Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Afkeer van Nederlands verdragsimperialisme groeit

Ga naar beneden 
AuteurBericht
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

Afkeer van Nederlands verdragsimperialisme groeit Empty
BerichtOnderwerp: Afkeer van Nederlands verdragsimperialisme groeit   Afkeer van Nederlands verdragsimperialisme groeit Icon_minitimewo 19 maa 2014 - 15:24


Afkeer van Nederlands verdragsimperialisme groeit

19-03-2014


In navolging van Venezuela en Zuid-Afrika heeft nu ook Indonesië het investeringsverdrag met Nederland beëindigd. Het land is de rechtszaken en miljoenenclaims zat. ‘Ik wil niet dat multinationals met juridische rugdekking alles kunnen doen wat ze willen in ontwikkelingslanden als Indonesië.’

Indonesië heeft er genoeg van. De eilandengroep gaat al haar investeringsverdragen herzien of beëindigen. Het investeringsverdrag met Nederland sneuvelt daarbij als eerste. Op 15 maart liet Indonesië weten dat ze het verdrag wil opzeggen. ‘Ik wil niet dat multinationals met juridische rugdekking alles kunnen doen wat ze willen in ontwikkelingslanden als Indonesië,’ zei president Susilo Bambang Yudhoyono.

Indonesië is niet het eerste land dat investeringsverdragen opzegt. Steeds meer ontwikkelingslanden realiseren zich welke gevolgen de verdragen met zich meebrengen. ‘Toen ik het roer overnam als verdragsonderhandelaar in 2001, was ik geschokt wanneer ik een investeringsverdrag las,’ zei Randall Williams, directeur van de afdeling handelsbeleid en -onderhandelingen in Zuid-Afrika, tijdens een lezing op de London School of Economics. ‘Als dit een persoonlijk contract was, zou niemand hem ondertekenen. Waarom zou een staat dat dan wel doen?’ Sinds 2012 is Zuid-Afrika begonnen haar investeringsverdragen op te zeggen, net als Venezuela, Bolivia en Ecuador.

En nu dus ook Indonesië. Het land wil al haar 67 investeringsverdragen opzeggen en begint met het verdrag met Nederland, dat per 1 juli 2015 zal komen te vervallen. ‘Nederland betreurt de opzegging,’ laat een woordvoerder van het ministerie van Buitenlandse Zaken in reactie weten. ‘We hebben contact met de Indonesische autoriteiten over deze kwestie.’


lees verder op ftm.nl
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
 
Afkeer van Nederlands verdragsimperialisme groeit
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Economie Indonesië groeit door
» Onrust groeit in oud-kolonie Papoea
» Op de sawa’s van Bosschenhoofd groeit de rijst als kool
» Aantal miljonairs in Indonesië groeit flink
» "Limburgse jongens in Nederlands-Indië en Nederlands Nieuw-Guinea 1945 - 1962 ".

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Berichten :: Actueel-
Ga naar: