Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 diamanten bruidspaar De Bil-Loebis

Ga naar beneden 
2 plaatsers
AuteurBericht
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

diamanten bruidspaar De Bil-Loebis Empty
BerichtOnderwerp: diamanten bruidspaar De Bil-Loebis   diamanten bruidspaar De Bil-Loebis Icon_minitimedi 5 mei 2009 - 10:32

Op Sumatra sprong de vonk over
door Ton Hopmans. dinsdag 05 mei 2009 | 07:47 | Laatst bijgewerkt op: dinsdag 05 mei 2009 | 08:17


diamanten bruidspaar De Bil-Loebis 3503380731_cf0ed5c350_m
Het echtpaar De Bil-Loebis viert zijn zestigste trouwdag in familiekring. foto Chris van Klinken/het fotoburo

HALSTEREN - Cor de Bil (83) en Ine Loebis (79) zijn morgen op de kop af zestig jaar getrouwd.

Het diamanten paar woont al sinds 1959 in Halsteren. Het feest wordt in familiekring gevierd.

Cor werd geboren in Dreischor op Schouwen-Duiveland en ging na de lagere schooltijd op een korenmolen werken. Ine is geboren in Medan, Indonesië, en heeft daar de mulo gevolgd.

Als dienstplichtig soldaat werd Cor in 1946 uitgezonden naar Indonesië en werd in Padang op Sumatra gelegerd. Daar was ook Ine met haar ouders komen wonen.

Cor: "We zaten met vijftig militairen in een groot huis en twee KNIL-militairen waren huismeester. Een van hen was een oom van Ine. Ik ging 's avonds met hem mee naar zijn familie en ontmoette daar Ine, die toen zeventien jaar was." De vonk sprong meteen over.

"Wij hadden een gezin met zes meisjes en vier zijn met Nederlandse militairen getrouwd", vertelt Ine.

Na het huwelijk in Padang werd Cor eind 1949 in Nieuw Guinea geplaatst. Het jonge stel verhuisde naar de hoofdstad Hollandia en daar werden de dochters Astrid en Ingrid geboren. "Ik vond het een slechte tijd," zegt Ine. "We woonden met drie gezinnen in barakken, waar de ratten over de vloer liepen. Toen ik voor het eerst een Papoea zag, schrok ik vreselijk."

In 1953 kwam het gezin naar Nederland en kreeg het een tijdelijk onderkomen op een camping op de Veluwe. Korte tijd later ging het in Dreischor inwonen bij de ouders van Cor. Ine: "Ik had lieve schoonouders. Ik heb van hen het Hollandse huishouden afgekeken." In Dreischor werd hun derde kind, zoon Erwin, geboren. In 1959 verhuisde het gezin naar Halsteren. "We wonen hier erg naar ons zin. Brabanders zijn erg gemoedelijk en leuk", vindt Ine. Het echtpaar heeft zeven kleinkinderen. Vervelen doet het stel zich geen moment. Cor doet dagelijks boodschappen en Ine, die slecht ter been is, houdt zich in het woonhuis bezig. Door de krant en de televisie, die pas 's avonds om acht uur aangaat, blijven ze van alles op de hoogte.


BNdeStem
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
Henri R. Cingoor

Henri R. Cingoor


Aantal berichten : 2328
Registratiedatum : 04-01-09
Woonplaats : Op de oevers van de Kali Brantas

diamanten bruidspaar De Bil-Loebis Empty
BerichtOnderwerp: Re: diamanten bruidspaar De Bil-Loebis   diamanten bruidspaar De Bil-Loebis Icon_minitimedi 5 mei 2009 - 11:13

....Militair maakt kennis met lokaal meisje en trouwt en sticht gezin in Nederland.....


Waar ken ik dit verhaal toch van?
In één of andere dichtvorm ergens op een site gelezen, onder de kolom Gedichten dacht ik.
Geschreven n.a.v. een Pelita kumpulan of zoiets? Wink
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.imexbo.nl
 
diamanten bruidspaar De Bil-Loebis
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Diamanten bruidspaar Vreede
» Diamanten bruidspaar Van Wieringen
» Diamanten bruidspaar Minnaard-Frank
» Diamanten bruidspaar Naumann-Prints
» Burgemeester op bezoek bij diamanten bruidspaar

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Diversen :: Praatcafé/Ngobrol-
Ga naar: