Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Duurzaam barbecueën op kokosbasten

Ga naar beneden 
3 plaatsers
AuteurBericht
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Duurzaam barbecueën op kokosbasten  Empty
BerichtOnderwerp: Duurzaam barbecueën op kokosbasten    Duurzaam barbecueën op kokosbasten  Icon_minitimema 2 dec 2013 - 18:07


2 december 2013 15:13


Duurzaam barbecueën op kokosbasten


Jeroen Janssens won onlangs de Ondernemen Zonder Grenzen-publieksprijs. Zijn bedrijf Martono&Company importeert verkoolde kokosbasten uit Indonesië, en verkoopt deze als natuurlijke barbecuebrandstof.

Voor Janssens was het een grote verrassing toen hij afgelopen donderdag tijdens De Partnership Verkiezing naar voren werd geroepen om de prijs in ontvangst te nemen.

"Ik kwam eigenlijk vooral om mijn verhaal te pitchen”, aldus de 30-jarige Utrechter. Hij hoopte in contact te komen met mogelijke verkooppunten voor zijn product. “Dat ik won was totaal onverwacht en erg bijzonder."


Inspiratie

Janssens won de competitie met zijn idee om verkoolde kokosbasten te gebruiken als brandstof voor barbecues. Het plan ontstond toen hij afgelopen juni zijn geboorteland Indonesië bezocht.

Tijdens een verblijf op Bali volgde hij een kookcursus, waarbij de kokosbasten als stookmateriaal dienden."Het viel me direct op dat die vele malen langer brandden dan houtskool”, vertelt Janssens. “Er komt langer warmte uit hetzelfde aantal kilo’s."


Zomerschool

Janssens kwam er achter dat het grillen op kokosbasten nog een aantal andere pluspunten heeft. "Het mooiste is natuurlijk dat een afvalproduct een compleet nieuwe bestemming krijgt." Ook is er minder rookontwikkeling, blijft de smaak van het gegrilde product natuurlijker en is er minder stank, somt Janssens de voordelen op.

Toen hij las over een zomerschoolprogramma voor ondernemers die een bedrijf willen starten in een ontwikkelingsland, besloot hij zich in te schrijven. "Ik wilde daadwerkelijk iets met mijn idee gaan doen."

Tijdens de cursus sprak hij veel met ervaren ondernemers en concretiseerde hij zijn plan. "Volgende week vlieg ik naar Indonesië om met mogelijke leveranciers te praten", zet hij zijn volgende stap uiteen.

"Daarbij ga ik vooral bekijken of ze ook een duurzame werkwijze hebben en of de lokale gemeenschap profiteert van mijn investeringen. En of het product goed is natuurlijk."


Uitbreiden

Idealisme is zijn voornaamste drijfveer, bezweert Janssens. Maar uiteraard is er ook een businessplan. Hij verkoopt de verkoolde basten met een marge in Nederland en is daarvoor nog op zoek naar partners. "Het liefst wil ik met groothandels in contact komen, biologische winkels zijn ook een goede optie."

Plannen om zijn business te verbreden heeft Janssens ook al. "Op termijn kunnen we de barbecuelijn uitbreiden met andere duurzame producten als marinade."

Nu zakelijk
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
OmSid




Aantal berichten : 861
Registratiedatum : 08-01-09
Woonplaats : Negeri Kincir Angin

Duurzaam barbecueën op kokosbasten  Empty
BerichtOnderwerp: Re: Duurzaam barbecueën op kokosbasten    Duurzaam barbecueën op kokosbasten  Icon_minitimedi 3 dec 2013 - 7:42

In mijn kinderjaren in Djakarta , 50-60 jaar geleden gebruiken alle tukang sate van Madurese afkomst de kokosbasten (van batok kelapa).
Het is zuinig , geeft meer warmte dan arang(houtskool) en minder rook .
Waarschijnlijk werd het jaaaren eerder gebruikt.
Terug naar boven Ga naar beneden
Duinkonijn

Duinkonijn


Aantal berichten : 1148
Registratiedatum : 19-05-09
Leeftijd : 79
Woonplaats : In de duinen bij Haarlem, maar geboren in Batavia

Duurzaam barbecueën op kokosbasten  Empty
BerichtOnderwerp: Re: Duurzaam barbecueën op kokosbasten    Duurzaam barbecueën op kokosbasten  Icon_minitimewo 4 dec 2013 - 0:58

OmSid heeft gelijk, in de 50er jaren gebruikten de tukang saté de klapper bast, heb ik zelf gezien, maar toen nooit afgevraagd waarom ze geen arang gebruiken....


DK
Terug naar boven Ga naar beneden
http://home.planet.nl/~hvschaik/home.htm
Gesponsorde inhoud





Duurzaam barbecueën op kokosbasten  Empty
BerichtOnderwerp: Re: Duurzaam barbecueën op kokosbasten    Duurzaam barbecueën op kokosbasten  Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Duurzaam barbecueën op kokosbasten
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Nieuw Gronings kledingmerk FILT combineert modieus met duurzaam
» Hoe duurzaam is duurzame palmolie?
» Koken op lpg: duurzaam maar dodelijk
» Duurzaam drinkwater dankzij ‘Drinking with the Wind’
» Sumba, in de toekomst totaal duurzaam eiland

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Diversen :: Praatcafé/Ngobrol-
Ga naar: