Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 SP en D66 willen onderzoek geweld Indië

Ga naar beneden 
2 plaatsers
AuteurBericht
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

SP en D66 willen onderzoek geweld Indië   Empty
BerichtOnderwerp: SP en D66 willen onderzoek geweld Indië    SP en D66 willen onderzoek geweld Indië   Icon_minitimedi 26 nov 2013 - 21:49

di 26 nov 2013, 22:03


SP en D66 willen onderzoek geweld Indië

DEN HAAG - De SP en D66 pleitten dinsdag opnieuw voor een groot onderzoek naar de dekolonisatie van Indonesië. De afgelopen periode zijn verscheidene „nieuwe schokkende gegevens” naar boven gekomen, aldus Harry van Bommel van de SP.

Het Tweede Kamerlid wil daarom een breed onderzoek naar het geweld in de tweede helft van de jaren veertig in de voormalige kolonie. Volgens Sjoerd Sjoerdsma van D66 moet Nederland deze „zwarte pagina in z'n geschiedenis onder ogen durven te komen."

Drie Nederlandse wetenschappelijke instituten vroegen vorig jaar al om zo'n onderzoek, maar zowel het vorige als het huidige kabinet liet weten er niets in te zien. Minister Frans Timmermans (Buitenlandse Zaken) zei eind vorig jaar dat de regering in Jakarta niet op een dergelijk onderzoek zit te wachten.

Telegraaf
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

SP en D66 willen onderzoek geweld Indië   Empty
BerichtOnderwerp: Re: SP en D66 willen onderzoek geweld Indië    SP en D66 willen onderzoek geweld Indië   Icon_minitimedo 28 nov 2013 - 10:05

wo 27 nov 2013, 21:39

Kabinet blijft tegen onderzoek geweld Indië


DEN HAAG - Het kabinet ziet opnieuw geen reden om een breed nieuw onderzoek naar het geweld in het voormalig Nederlands-Indië aan het einde van de jaren 40 te financieren. De SP en D66 hadden hier opnieuw om gevraagd tijdens de behandeling van de begroting van minister Frans Timmermans (Buitenlandse Zaken).

Recent onderzoek heeft nieuwe misstanden aan het licht gebracht. De SP meent dat deze „schokkende gegevens” moeten worden onderzocht. Maar Timmermans herhaalt dat hij hiervoor geen fondsen beschikbaar wil stellen, schrijft hij woensdag aan de Tweede Kamer.

Timmermans zei later in de Kamer dat Indonesische collega's hem hebben laten weten dat ze naar de toekomst willen kijken. Steun voor zo'n onderzoek zal de bilaterale relatie belasten, verklaarden zij. De minister zegt het Indonesische standpunt te willen respecteren.

Volgens hem is er voldoende onderzoeksmateriaal beschikbaar en bestaat er verder in Indonesië „onvoldoende draagvlak” voor een dergelijk onderzoek. Eind vorig jaar wees hij ook al een verzoek van drie Nederlandse wetenschappelijke instituten af om hiervoor geld vrij te maken.

Telegraaf
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
Henri R. Cingoor

Henri R. Cingoor


Aantal berichten : 2328
Registratiedatum : 04-01-09
Woonplaats : Op de oevers van de Kali Brantas

SP en D66 willen onderzoek geweld Indië   Empty
BerichtOnderwerp: Re: SP en D66 willen onderzoek geweld Indië    SP en D66 willen onderzoek geweld Indië   Icon_minitimedo 28 nov 2013 - 11:44

"Opzouten jongens!!! Ik ben de revenuen aan het tellen afkomstig uit de bilaterale verhoudingen... Een voor de baas, een voor mij, een voor de regering.... een voor de baas, twee voor mij, een voor de regering..... een voor de baas, drie voor mij, een voor de regering.... zucht. Wat seg ie? Onderbreek me nu niet alsjeblieft zeg."

Opnieuw tellen... waar was ik nou gebleven.... oh ja, ik weet het weer, gaat ie dan.

Een voor de baas, 50 voor mij, een voor de regering......

Hé heé hé Franske..... Hoezo elke keer voor jou erbij?

Neen, is niet echt voor mezelf, maar voor geheim potje, als we weer reizen gaan maken naar landjes waar we bilaterale verhoudingen mee willen beginnen of als we andere landjes moeten spekken die geen cent te makke hebben of misschien wel spenderen aan andere rotzooi waar het klootjesvolk toch geen zier aan heeft.
Jullie snappen er ook geen lazer van. Schiet op jongetjes van SP en D66.... PvdA heeft voorrang, want ledental van de partij gaat 'n bietje achteruit, dus moet er een campagne kommen toch? FF oppoetsen die hap, daar is o.a. dat potje voor... En schreeuw niet zo hard, straks komt die blond geverfde er ook nog bij.

Aju.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.imexbo.nl
Gesponsorde inhoud





SP en D66 willen onderzoek geweld Indië   Empty
BerichtOnderwerp: Re: SP en D66 willen onderzoek geweld Indië    SP en D66 willen onderzoek geweld Indië   Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
SP en D66 willen onderzoek geweld Indië
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Onderzoek naar Nederlands geweld in Indië
» Nabestaanden geëxecuteerden Indië willen excuses koning
» Kamerbrief over onderzoek geweld tijdens dekolonisatie Indonesië
» Aartsbisschop wil onderzoek naar geweld tegen Christenen op Java
» Kabinet: nieuw onderzoek naar geweld in Indonesië eind jaren veertig

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Berichten :: Algemeen-
Ga naar: