Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Uitbuiting

Ga naar beneden 
2 plaatsers
AuteurBericht
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

Uitbuiting Empty
BerichtOnderwerp: Uitbuiting   Uitbuiting Icon_minitimevr 9 mei 2014 - 10:52

do 08 mei 2014, 09:38 | 33 reacties

Uitbuiting
door Marjolein Schipper

Heeft u in het buitenland ook wel eens fors meer voor een bezienswaardigheid moeten betalen dan een ingezetene? En vindt u dat oneerlijk of juist wel verdedigbaar, ‘wij’ zijn immers rijke toeristen?


Iedere week krijg ik wel een paar mails binnen van lezers die mij attenderen op misstanden. Meneer C. van Dijk is dol op Indonesië, daar wil hij geen twijfel over laten bestaan. Hij is er in 1940 geboren en heeft heel wat jaren in dit prachtige land doorgebracht. Maar daardoor ziet hij ook heel goed de corruptie en de wanorde.

Een van zijn grootste ergernissen is de uitbuiting van de reiziger. Bij alle toeristische plekken staan mededelingenborden waarop links de entreeprijs voor ‘landsingezetenen’ staat, de Indonesiërs dus. En rechts voor de buitenlanders. Het verschil is volgens meneer Van Dijk enorm, vaak betaalt de laatste het tienvoudige.

Bij de spectaculaire Bromo-vulkaan moest zelfs zeventien keer zoveel worden neergelegd! Meneer Van Dijk begrijpt best dat er geld nodig is voor onderhoud, maar op deze manier voelt hij zich een wandelende portemonnee. ‘Toegang buitenlander’ zag hij meermalen terug op een kaartje.

Ik moest er toch even over nadenken. Vind ik deze prijsverschillen erg? Want misschien verdienen wij ook wel zeventien keer zoveel als de gemiddelde Indonesiër. Of is dit inderdaad een staaltje van schaamteloze uitbuiting? Hebben wij het ‘recht’ om gewoon net zoveel te betalen als een ingezetene? En worden wij toeristen dus, om het beladen woord maar eens in de mond te nemen, gediscrimineerd?

Ik weet het eigenlijk niet zo goed. Dus leg ik het voor aan u, lezer. Heeft u ook wel eens ergens fors meer moeten betalen dan de plaatselijke bevolking? Op wat voor manier? En: vond u het erg? Of is het juist goed om vermogende buitenlanders extra te laten betalen voor bezienswaardigheden die anders misschien ten onder zouden gaan aan geldgebrek?

Mail het mij op checkpoint@telegraaf.nl of twitter via @MarjoleinSchip. Of reageer via de Facebookpagina van de Reiskrant (https://www.facebook.com/reiskrant)

Telegraaf
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

Uitbuiting Empty
BerichtOnderwerp: Re: Uitbuiting   Uitbuiting Icon_minitimezo 18 mei 2014 - 15:18


vr 16 mei 2014, 21:06

'De ober draaide op het terras het prijzenbord om…'

Oneerlijk of goed doel
door Marjolein Schipper



Toeristen die in veelal exotische buitenlanden aanzienlijk meer moeten betalen voor plaatselijke attracties en bezienswaardigheden dan de plaatselijke bevolking, velen van u herkennen het. Aparte kassa’s en zelfs afwijkende menukaarten en aangepaste hotelprijzen kwamen voorbij in de reacties. Maar dan: wat vindt u ervan?


Zelf gaf ik vorige week toe het eigenlijk niet precies te weten. Ik aarzelde: is het niet logisch dat een vaak armlastige ‘inlander’ minder betaalt dan ik? In de reacties zag ik een scherpe waterscheiding.

Een groot deel van de lezers ervaart het fenomeen als ergerlijk en pure afzetterij, discriminatie zelfs. De vaak corrupte regeringen ter plekke maken er een potje van, onderhouden het culturele erfgoed slecht en dan kunnen wij toeristen er voor opdraaien? Onzin!

Een ander deel reageert met compassie: alles is vaak toch al zo goedkoop, wat maken die paar extra euro’s dan uit? En: als de bezienswaardigheden er (extra) mee kunnen worden onderhouden dient het toch alleen maar een goed doel?

Veel verfrissende inzichten kwamen tot mij, bij voorbeeld van Jan Knecht. Hij geeft er de voorkeur aan de zaak om te keren. „Je kunt het ook zo zien dat aan ons bezoekers uit het buitenland een naar onze normen acceptabel tarief wordt gevraagd, terwijl de lokale bevolking toegang heeft tot een lager en een voor hen vooral meer bereikbaar tarief.”

Meneer C.N. H. van Dijk, de schrijver van de reiservaring in Indonesië die ten grondslag lag aan de column van vorige week, tikte mij nog even op de vingers. Ik nam het namelijk op voor de ‘arme Indonesiër’, maar dat noemt meneer Van Dijk volkomen onjuist: „Als men met vliegtuig of touringcar van een ander eiland naar Bali kan komen, ben je als Indonesiër absoluut niet armlastig. En als je dan ook nog eens de toeristische spots bezoekt dan heb je echt een gevulde portemonnee. En als dan zulke lieden een fractie betalen van wat de westerse toerist moet betalen is dat pure diefstal.”

Hij memoreert ook nog even dat het grootste deel van de westerse toeristen lang heeft moeten sparen om een vakantie in dit land door te brengen en dat het dus bepaald geen miljonairs betreft. En: „Het door buitenlanders TEVEEL betaalde geld verdwijnt in de wijd openstaande zakken van corrupte lieden en wordt echt niet voor onderhoud gebruikt.”

Ook meneer Dekker betitelt het fenomeen van de hogere prijzen als discriminatie. „Sommige mensen moeten soms jaren sparen om een exotische reis te ondernemen en kunnen dat alleen doen omdat de prijzen in het vakantieland substantieel lager liggen dan hier. Om vervolgens geconfronteerd te worden met idiote prijzen omdat men ’rijker’ is!”

Belachelijk, vindt meneer Dekker, die ook aanstipt dat de (zogenaamd) vermogende buitenlander niet verantwoordelijk is voor het behoud van het cultureel erfgoed in zijn vakantieland. „Sinds de crisis hier is toegeslagen vragen wij toch ook niet van onze Noorse (en dus rijkere) toeristen of zij even meer willen betalen voor onze musea omdat de subsidiekraan behoorlijk is dicht gedraaid?”

Rick Logeman betaalde niet alleen voor het kasteel van Dracula (Roemenië) een hoger toegangstarief als ‘buitenlander’, zelfs in het hotel moest hij meer betalen. „Maar dichter bij huis, in Parijs, is het mij ook overkomen dat een café twee prijzen hanteerde. Op het moment dat wij met een grote groep plaats namen op het terras draaide de ober het prijzenbord om. Daar stonden hogere tarieven voor de meest gangbare dranken.” Hij heeft wel een advies: „Gewoon onderhandelen over de prijs! Maar wel altijd met een glimlach.”

Annelies en Tim Doelman zijn ervaren reizigers die al ruim een kwart eeuw jaarlijks circa een maand door Azië reizen: Thailand, Laos, Myanmar, Cambodja, Vietnam, Indonesië, India, Maleisië en Sri Lanka. Zij spreken over absurde entreeprijzen: „Gecombineerd met de vaak absoluut onbeschofte houding van degenen die ‘de kaartjes verkopen’, maakt het voor ons steeds moeilijker om dit acceptabel te vinden.

Dat de lokalen slechts een paar roepies, dongs, kips of wat dan ook betalen vinden wij begrijpelijk en prima. Zij profiteren echter absoluut niet van het extra geld dat wij betalen. Ben echter bang dat men de kip met gouden eieren aan het slachten is, want er is een einde aan de betalingsbereidheid van ons toeristen. Dan maar naar Volendam of New York waar iedereen (te)veel betaalt!”

Het best is het misschien geregeld op de Filipijnen, vinden Elly en Luc Hageman. De plaatselijke bevolking heeft daar gratis toegang tot musea en bezienswaardigheden, zodat zij kennis kunnen maken met de eigen cultuur en geschiedenis. En de toerist betaalt een zeer redelijke toegangsprijs. Zo is iedereen blij!


Telegraaf/Reiskrant
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
Henri R. Cingoor

Henri R. Cingoor


Aantal berichten : 2328
Registratiedatum : 04-01-09
Woonplaats : Op de oevers van de Kali Brantas

Uitbuiting Empty
BerichtOnderwerp: Re: Uitbuiting   Uitbuiting Icon_minitimezo 18 mei 2014 - 17:43

Ach laten we het maar erop houden, dat in vroegere tijden, de toeristische VOC'ers en aanhang de toerist aldaar uithingen en de lokalen de toeristenbelasting liet betalen voor hen... HUH??? Jawel. Maar dan niet in de vorm van toeristen belasting voor butenlanders, maar gewoon rampas, colong, curi, geweerloop op de kop en roepen: Hier met je picis, de padi 10% heffen, de bevolking voor hun eigen land laten dokken, de bevolking dwingen om land met opgedrongen cultuur te laten bebouwen en de cultuur ging naar de toeristen, opium invoeren en zo duur mogelijk aan de bevolking verkopen en deze aan de verslaving helpen en nog meer picis binnen halen , .... nah, wil je nog meer? Ister nog veel meer geachte sagrijnige meneer PELIT van C.N.H. van Dijk.... (PELIT is VREK)

Dus is het niet vreemd toch dat de huidige lokale bevolking de toeristen afzet. Ze halen gewoon terug wat eeuwen lang hun is afgetroggeld toch.

En anders een raad voor al die toeristen die geen extra dubbeltje kunnen missen: Blijf liever maar lekker in Nederland. Is goed voor de Nederlandse economie want ook hier wordt je trouwens ook afgezet toch. Of bent u zo blind?

Meneer Pelit vindt het ongepast dat de dure jarenlange opgespaarde centjes en die als extra lokale belasting geheven wordt aldaar, in de pockets verdwijnen van de corrupte lieden.
WHOHAHAHA, alsof er in Nederland geen corruptie bestaat, blinde vink.

Geboren in 1940 aldaar. Waar? Prachtig land, jaren lang gewoond. Tuurlijk, zeker in een periode dat de lokale bevolking (na de oorlog dan) al kruiperig aan de Belanda vroeg of ie misschien even voor langs mocht passeren en dan nog met 1000 sembahs tegen de Belanda, die van de breed uit zit of staat met zijn handjes in de zij. De Toean Besar. Jaja.
Heleboel bediendes zeker vroeger gehad en die mochten blij zijn dat ze een fooitje kregen als maandloon. Prachtig land, jajaja. Voor de orang penjajah zeker.

Blijf lekker op je gat in Nederland meneer van Dijk en blijf daar weg, want je gunt de orang kecil nog geen 10 eurocent.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.imexbo.nl
Gesponsorde inhoud





Uitbuiting Empty
BerichtOnderwerp: Re: Uitbuiting   Uitbuiting Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Uitbuiting
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Rapport over uitbuiting dolfijnen aan ambassade Indonesië aangeboden
» Adidas opent meldpunt voor uitbuiting bij Aziatische toeleveranciers

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Diversen :: Praatcafé/Ngobrol-
Ga naar: