Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Stop met je suffe baan en begin die surfschool

Ga naar beneden 
AuteurBericht
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

Stop met je suffe baan en begin die surfschool Empty
BerichtOnderwerp: Stop met je suffe baan en begin die surfschool   Stop met je suffe baan en begin die surfschool Icon_minitimevr 23 jan 2015 - 12:08


Stop met je suffe baan en begin die surfschool


Bo&Caro gaan elke dag naar een bedrijf. Ze zijn bij aandeelhoudersvergaderingen, productpresentaties of vrijdagmiddagborrels en willen graag weten: wie is hier belangrijk? De laatste vanaf Bali, Indonesië.

Wat: Surfen bij Surfana Bali in Changgu, Bali
Wie: Manager Emma Bollen en Lars van der Veen, oprichter van Surfana

Hoe vaak heb je het wel niet geroepen. Dat je op een dag gewoon vertrekt. Weg van je saaie baan, de stress, je eikel van een baas. En dan gewoon, in een ver en warm land een surfschooltje of zoiets beginnen. Een beetje werken, een beetje in de zon liggen, léven. Je vrienden knikken, zij hebben het ook weleens. Er valt een stilte, nog maar een slok bier. En iedereen weet: maandag weer naar kantoor.


Golven pakken

Emma Bollen deed het wel. Sinds een paar maanden woont ze op Bali waar ze een ‘surf-retreat’ heeft opgezet. Bollen zelf voldoet in elk geval al aan het surfplaatje: lang blond haar, bruine, gespierde armen en een horloge dat laat zien wanneer het eb en vloed is om haar pols. En uiteraard een abnormale passie voor surfen. “Als ik een paar dagen geen golf heb kunnen pakken word ik ongelukkig.”

Twee jaar geleden belandde Bollen tijdens een reis op Bali. “Ik was van plan een week te blijven maar het werden een paar maanden.” Eenmaal terug in Nederland kon ze nog maar aan één ding denken: Terug. “Ik droomde elke nacht over surfen en ik begon tegen mensen te roepen dat ik op Bali wilde wonen.”

Uiteraard nam niemand haar serieus.

Maar in de avonduren schreef ze een businessplan, bouwde een website en stortte zich op de Balinese bureaucratie. En toen was er ineens de optie voor een huis vlak bij het strand, met genoeg ruimte om vijf kamers te verhuren. “Toen werd het écht,” glimlacht Bollen.

Rustig aan

Maar zelfs op Bali is niet alles makkelijk. “Als je op vakantie bent is dat tempo dulu van de Indonesiërs heel relaxed, maar als je iets gedaan wilt krijgen…” Bollen had er bijvoorbeeld een hele klus aan geschikt personeel te vinden. En ze miste iemand die met haar mee dacht. “Die praktische westerse blik, zeg maar.”

Het bleek de blik van Lars van der Veen, de oprichter van het Nederlandse bedrijf Surfana te zijn. Hij zocht een plek waar ze met hun klanten het hele jaar door konden surfen en zag in het surf-retreat van Bollen een mogelijkheid. “Emma heeft de juiste mentaliteit en goed concept. Ik heb de operational skills en de marketing knowhow.” Dus nu surft Bollen onder de vlag van Surfana. Alleen moest ze wel de naam van haar retreat veranderen. “Ik had het hier ‘Pelan Pelan’ genoemd, dat betekent ‘rustig aan’.”

Bollen kijkt op haar horloge. Het is bijna vloed. Pelan Pelan. Die naam had ze graag willen houden.

Door Bo van Houwelingen & Caroline van Keeken op vrijdag 23 januari 2015.

nrcq.nl
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
 
Stop met je suffe baan en begin die surfschool
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Indonesië: stop met roken
» 'Overname Batavia Air door AirAsia van de baan'
» Vliegtuig van Garuda Indonesia naast de baan in Makassar
» “Stop provoking me” on SBY: Sultan
» Stop ontbossing Indonesië

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Diversen :: Praatcafé/Ngobrol-
Ga naar: