Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 "Wij waren beter dan The Stones, ik zweer het u"

Ga naar beneden 
AuteurBericht
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

"Wij waren beter dan The Stones, ik zweer het u" Empty
BerichtOnderwerp: "Wij waren beter dan The Stones, ik zweer het u"   "Wij waren beter dan The Stones, ik zweer het u" Icon_minitimevr 27 jun 2014 - 15:01


"Wij waren beter dan The Stones, ik zweer het u"

Luc Beernaert
25/06/14 - 12u12

Little Jimmy, alias Don Croissant, speelde in 1966 met zijn band Little Jimmy and the Sharks ("drie Indonesiërs, een Surinamer en ik") in het voorprogramma van The Rolling Stones toen die optraden in het sportpaleis van Schaarbeek. Zeven jaar later, in 1973, bood Keith Richards de Gentenaar dé carrièrekans van zijn leven. Maar Jimmy, die inmiddels van Brussel zijn nieuwe thuishaven maakte, koos voor zijn gezin. "Velen hebben me verweten dat ik die kans niet heb gegrepen. Dat ik stom was. Bullshit. Heb ik iets verkeerds gedaan door voor mijn vrouw en kinderen te kiezen? Ach, misschien had ik de plek kunnen innemen waar Ron Wood nu staat, maar dat is fantasie". Daarbij: "Wij waren beter dan zij".

Ons optreden begon om drie uur in de namiddag, en ik moest die avond nog in Gent gaan spelen. Ik heb toen niet met The Stones gesproken, nee, ze hadden toen al elk twee bodyguards. Dat waren taferelen als bij de Beatlemania, hé. Na ons optreden heb ik ze vanuit de coulissen een paar nummers zien spelen. 'The Last Time', 'Tell Me' en ik denk '19th Nervous Breakdown'. Wij waren beter dan zij, ik zweer het u, en ik ben geen dikke nek. Die zaal zat ook niet vol, enkel het middenplein was gevuld, op de tribunes zat niemand. Ik denk dat er zo'n 5.000 man was

Marcel Claeys staat op zijn identiteitskaart, maar iedereen noemt hem Jimmy. Of Don. Levensgenieter, bluesfanaat, non-conformist, anarchist.

Jukeboxen in cafés
Geboren in de volkse Gentse deelgemeente Ledeberg, waar hij als kind Sam Cooke, Chuck Berry, John Lee Hooker, Fats Domino en Little Richard ontdekte op de jukeboxen in de cafés die hij met zijn ouders bezocht. Zijn oom leerde hem mondharmonica spelen, Jimmy was nog geen veertien toen hij lid werd van Harmonie Sint-Cecilia. En toen ontdekte hij de gitaar en richtte hij zijn eerste bandjes op.

Begin 1966 speelde hij met Little Jimmy and The Robots, toen hij in Blankenberge een rock-'n-rollensemble bezig zag: The Sharks, drie Indonesiërs en een Surinamer. Het klikte en in maart 1966 speelden ze elke zondagnamiddag in Brussel.

lees verder op HLN.be
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

"Wij waren beter dan The Stones, ik zweer het u" Empty
BerichtOnderwerp: Re: "Wij waren beter dan The Stones, ik zweer het u"   "Wij waren beter dan The Stones, ik zweer het u" Icon_minitimevr 27 jun 2014 - 15:01



The Sharks? Shocked
3 Indonesiërs en een Surinamer scratch


The Sharks (Little Jimmy) (Vlissingen/Gent)

1e bezetting: 1962

Rob van Raalten (sologitaar)
Nono Louis (gitaar)
Carlos van den Berg (basgitaar)
Arthur Bergman (drums)


2e bezetting: 1963

Rob van Raalten (gitaar)
Rudy de Queljoe (gitaar) ex- Johnny & The Blue Jeans; naar The Javelins 69
Carlos van den Berg (basgitaar) naar The Beat Five
Humphrey Jolly (drums)

Met de Belgische zanger Jimmy (Marc) Claeys in de gelederen werd het eind 1963: Little Jimmy & The Sharks.


Laatste bezettingen: 1965-1968
Rob van Raalten (gitaar) naar The Bax Family
Walter Bax (gitaar)
Maurice Keghels (bas) ex- The Robots tot 1966
Cyriel van den Hemel (bas) vanaf 1966
Cor van der Bout (saxofoon) ex- André's Bluejeans; naar Enterprise
Marc Malyster (orgel)
Arthur Bergman (drums)
Marc Claeys (Little Jimmy) (zang) naar The New Inspiration

Aangevuld met blazers werd werd de naam Little Jimmy & The Sharks nog gewijzigd in Jimmy Clay Style.



De Vlissinge gitaarband The Sharks werd in 1962 opgericht door Carlos van den Berg. Carlos was afkomstig uit Suriname en opgegroeid in een Indisch gezin in Den Haag. In Vlissingen zat hij op de Machinistenschool. De naam van de band was genoemd naar één van de bendes uit de film West Side Story. In Amsterdam was ook een groep onder de naam The Sharks actief met onder meer Hans van Tol alias Tol Hansse en Clous van Mechelen. Zij hadden de zeehaaien als inspiratie en dat gold ook voor de Haagse Sharks met ene Frans Krassenburg (de eerste zanger van The Golden Earrings) als zanger/gitarist in de bezetting!

In 1963 haalde Carlos van den Berg de 15-jarige gitarist Rudy de Queljoe, afkomstig uit de Middelburgse Johnny & his Blue Jeans, als vervanger van Nono Louis naar de Sharks

Aanvankelijk bestond het repertoire van The Sharks vooral uit instrumentals van The Shadows en The Ventures, die werden afgewisseld met door Carlos van den Berg gezongen covers van Chuck Berry en Gene Vincent. Regelmatig werd er door de groep, naast optredens in Vlissingen, IJzendijke, Terneuzen en Oostburg, in België gespeeld. Ze werden daar aangekondigd als het Indonesiër-ensemble The Sharks.

Indo-Rock-Gallery
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
 
"Wij waren beter dan The Stones, ik zweer het u"
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» They were shot because they pelt stones at congregation: Police Chief
» Bunkers, stones, structures listed as protected heritage
» No Sunday service for Filadelfia churchgoers
» Molukkers waren allochtonen
» Molukkers waren oorlogshelden

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Diversen :: Praatcafé/Ngobrol-
Ga naar: