Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Jongeren over de Indië-herdenking

Ga naar beneden 
AuteurBericht
LL
Admin
LL


Aantal berichten : 1026
Registratiedatum : 07-12-08

Jongeren over de Indië-herdenking  Empty
BerichtOnderwerp: Jongeren over de Indië-herdenking    Jongeren over de Indië-herdenking  Icon_minitimema 12 aug 2013 - 14:26

Persbericht



Jongeren over de Indië-herdenking

Wat is jouw Code-R?



Amsterdam/Arnhem, 12 augustus 2013



Op 15 augustus vindt de jaarlijkse herdenking plaats van het einde van de Tweede Wereldoorlog in Zuidoost-Azië. De Anne Frank Stichting en het Indisch Herinneringscentrum presenteren op het platform Code-R (www.code-r.org) het verhaal van Esmée over haar grootouders tijdens de oorlog in Nederlands-Indië. Code-R wil jongeren actief betrekken bij de betekenis van oorlog, keuzes, dilemma’s en herdenken.

De 17-jarige Esmée te Velde vertelt in het iPad-magazine Code-R het bijzondere oorlogsverhaal van haar grootouders Lily en Dolf tijdens de Japanse bezetting van Nederlands-Indië. Persoonlijke foto’s en documenten worden aangevuld met historische (film)beelden. Esmée herdenkt jaarlijks de oorlog in Indië en vindt het belangrijk dat iedereen van deze geschiedenis afweet. Ook vijf andere jongeren vertellen op Code-R een bijzonder familieverhaal uit de Tweede Wereldoorlog en gaan in op de vraag: wat is jouw Code-R, ofwel: wat betekent oorlog en herdenken voor jou?

Wouter Prudon, filmmaker en drummer bij Chef’Special, geeft aan de oproep gehoor en vertelt op 15 augustus op Code-R over de film die hij over zijn beide oma’s maakte: “Ik filmde mijn oma's om hun oorlogsverhalen te vereeuwigen. Mijn Nederlandse oma zag de Duitsers door de straten marcheren en mijn Indische oma zat in een Jappenkamp. Ze vertelden allebei schrijnende verhalen. Door met ze te praten probeer ik te begrijpen hoe zoiets verschrikkelijks ooit heeft kunnen gebeuren. Door te herdenken sta ik stil bij de kansen die ik heb en die anderen ontnomen zijn."

Code-R bestaat uit:

- zes familieverhalen van jongeren over de oorlog (iPad-magazine)

- de stripboeken De Ontdekking, De Zoektocht en De Terugkeer

- lesbrieven voor docenten

- polls, columns, tweets en foto’s voor en door jongeren (social mediasite www.code-r.org)


Code-R is een initiatief van de Anne Frank Stichting in samenwerking met het Indisch Herinneringscentrum en LBi. Code-R is mede tot stand gekomen dankzij een financiële bijdrage van het Nationaal Comité 4 en 5 mei, onder andere om het gebruik van educatieve stripverhalen over de Tweede Wereldoorlog binnen en buiten het onderwijs te bevorderen. Voor docenten vindt op 27 september een workshop over Code-R plaats, met ontvangst in Museum Bronbeek.

Het iPad-magazine is gratis verkrijgbaar in de iTunes App Store (https://itunes.apple.com/us/app/code-r/id628440961?Is=1&mt=Cool

IHC
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
 
Jongeren over de Indië-herdenking
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» 15 augustus Indië-herdenking(en)
» Indië-Herdenking Den Haag
» Herdenking bij Indië Monument
» Indië herdenking 2016
» toverkaart bij Indië Herdenking

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Berichten :: Algemeen-
Ga naar: