Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Creatief met overstromingen - zo vindingrijk zijn de inwoners van Jakarta

Ga naar beneden 
2 plaatsers
AuteurBericht
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

Creatief met overstromingen - zo vindingrijk zijn de inwoners van Jakarta Empty
BerichtOnderwerp: Creatief met overstromingen - zo vindingrijk zijn de inwoners van Jakarta   Creatief met overstromingen - zo vindingrijk zijn de inwoners van Jakarta Icon_minitimevr 31 jan 2014 - 15:20


Creatief met overstromingen - zo vindingrijk zijn de inwoners van Jakarta

Door: Michel Maas − 31/01/14, 06:52


Elk jaar overstroomt Jakarta. Veertig jaar verwaarlozing van het waterbeheer is niet zomaar weggewerkt. De inwoners verzinnen hun eigen oplossingen.


Elk probleem in Jakarta is meteen ook een kans. Een kans om een centje bij te verdienen. Bijvoorbeeld als de boel weer eens onder water staat. Als het water stijgt staan altijd mensen klaar om je droog aan de overkant te brengen: mensen met handkarren, vlotten, verhoogde fietstaxi's en alles wat maar boven het water uitsteekt. En hoe hoger het water komt, des te hoger wordt te prijs, natuurlijk.

Overstromingen zijn vreselijk als ze je overkomen. In 2007 stond in mijn eigen woonkamer anderhalve meter water. Mijn eettafel dobberde rond en op die eettafel zat een vette rat die blij was dat hij een droog plekje had gevonden. Wij moesten door het water waden om de straat te bereiken. In de straat kwam het water tot aan mijn nek. .


Bootje
Als vluchtelingen vertrokken wij naar een droog pension, ik voorop met twee tassen op mijn hoofd, mijn vrouw en mijn zoontje achter mij aan in een van overheidswege verstrekte rubberboot. Die boot was niet echt van rubber, maar van plastic. Het was een speelgoedboot van een paar tientjes die ongetwijfeld door een corrupte ambtenaar voor vele honderden euro's op de begroting was gezet. Maar het bootje deed zijn werk, en dat was op dat moment genoeg.

Jakarta overstroomt elk jaar. Het ene jaar wat erger dan het andere. De regentijd vult de rivieren en de opvangbekkens, en daarna is er maar één dramatische tropische bui nodig om de hele boel over de rand te laten stromen. Als er bovendien nog twee dammen doorbreken, is er geen redden meer aan. .


Open riolen
In 2007 stond 75 procent van Jakarta blank. Nu is het net ietsje minder. Het is ook minder erg: de afgelopen paar jaar is er hard gewerkt om de waterhuishouding van de miljoenenstad (samen met de omringende slaapsteden wonen er 26 miljoen mensen in Jakarta) eindelijk een beetje te reguleren.

Rivieren en kanaaltjes waren veranderd in open riolen en zaten vol vuilnis, opvangbekkens waren gedempt en bebouwd met shoppingmalls, rivieroevers waren verstopt door krottenwijken die steeds verder het water in drongen, pompinstallaties waren kapot of allang niet meer toereikend.

Gouverneurs en ambtenaren lagen daar jarenlang niet wakker van: die bleven bouwvergunningen verkopen tot hun zakken te klein werden van alle geld dat zij daarvoor opstreken. .


Inhaalslag
Nu is Jakarta bezig met een inhaalslag. Een nieuwe gouverneur brengt nieuw elan in de stad. Hij is begonnen met het uitvoeren van de plannen die al in de jaren zeventig zijn opgesteld: baggeren, opschonen, kanalen bouwen, tunnels en een systeem van opvangbekkens. Maar veertig jaar verwaarlozing is niet in één jaar goed te maken. Jakarta staat dus weer onder water. Eén enkele, urenlange, keiharde regenbui zette dinsdag de halve stad blank. Mensen die hun huizen net hadden schoongemaakt, kunnen opnieuw beginnen. Wijken die net droog waren, staan weer tot hun oksels in het water.

Maar de mensen, die blijven lachen. En verzinnen een manier om in al die ellende nog een beetje geld te verdienen.

Bekijk hier een uitgebreide fotoreeks van de inventiviteit van de inwoners van Jakarta


VK
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
Henri R. Cingoor

Henri R. Cingoor


Aantal berichten : 2328
Registratiedatum : 04-01-09
Woonplaats : Op de oevers van de Kali Brantas

Creatief met overstromingen - zo vindingrijk zijn de inwoners van Jakarta Empty
BerichtOnderwerp: Re: Creatief met overstromingen - zo vindingrijk zijn de inwoners van Jakarta   Creatief met overstromingen - zo vindingrijk zijn de inwoners van Jakarta Icon_minitimevr 31 jan 2014 - 16:59

...Maar de mensen, die blijven lachen. En verzinnen een manier om in al die ellende nog een beetje geld te verdienen....


Eindelijk een journalist die zijn hart laat spreken in zijn reportage.
Kan ook niet anders, als je daar kind aan huis bent en niet zoals 99% van al dat andere schrijfzooitje/journalisten enkel droog de "vervanmijnbedshow"uit  hun lappie neerplonken.

Maar desondanks, moet ik toch Michel Maas rectificeren, want de schuld ligt natuurlijk niet enkel bij de regeringsvertegenwoordigers, die de plannen uit de jaren '70 in de ladekast wierpen en hun zakken vulden. Dat systeem is gewoon erin gegroeid naar het grote voorbeeld van de Toean Besar uit de Zaman Hindia Belanda

Diegenen, die me kennen, weten dat ik op FB een paar oude foto's heb geplaatst, de banjirs in Batavia tonend uit de jaren 1800 en nog wat, toen het bewind nog koloniaal was en er toen al geen flikker aan werd gedaan door Mr. Koloniaal. Toen al werd namelijk voorrang gegeven aan bouwen en bouwen en bouwen...... en toen al bracht dat menig "vergunningverstrekker"een aardige keranjang met gobangs op.

Ik heb in mijn persoonlijk archief namelijk stukken (uit de kranten bij elkaar geplukt) die getuigen van een bestaand fonds voor slachtoffers van overstromingen in Batavia (en eventueel de rest van Java (!!!) en niet de rest van de kolonie in zijn geheel) en dat fonds was in beheer bij Hoofd-intendant Majoor T.C.J. Kroesen en uit de jaarstukken is af te leiden, dat het fonds groeide en groeide en er echter geen uitbetalingen plaats vonden... Raar, gelet op de toen al aanwezige overstromingen. Raar? Neen, niet raar, want de voorzitter van het fonds Hoofd-intendant Majoor T.C.J. Kroesen had volgens de bepalingen voor 100% het recht om te beslissen wat er met het fonds gebeurde... Tja en welke relatie ondergetekende heeft met de fondsbeheerder had, zal bij enkelen op dit forum wel bekend zijn.(denk ik)... Triest voor mij, dat ik ten dele van het kolonialisme afstam, daar waar mijn hart Indonesisch is.

M.i had men toen al moeten beginnen met verbeteringen, ook al was het dan maar misschien uit "coulance" naar hun eigen koloniale bewoners en - zoals gebruikelijk - de "Inlander" op de grote schoffelhoop werd gedenderd.... Maar, dan was er tenminste al IETS gedaan.

Ze blijven glimlachen.... ja, wat moeten ze dan.... Even langs de NN of Univé lopen?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.imexbo.nl
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

Creatief met overstromingen - zo vindingrijk zijn de inwoners van Jakarta Empty
BerichtOnderwerp: Re: Creatief met overstromingen - zo vindingrijk zijn de inwoners van Jakarta   Creatief met overstromingen - zo vindingrijk zijn de inwoners van Jakarta Icon_minitimeza 1 feb 2014 - 14:11


Men had sowieso nooit een stad moeten plannen op die plek omdat het een moeras was.. maar ja: er stond al een kasteel dus net zoals in Europa gebruikelijk: bij een kasteel komt een dorp, dat dorp groeit uit tot stad en dat groeit weer groter en groter....

En tegenwoordig bouwt men het liefst gigagrote malls en kantorengebouwen die naar de hemel reiken.. prestige toch??!!
Ultrazwaar, bodem zakt verder weg, parken en tuintjes verdwijnen voor stenen pleinen enzo, het regenwater kan niet in de bodem wegzakken.
Het geld wordt liever gebruikt voor die ondingen ipv dat ze de banjirkanalen onderhouden..
De bergen in de omgeving worden in snel tempo ontbost dus regenwater wordt niet tegengehouden en stroomt terus door naar de stad beneden..

Maar je hebt gelijk: de zakken moesten gevuld worden  Rolling Eyes 

en het resultaat is dat de gewone mensen blijven lachen en creatief worden in het bedenken van oplossingen die dan weer de moeite waard zijn om gefotografeerd te worden...

zodat o.a. IAF weer een nieuwsitem kan plaatsen  Wink
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
Gesponsorde inhoud





Creatief met overstromingen - zo vindingrijk zijn de inwoners van Jakarta Empty
BerichtOnderwerp: Re: Creatief met overstromingen - zo vindingrijk zijn de inwoners van Jakarta   Creatief met overstromingen - zo vindingrijk zijn de inwoners van Jakarta Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Creatief met overstromingen - zo vindingrijk zijn de inwoners van Jakarta
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Op het Nederlandse ereveld in Jakarta zijn de kruisen nog smetteloos wit
» Duizenden op de vlucht voor overstromingen in Jakarta
» Jakarta lanceert micro verzekering tegen overstromingen
» Minister Schultz presenteert Masterplan tegen overstromingen Jakarta
» Alsmaar die motorrijders op de stoep: in Jakarta zijn ze het zat

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Berichten :: Algemeen-
Ga naar: