Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Hollandse zaken, 9 juli 2014, Weduwen Indië-veteraneen eisen erkenning

Ga naar beneden 
2 plaatsers
AuteurBericht
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Hollandse zaken, 9 juli 2014, Weduwen Indië-veteraneen eisen erkenning Empty
BerichtOnderwerp: Hollandse zaken, 9 juli 2014, Weduwen Indië-veteraneen eisen erkenning   Hollandse zaken, 9 juli 2014, Weduwen Indië-veteraneen eisen erkenning Icon_minitimedi 8 jul 2014 - 20:34

Woensdag 9 juli 2014 in de uitzending

Indië-veteranen keren eind jaren 40 psychisch zwaar gehavend terug van de Politionele Acties. Hun vrouwen houden hen bijna 60 jaar met pijn en moeite op de been.


Voor het eerst doen de weduwen van Indië-veteranen hun verhaal voor televisie. De vrouwen hielden bijna 60 jaar hun zwaar getraumatiseerde mannen met pijn en moeite op de been. Tientallen weduwen eisen nu bij het ministerie van Defensie erkenning voor die rol. Ze willen in aanmerking komen voor een financiële tegemoetkoming via de Regeling Ereschuld Veteranen. Deze regeling maakt een maximale eenmalige uitkering van 125.000 euro mogelijk.

De Indië-veteranen keerden eind jaren 40 psychisch zwaar gehavend terug van de Politionele Acties, waarmee Nederland de kolonie Nederlands-Indië wilde behouden. De mannen herbeleefden soms elke nacht de gruwelijkheden die ze daar meemaakten. Maar in de jaren 50 en 60 bestond het begrip trauma nog niet. Het was aan de vrouwen hun mannen te ondersteunen. In Hollandse Zaken komen deze vrouwen en hun kinderen aan het woord.

Presentatie: Cees Grimbergen

Uitzending
woensdag 9 juli 2014 20:26 uur, Nederland 2

Herhaling (hh)
donderdag 10 juli 2014 09:45 uur, Nederland 2

Hollandse Zaken
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

Hollandse zaken, 9 juli 2014, Weduwen Indië-veteraneen eisen erkenning Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hollandse zaken, 9 juli 2014, Weduwen Indië-veteraneen eisen erkenning   Hollandse zaken, 9 juli 2014, Weduwen Indië-veteraneen eisen erkenning Icon_minitimewo 9 jul 2014 - 21:05


Uitzending gemist:

morgenochtend wordt de uitzending herhaald, maar je kunt het ook op Uitzending gemist kijken:

http://www.npo.nl/hollandse-zaken/09-07-2014/POW_00789927



Posttraumatische stressstoornis PTSS bestond begin jaren '50 nog niet
De Indië-veteranen kregen geen nazorg.
Ook dat was nog niet uitgevonden.
De echtgenotes mochten hun mannen opvangen want Defensie gaf niet thuis.
Toenmalig minister v. Defensie Hillen mocht een reactie geven op de regeling Ereschuld Veteranen, op 18:20


==========
Mijn moeder heeft ook vele nachten mijn vader gezelschap moeten houden als hij weer niet kon slapen doordat zijn oorlogservaringen weer eens rond spookten
Maar.. mijn vader was geen 'Indië veteraan', hij was alleen een jonge Indische jongen die in een oorlog verzeild raakte, op Borneo moest voorkomen dat de olievoorraad in Japanse handen kwam, mocht zwemmen voor zijn leven toen het schip werd getorpedeerd, die bij Ciater stelling moest houden, die in een Jappenkamp terechtkwam.. Trauma's...
Oorlogen? die kennen geen winnaars!
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

Hollandse zaken, 9 juli 2014, Weduwen Indië-veteraneen eisen erkenning Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hollandse zaken, 9 juli 2014, Weduwen Indië-veteraneen eisen erkenning   Hollandse zaken, 9 juli 2014, Weduwen Indië-veteraneen eisen erkenning Icon_minitimedo 10 jul 2014 - 10:19


Weduwen Indië-veteranen willen uitkering
10-07-2014 11:54 | Gerard den Elt


Tientallen weduwen van Indiëveteranen verlangen een financiële tegemoetkoming voor de jarenlange zorg die zij hun zwaar getraumatiseerde echtgenoten hebben gegeven.

Door middel van handtekeningenacties vragen zij de politiek om aandacht, erkenning en compensatie voor hun inzet en leed. Daar waar oorlogsinvaliden recht hebben op de Ereschuldregelingen voor Veteranen met een maximale uitkering van 125.000 euro, daar hebben zij met terugwerkende kracht eveneens recht op de uitkering voor hun overleden mannen, menen de weduwen.

Zij legden hun claim woensdagavond neer in het tv-programma ”Hollandse Zaken”, waarin de situatie wordt geschetst van de nabestaanden wier leven grotendeels is overschaduwd door de traumatische gebeurtenissen in toenmalig Indië.

Velen van de 130.000 dienstplichtigen die na de Tweede Wereldoorlog werden uitgezonden naar Nederlands Indië, keerden met geestelijke problemen terug. De oorlogsgruwelen leefden jarenlang voort en hadden grote invloed op het gezinsgeluk.

„Ik ben al die jaren een goedkope verpleegster voor Defensie geweest”, zegt Gré Hoornweg-De Mik uit Zwijndrecht, één van de vrouwen die vecht voor compensatie. Zij wenst dat het ministerie van Defensie een gebaar maakt richting de weduwen.

In de uitzending schetsen zij een beeld van hun mannen die na hun verblijf in Indië onherkenbaar terugkeerden. Zij veranderden van lieverlee in angstige schepsels, overmand door zwaarmoedigheid, nachtmerries en andere lichamelijke gevolgen.

Ze kwamen soms hun huis niet meer uit. Van posttraumatische stressstoornis (ptss) had men nog nooit gehoord. Waar hulpverleners nu klaar staan voor de huidige lichting veteranen, daar was voor hen niets geregeld.

Volgens Riek Vos-van Boven uit Epe is het extra triest dat zo weinig begrip en waardering bestaat. „Mijn huwelijksjaren hebben ook onder de gebeurtenissen in Indië geleden. Ik moest er altijd zijn voor mijn man, die niet alleen thuis kon zijn. Mijn tijd stond in feite stil.”

Ze zegt dat er bovendien weinig tijd meer is om de compensatie te verkrijgen. „Ik ben 83 jaar, ook voor mij is het vijf voor twaalf. De meeste weduwen zijn van mijn leeftijd en leven van de AOW en hooguit een klein pensioentje.”

Vos en haar medestanders zeggen strijdbaar te zijn als het gaat om de erkenning van hun rechten. Haar man Jan werd als kok op de kazerne in ‘t Harde voor 80 procent afgekeurd en zou volgens de regeling Ereschuld voor Veteranen recht hebben gehad op 100.000 euro. Door zijn vroegtijdige overlijden kwam hij daarvoor nooit in aanmerking.

„Het gaat mij niet in de eerste plaats om het geld, maar om de erkenning”, zegt Vos. ,,Aan de andere kant zou het wel een eerlijke compensatie zijn voor onze kinderen. Zij hebben in hun puberteitsjaren erg geleden onder de oorlogsherinneringen van mijn man.”

Voormalig Defensieminister Hillen, destijds verantwoordelijk voor de ereschuldregeling, zei in de uitzending van Hollandse Zaken dat onvoldoende geld beschikbaar is om behalve de veteranen ook hun weduwen te compenseren.

„We hebben daarom de grens gelegd bij de veteranen zelf”, aldus Hillen. Hij benadrukt dat in de Veteranenwet grote waardering en nazorg voor de nabestaanden is opgenomen. ,,Dat biedt hooguit verzachting, geen oplossing voor het leed.”
Moeilijk verhaal

Volgens voorzitter Leen Noordzij van Vomi-Nederland, een platform van veteranen voortgekomen uit de Vereniging Oud Militairen Indië- en Nieuw-Guineagangers, is destijds tevergeefs geprobeerd om tot een regeling voor weduwen en nabestaanden te komen. „Dat wordt ook nu een moeilijk verhaal. Dat zal Defensie nooit doen. Er zijn nog 20.000 Indië-veteranen in leven en voor hen en de weduwen gaat het ministerie de beurs niet trekken”, aldus Noorzij.

Dat de waardering voor de veteranen, weduwen en nabestaanden is vastgelegd in het nieuwe Veteranenbesluit, noemt de veteranenvoorman een doekje voor het bloeden. „Dat staat mooi in toespraken en regelingen. Woorden kosten immers niets.”


Reformatorisch Dagblad
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
Gesponsorde inhoud





Hollandse zaken, 9 juli 2014, Weduwen Indië-veteraneen eisen erkenning Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hollandse zaken, 9 juli 2014, Weduwen Indië-veteraneen eisen erkenning   Hollandse zaken, 9 juli 2014, Weduwen Indië-veteraneen eisen erkenning Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Hollandse zaken, 9 juli 2014, Weduwen Indië-veteraneen eisen erkenning
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Hollandse Zaken: Fout in Nederlands-Indië? / 18 juli, 21:10, Ned. 2
» Meer weduwen zuiveringsacties Indonesië willen erkenning
» NPO Radio 1: Dienstweigeraars Indië blij met oproep tot erkenning
»  Kumpulans, voordrachten, tentoonstellingen, etc. juli 2014
» Mandala Airlines stopt per 1 Juli 2014

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Diversen :: Kijk- en Luistertips-
Ga naar: