Goede voornemens .
Kan buitenstaanders gelijk identificeren en mensen met slechte bedoelingen afzonderen cq uitschakelen.
De probleem is , wat doe je als iemand van de gemeenschap jarenlang zijn doel(en) kan verhullen, de zgn slapende cellen.
Tya , hij is een aardige jongen , zeer vriendelijk etc , bleek een slapende cel lid te zijn .
Voorbeeld, de ooit most wanted person ene Dr Top een top terorist (een Maleisier-even googelen) woonde ergens in de buurt van Bekasi(West Java) , netjes getrouwd met een Indonesische vrouw, dacht dat hij kinderen kreeg.
De Siskamling was de opvolger van de HanSip(Pertahanan Sipil) .
Vroeger zitten ze samen in een gardu( wachthok), kregen ze koffie/thee en soms pisang goreng .
Bij de rijke(re) buurt heb je de SAtPam of Security (dus beroeps).
Mijn vader, broer moesten ook melden (verplicht) om met andere leden v.d gemeenschap 1x per zo veel tijd de buurt "bewaken".
In de praktijk kon men anderen inzetten .
Ben ooit na 10 jaar afwezigheid naar een wijk gegaan met kleine gangetjes waar ik altijd kwam (Tjideng buurt) , samen liep ik met mijn vrouw.
Werd aangesproken door de plaatselijke jongeren , toen ik daar vaak kwam waren ze nog te jong om mij te kennen.
Dus deze orang bule/ turis werd toen "aangehouden" , bijna ruzie gekregen tot dat oudere bewoners mij herkenden(van mijn leeftijd omstreeks 30) en vertelden wie ik ben .
Sindsdien kon ik gewoon in en uit gaan in de wijk , iedereen groet mij en mijn vrouw als we langskomen.