Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Koningsdag en Orang malu

Ga naar beneden 
AuteurBericht
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

Koningsdag en Orang malu  Empty
BerichtOnderwerp: Koningsdag en Orang malu    Koningsdag en Orang malu  Icon_minitimeza 26 apr 2014 - 22:40

Koningsdag en Orang malu

Door Suzanne Grijpink op 26 april 2014 om 09:23, in de categorie General.



Met Koningsdag ben ik zeker te vinden op één van de vele vrijmarkten die in mijn stad worden gehouden. Meestal ga ik op zoek naar leuke hebbedingetjes voor mezelf, maar het komt ook voor dat ik met iets voor een ander thuiskom. Want een ander iets geven is net zo leuk.


Twee jaar geleden kwam ik op een markt een mooi beeldje van ‘Orang malu’ (yogiman) tegen. Zelf heb ik er  al twee en ook op mijn dochters kamer staat een klein exemplaar. In mijn huis kom je overal amuletten, beeldjes of ander geluksbrengers tegen, maar Orang malu vind ik toch wel heel bijzonder. Het beeldje laat een verlegen man zien afkomstig uit Indonesië (Boeddha in wording) die in elkaar gedoken zit. Deze houding neemt hij aan omdat hij zich schaamt voor al het leed en kwaad in de wereld. Het beeldje heeft allerlei kenmerken. Zo  staat zijn rug voor een mensenhart (energie en levenskracht) en symboliseert zijn gezicht  ‘goedheid’. De zijkanten laten een houding zien van een foetus (onschuld, reinheid en nieuw leven). Het beeldje heeft de vorm van een cirkel wat weer de eeuwigdurende kringloop van het leven betekend.

Koningsdag en Orang malu  04_ora10

Met veel plezier heb ik dan ook het exemplaar aan mijn zus gegeven. Hij heeft een mooie plek pal bij de voordeur gekregen. De bedoeling is, en dat maakt in mijn ogen dit beeldje zo bijzonder, dat hij je zorgen kan wegnemen als je een hand  op zijn hoofd legt. Ook behoedt hij je voor kwaad. Vaak, als ik hem ergens op zie duiken, denk ik dat de mijne nog niet zijn juiste plek heeft gevonden en te weinig wordt aangeraakt. Aan de andere kant weet ik dat hij op zijn plek best tevreden is, want deze yogiman is diep in zijn hart best gelukkig, doordat hij het innerlijke geluk heeft ontdekt.


Paranormaal.blog
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
 
Koningsdag en Orang malu
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Koningsdag in Dort - Indo's op de korrel
» Kumpulan Orang Tua (in) Raffy
» Wat betekent orang bule.
» Orang-oetan 'vluchtelingenkamp' ontdekt
» Orang Ambon di Souburg

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Diversen :: Praatcafé/Ngobrol-
Ga naar: