Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Bootongeluk Indonesië: 15 toeristen vermist

Ga naar beneden 
2 plaatsers
AuteurBericht
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

Bootongeluk Indonesië: 15 toeristen vermist Empty
BerichtOnderwerp: Bootongeluk Indonesië: 15 toeristen vermist   Bootongeluk Indonesië: 15 toeristen vermist Icon_minitimezo 17 aug 2014 - 10:35



Bootongeluk Indonesië: 15 toeristen vermist

Door Erik Feenstra op 17 augustus 2014 om 11:53, in de categorie Azië, ongeluk en toerisme.

Zaterdag is een boot gezonken in Indonesië. Vijftien buitenlandse toeristen worden vermist. Welke nationaliteit ze hebben, is niet bekend. Tien mensen uit Spanje, Groot-Brittanië en Nieuw-Zeeland zijn gered. De boot was donderdag vertrokken en zonk tussen de eilanden Lombok en Komodo, een tocht die een dag of drie kan duren. Waarschijnlijk kwam de boot in zwaar weer terecht.

Zondagochtend kwam er pas een melding van een incident binnen, aldus een Indonesische reddingswerker, onder andere door slechte communicatielijnen. Voor er hulp arriveerde, hadden vissers vijf mensen gered. Op de boot zaten vijf Indonesische bemanningsleden en twintig buitenlanders. Komodo is een van de belangrijkste attracties voor toeristen in Indonesië. De komodovaraan en zijn leefomgeving staat sinds 1986 op de Werelderfgoedlijst van de UNESCO.

http://wereldnieuws.blog.nl
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Bootongeluk Indonesië: 15 toeristen vermist Empty
BerichtOnderwerp: Re: Bootongeluk Indonesië: 15 toeristen vermist   Bootongeluk Indonesië: 15 toeristen vermist Icon_minitimezo 17 aug 2014 - 14:12

Toeristen vermist na bootongeluk Indonesië
17/08/14, 11:27 − bron: ANP

Boot is waarschijnlijk in zwaar weer terechtgekomen

Zeker tien buitenlandse toeristen en vijf Indonesiërs worden vermist na een bootongeluk in Indonesië. Welke nationaliteit de vermiste buitenlanders hebben, is niet bekend. Tien mensen uit Nederland, Frankrijk, Duitsland, Spanje, Groot-Brittannië en Nieuw-Zeeland zijn gered nadat de boot was gezonken tussen de eilanden Lombok en Komodo, een tocht die drie dagen kan duren.

Volgens persbureau DPA zijn twee Nederlanders gered. Het ministerie van Buitenlandse Zaken kon vanmiddag nog niets zeggen over het aantal Nederlandse opvarenden. 'Dat zoeken we nog uit', aldus een woordvoerder.

De boot was donderdag vertrokken en zonk zaterdag. Een Indonesische reddingswerker zei dat er vandaag pas een melding van het incident binnenkwam, onder meer door slechte communicatielijnen. De boot is waarschijnlijk in zwaar weer terechtgekomen en op een rif geklapt voordat het zonk.

Op de boot zaten vijf Indonesische bemanningsleden en twintig buitenlanders. Vissers en zeilers hadden vijf mensen gered voordat er hulp kwam.

Lombok ligt naast het populaire vakantie-eiland Bali en trekt jaarlijks duizenden toeristen. Hoewel er met enige regelmaat ongevallen met boten vol migranten plaatsvinden in Indonesië, komen ongelukken met toeristenboten zelden voor.

Volkskrant
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Bootongeluk Indonesië: 15 toeristen vermist Empty
BerichtOnderwerp: Re: Bootongeluk Indonesië: 15 toeristen vermist   Bootongeluk Indonesië: 15 toeristen vermist Icon_minitimema 18 aug 2014 - 8:03

Nederlanders na 40 uur dobberen uit oceaan gered
Door: Michel Maas − 18/08/14, 05:21


Bootongeluk Indonesië: 15 toeristen vermist 2gtqnep
© AFP. Overlevenden van de ramp rusten uit in Bima

Er zijn nog eens dertien mensen gered die op de gezonken toeristenboot bij Sumbawa zaten. Vier van die dertien zijn Nederlanders. In totaal zijn er 23 mensen, onder wie vijf Nederlanders gered. Twee opvarenden met een andere nationaliteit worden nog vermist.


Er zijn nog twee vermisten
De 13 hebben 40 uur in het water gedobberd. Zij konden zich vasthouden aan een reddingsbootje dat eigenlijk voor vier personen was bestemd. 'Wij gingen bij toerbeurt in het bootje en in het water. Telkens acht mensen zaten op elkaar gepakt in het bootje, vijf mensen hingen aan de zijkant.' vertelt een van de geredden.

Het schip zonk in de nacht van vrijdag op zaterdag, nadat het tegen een rif was gevaren. 'In zwaar weer sloegen enkele planken uit de bodem van de machinekamer, en toen kwam het water naar binnen. Wij konden gelukkig nog net de zwemvesten uit het ruim halen.'

Vulkanisch eiland
Terwijl de dertien zich vastklampten aan het kleine bootje besloten de twaalf anderen te proberen zwemmend een nabijgelegen vulkanisch eiland te bereiken. Tien van hen, onder wie een Nederlandse, zijn zaterdagavond door vissers en een passerende zeilboot uit het water gehaald. Twee toeristen worden nog vermist.

De boot was donderdag uit Lombok vertrokken voor een reisje naar Komodo. Het had volgens de geredde drenkelingen geen enkele communicatie-apparatuur aan boord. De bemanning probeerde met een mobiele telefoon nog contact met de kust te maken maar dat lukte niet.

Volkskrant
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Bootongeluk Indonesië: 15 toeristen vermist Empty
BerichtOnderwerp: Re: Bootongeluk Indonesië: 15 toeristen vermist   Bootongeluk Indonesië: 15 toeristen vermist Icon_minitimema 18 aug 2014 - 8:08

Nederlandse zwom acht uur in zee na bootdrama
GEPLAATST : Vandaag 08:43

Een studente geneeskunde uit Utrecht heeft het bootdrama in Indonesië overleefd door het water in te springen en naar een vrijwel onbewoond vulkaaneiland te zwemmen. Na 8 uur in de hoge golven te hebben gelegen bereikte de Nederlandse Els Visser het strand van Sangeang, aldus De Telegraaf.

''Het gaat naar omstandigheden redelijk'', liet Visser zondagavond weten vanuit een hotel in Bima op het Indonesische eiland Sumbawa. Samen met de negen andere toeristen die konden worden gered maakt ze zich wel grote zorgen om de vijftien mensen die nog worden vermist. Onder hen zouden vier Nederlanders zijn.

Het houten schip Versace Amara vertrok donderdag met 25 mensen aan boord vanaf Lombok voor een meerdaagse trip naar de Komodo-eilanden. ''Zaterdagnacht kregen we te horen dat er een gat in de boot zat'', zegt Visser. ''Op een gegeven moment moesten we midden op zee van boord. Ik besloot samen met een andere vrouw naar een eiland te zwemmen dat we in de verte zagen.''

Metro
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Bootongeluk Indonesië: 15 toeristen vermist Empty
BerichtOnderwerp: Re: Bootongeluk Indonesië: 15 toeristen vermist   Bootongeluk Indonesië: 15 toeristen vermist Icon_minitimema 18 aug 2014 - 16:09

ma 18 aug 2014, 16:05
Vermisten Indonesië zijn Spanjaarden

JAKARTA - De twee vermisten van het bootongeluk in Indonesië zijn Spanjaarden. Dat hebben de autoriteiten in Jakarta maandag laten weten. Eerder had de Indonesiche Engelstalige krant The Jakarta Post op basis van de reddingsdiensten gemeld dat er een Nederlander onder de vermisten was.

Het schip MV Versace Amara liep zaterdag op een rif op weg van het eiland Lombok naar het eiland Komodo. Aan boord waren 25 mensen, van wie er 23 zijn gered. Onder hen waren vijf Nederlanders.

Telegraaf
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Bootongeluk Indonesië: 15 toeristen vermist Empty
BerichtOnderwerp: Re: Bootongeluk Indonesië: 15 toeristen vermist   Bootongeluk Indonesië: 15 toeristen vermist Icon_minitimevr 29 aug 2014 - 9:06

do 28 aug 2014, 15:15
Indonesië staakt zoektocht Spanjaarden

DENPASAR - De Indonesische autoriteiten hebben de zoektocht gestaakt naar twee Spanjaarden die na een scheepsongeluk bij het vakantie-eiland Komodo waren vermist. Ze hebben geen hoop meer de lichamen te vinden, heeft de Spaanse ambassadeur in Jakarta gezegd.
De toeristenboot MV Versace verging zaterdag 16 augustus. Aan boord waren vijf Indonesiërs en twintig toeristen uit onder meer Duitsland, Nederland, Spanje, Italië en Groot-Brittannië. Het schip, dat onderweg was van Lombok naar Komodo, werd door een hoge golf getroffen en sloeg lek op een rif. De toeristen waren bezig met een bootreis van drie dagen langs bij toeristen populaire eilanden. Alle opvarenden, behalve de twee Spanjaarden, hebben het ongeluk overleefd.

Telegraaf
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

Bootongeluk Indonesië: 15 toeristen vermist Empty
BerichtOnderwerp: Re: Bootongeluk Indonesië: 15 toeristen vermist   Bootongeluk Indonesië: 15 toeristen vermist Icon_minitimedo 4 sep 2014 - 11:37


Stel na schipbreuk bij Indonesië nog altijd in shock

Door: Hanneloes Pen
3-9-14 - 10:42

De Amsterdammer Wilbert van Haneghem en zijn vriendin Marjan van Minnen, beiden 43, overleefden de schipbreuk voor de Indonesische kust van ruim 2 weken geleden. 40 uur lagen ze in zee en klampten zich vast aan een bootje. Terug in Amsterdam vertellen ze over hun gruwelijke ervaringen.

Wilbert van Haneghem is een ervaren reiziger. Als KLM-steward heeft hij inmiddels negentig landen bereisd. De Lonely Planet-reisgidsen bestrijken vele planken van zijn boekenkast. Een grote antieke wereldbol staat ervoor. Zijn laatste reis, met zijn vriendin, boekte hij naar Bali.

Eén van de reisdoelen was een boottocht langs de Kleine Soenda-eilanden met als hoogtepunt een bezoek aan een natuurreservaat waar 3 meter lange komodovaranen lopen. 'Die leven daar in het wild. We wilden ze heel graag zien. Levensgevaarlijke beesten hoor,' zegt zijn vriendin Marjan van Minnen.

Ze boekten ter plekke een vierdaagse boottrip en togen naar een kleine 'haven' waar een houten vissersbootje met een vijfkoppige bemanning lag te wachten. 'Het moest een relaxte reis worden. Beetje snorkelen langs de kust, overnachten op een eiland. Een pleziertripje. Dat het een reis op open zee zou worden, dat wisten we niet. Anders had ik misschien wel even achter mijn oor gekrabd,' zegt Van Minnen.

De eerste 2 dagen bezochten ze een aantal eilanden en op vrijdag moesten ze 16 uur varen om naar het volgende eiland te komen. Het was mooi weer en ze genoten van de tocht. Maar die nacht werd de zee steeds ruiger en de golven hoger. Van Minnen: 'Het was alsof je op de schipschommel van De Efteling zat. Bang was ik niet, wel fysiek uitgeput. De deining was gigantisch. De meesten van ons werden zeeziek.'

Voor Van Minnen werd het de rotste nacht van haar leven. Toen ze midden in de nacht wakker werden omdat het schip blauw stond van de dieseldampen, begaven ze zich naar het dek, waar de crew en de overige toeristen al in reddingvesten klaar stonden. 'Er was complete paniek. De boot maakte water. De bemanning stond te schreeuwen en scheen met zaklantaarns. Communicatiemiddelen waren niet aan boord, er was geen telefonisch bereik.'

Van Haneghem: 'We begonnen met z'n allen water te hozen. Ik was inmiddels al kopje onder gegaan in het ruim. Maar ik dacht nog steeds: we redden het wel.'

De boot zakte na 3 kwartier naar beneden. 'Ik heb toen de aandacht gevraagd en zei: 'Ik ben steward, flight attendant, en getraind voor dergelijke crises. Ik ga jullie nu briefen'.' Hij had net zijn jaarlijkse flight safety-cursus gevolgd en legde uit hoe ze met hun zwemvest met gekruiste armen in het water moesten springen en dat ze met zijn allen in een kring moesten blijven. Hij deelde snorkels uit en nam het knal-oranje plastic deksel van een koelbox mee waarmee hij zou kunnen zwaaien als er een schip voorbij zou komen.

Maar ineens zonk het wrak en werden alle toeristen het water in geblazen. Van Haneghem had het geluk dat hij vanaf het wrak nog net in een klein vierpersoons aluminium bootje, dat aan boord van het schip lag, kon stappen. De toeristen zwommen snel naar het kleine bootje en hielden zich aan de rand of aan een touw vast. Van Minnen: 'Het beeld dat we met z'n allen aan dat ene bootje hingen, dat beeld blijft me bij.'

Aanvankelijk dachten ze dat het wel zou loslopen. Maar toen ze na uren nog in het water lagen en door de golven keer op keer tegen het wrak werden gesmeten en armen en benen openhaalden, belandden sommigen in een fatalistische stemming. Van Minnen: 'Het moreel daalde. Het was te confronterend om aan mijn familie te denken. 'Wat als mijn moeder van mijn dood hoort,' schoot door me heen. En mijn kat, wie zou die gaan verzorgen?'

Zwemmen
Na 6 uur in het water besloot een deel van de groep naar het eiland te zwemmen dat ze verderop zagen liggen. Het was ongeveer 6 tot 10 uur zwemmen. Maar Van Minnen en Van Haneghem kozen ervoor bij het bootje te blijven, hun levensboei. 'Het was heel angstig en luguber,' zegt Van Minnen, afdelingsleider op een scholengemeenschap. 'Ik ben een controlfreak, maar was hier alle controle kwijt. We probeerden wel steeds iedereen op te peppen: we komen eruit, zeiden we. We gaan dit overleven.'

Ze ging hallucineren, zag Transformer-films, reddingsboten bij een gladde zee en een kop koffie. 'Je denkt: zijn hier haaien? Maar je stelt jezelf direct gerust. Nee, die zijn hier niet. Later hoorden we iets anders,' zegt Van Haneghem.

40 uur hebben ze in de woeste zee gelegen, totdat een groot schip recht op hen af kwam varen. Van Haneghem: 'We floten, schreeuwden, gilden, brachten oerkreten uit. Carnaval. We waren euforisch en omhelsden elkaar. We hoefden niet weer een nacht in.'

Ze werden naar een kleine, eenvoudige kliniek gebracht, waar hun enorme brand- en schaafwonden werden behandeld. Van Haneghem had 56 snijwonden en blaren in zijn handen. Hij toont een grote jaap op zijn elleboog, opengereten door een spijker op het wrak. Van Minnen was helemaal verbrand door de zon en is vervolgens nog 4 dagen in een groter ziekenhuis op Bali behandeld.

Emoties
Vorige week zondag vlogen ze terug naar Nederland. Thuisgekomen zitten ze nog volledig in shock. Alles is hen te veel. Fietsen op straat is te druk, in de rij staan bij Albert Heijn lukt ze nauwelijks. Koken evenmin. Huilen kunnen ze niet. 'Ik heb een kort lontje. Emoties laat ik niet toe. Ik ben nog totaal verdoofd. Het blije gevoel van 'we leven nog' is er niet,' zegt van Minnen. 'De artsen zeggen: je moet er veel over praten. Dat doen we ook. Maar het gevaar is dat je het als een anekdote vertelt. Ik loop daas rond en zit in een soort bubbel gevangen. Ik wil het gevoel wel toelaten maar het lukt niet.'

Van Haneghem is van plan er een boek over te schrijven. 'Ik wil andere reizigers waarschuwen. Deze trip mag niet meer aangeboden worden. We nemen dit de rederij kwalijk.'

Met de andere opvarenden - van degenen die zwemmend het eiland hebben gehaald worden nog twee Spanjaarden vermist - hebben ze via Facebook contact. Van de schipbreuk is een filmpje gemaakt, met een GoPro, een actiecamera die een Fransman bij zich droeg. Te zien is hoe ze in het water liggen, vastgeklampt aan het bootje. 'Kijk die oude zwemvesten. Die zijn uit 1971. Heel tekenend.'

AD
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Bootongeluk Indonesië: 15 toeristen vermist Empty
BerichtOnderwerp: Re: Bootongeluk Indonesië: 15 toeristen vermist   Bootongeluk Indonesië: 15 toeristen vermist Icon_minitimevr 5 sep 2014 - 7:14

Veertig uur dobberen om te overleven
Gepubliceerd: Donderdag 20:18 Update: Donderdag 20:25

Veertig uur dobberden ze op zee. Wilbert van Haneghem en zijn vriendin Marjan van Minnen. Het echtpaar zijn twee van de overlevenden van de bootramp in Indonesië, drie weken geleden.
De boot was onderweg van Bali naar Komodo toen die zonk voor de kust van het Indonesische eiland Sangeang. Het duo dreef veertig uur lang op een vlot midden op zee en heeft doodsangsten uitgestaan. Hun ervaringen van die vreselijke ervaring vertellen ze donderdag voor het eerst op televisie.

Bij Hart van Nederland exclusieve beelden die een medepassagier maakte van de aanvaring en de gebeurtenissen daarna.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
Gesponsorde inhoud





Bootongeluk Indonesië: 15 toeristen vermist Empty
BerichtOnderwerp: Re: Bootongeluk Indonesië: 15 toeristen vermist   Bootongeluk Indonesië: 15 toeristen vermist Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Bootongeluk Indonesië: 15 toeristen vermist
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» 15 Indonesiërs vermist bij bootongeluk Malaysische wateren.
» Tientallen vermisten na bootongeluk Indonesië
» Bootongeluk Indonesië eist acht levens
» Toeristen geëvacueerd na vulkaanuitbarsting Indonesië
» Nederlandse vrouw vermist in Kalimantan, Indonesië

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Berichten :: Actueel-
Ga naar: