Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Indo Hoezo? - Bart Coldenhoff

Ga naar beneden 
AuteurBericht
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

Indo Hoezo? - Bart Coldenhoff Empty
BerichtOnderwerp: Indo Hoezo? - Bart Coldenhoff   Indo Hoezo? - Bart Coldenhoff Icon_minitimezo 14 jun 2009 - 22:16

Indo Hoezo?

Het verhaal van een Indische jongen, die zijn ervaringen vertelt vanaf zijn jongste herinneringen, opgroeit en leeft in Nederland en kennismaakt met zijn geboorteland. Onderweg schetst hij een beeld van de Indo in hem en vaak is dat in contrast met het imago dat van de Indo bestaat. Ook zijn er verschillen tussen de eerste generatie Indo in Nederland en de daaropvolgende generaties. Het is een levensverhaal waarin vele Indo's en niet-Indo's herkenningspunten zullen vinden.


Een paar fragmenten uit het boek:

"Mijn moeder vertelde later dat wij in Amsterdam en Den Haag van pension naar pension gingen met als kenmerken woekerprijzen en nergens welkom vanwege een huilend kind (ik dus), maar ook was Nederland (ik zeg altijd Nederland, mijn moeder Holland en Hollanders) nog zijn eigen oorlogstrauma aan het verwerken. Veel aandacht voor iemand anders ellende heb je dan niet".

Naast Oom Joop en Tante Truus hadden mijn ouders veel vrienden en kennissen, bijna zonder uitzondering van Indische afkomst. In Enschede woonden veel Indo’s, want er was een militaire basis en ze zochten elkaar op of het Indische trok toch aan. Mijn ouders waren ook jong in die tijd (begin dertig), hadden natuurlijk hun mooiste jaren gemist door de oorlog."

"Een grappige herinnering heb ik ook toen wij met onze vader en moeder naar de dierentuin gingen, even over de grens in West-Duitsland. Wij vonden het echt heel komisch dat er meer “Leute” naar ons keken dan naar de aapjes, giraffen en olifanten bij elkaar. Duitsland had natuurlijk geen koloniën en daar waren donkere mensen een bezienswaardigheid. Last hadden we er niet van, mensen glimlachten vriendelijk naar ons en mijn zusje en ik vonden het wel lollig; ik trok soms expres nog een gekke bek."

"Mijn vader vertelde nooit over het Jappenkamp of wat hij had meegemaakt; dat liet hij graag aan anderen over. Volgens mij heeft hij die tijd nooit goed verwerkt en is om die reden jong gestorven. Ziek was hij trouwens nooit, hij was in één keer, pats, boem weg".



Nieuwsgierig naar het e-boek ?

"Indo Hoezo?" voor slechts € 7,95

Bestel hier ! Stuur een mailtje naar bartcoldenhoff@skynet.be
Vermeld naam en e-mailadres en je krijgt de bestelgegevens.
Binnen 2 dagen het boek in huis!



http://www.indohoezo.nl/
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
 
Indo Hoezo? - Bart Coldenhoff
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Hoezo Indo
» Hoezo Peter Niks?
» Gefeliciteerd Bart Besar!
» Keuringsdienst van Waarde: Hoezo sambal uit Indonesië?
» Kruisvaarders van de archipel - Bart Rijnhout

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Berichten :: Boekbesprekingen-
Ga naar: