Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië

IndexKalenderFAQRegistrerenInloggen

Deel | 

Roti Kukus

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down 
AuteurBericht
wu

Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

BerichtOnderwerp: Roti Kukus   za 29 maa 2014 - 13:26

Roti Kukus

Geplaatst op: 26 maart 2014

Begin jaren ’60 zijn wij, mijn twee zusjes en ik, naar Nederland gekomen vanuit Nieuw Guinea, voormalig Nederlands-Indië. Een kindermeisje vergezelde ons tijdens de grote reis, daar onze ouders nog veel moesten afronden in Hollandia (de plaats waar wij destijds woonden).

Een jaar nadat we in Nederland waren, voornamelijk ondergebracht bij familie van mijn vader, kwam mijn moeder en werden we weer een gezinnetje. Mijn vader zou zich pas later aan het gezin toevoegen.

Het was winter 1963. Wijn woonden inmiddels in een kleine flat met een kolenkachel. Mijn moeder moest de eindjes aan elkaar knopen met een kleine toelage die ze kreeg. Het was Oudejaarsavond en mijn moeder probeerde de kachel aan de praat te krijgen. Heel langzaam was deze uitgegaan en de steelpan met chocomelk die op de kachel warm stond, begon al snel af te koelen. Het vertwijfelde gezicht van mijn moeder vergeet ik nooit meer. Ze zat met drie kleine kinderen, die met dekens om zich heen geslagen probeerden warm te blijven. Buiten bleef het sneeuwen en het werd steeds kouder. ,,Weet je wat gaan doen?”, zei mijn moeder. ,,We gaan Roti Kukus maken.’’ Roti Kukus is een gestoomde cake, die in allerlei smaken heel eenvoudig te maken is. Met dekens om ons heen liepen we naar de keuken, waar de warmte van het fornuis zeer behaaglijk aanvoelde. De keuken was op dat moment het warmste deel van het huis. We maakten een heerlijke Roti Kukus, die we vers met de opnieuw opgewarmde chocomelk opaten. Deze herinnering zal me altijd bijblijven. Grote bewondering heb ik voor mijn moeder, die helaas twee jaar geleden is overleden. Ze heeft altijd moeite gehad met zich aan te passen en noemde Nederland, ‘het land van de verboden toegangbordjes’.

Maud Minneboo

pzc.nl
Terug naar boven Go down
http://indonesie.actieforum.com
wu

Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

BerichtOnderwerp: Re: Roti Kukus   za 29 maa 2014 - 13:28

Roti kukus

12 eieren
suiker het gewicht van 12 eieren
meel het gewicht van 6 eieren
1 stokje vanille

De 12 eierdooiers met de suiker samen draaien, voeg er daarna het meel, het geklopte eiwit en de vanille bij. Laat nu dit deegbeslag ongeveer een half uur stomen in een broedervorm.

uit: Keijner kookboek
voor Hollandse, Chinese en Indonesische gerechten
21ste druk
Terug naar boven Go down
http://indonesie.actieforum.com

Roti Kukus
Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Diversen :: Recepten/Dapur-aangelegenheden-
Ga naar: