Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Deze week: De Boekenkast van Elisabeth Riphagen

Ga naar beneden 
AuteurBericht
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Deze week: De Boekenkast van Elisabeth Riphagen Empty
BerichtOnderwerp: Deze week: De Boekenkast van Elisabeth Riphagen   Deze week: De Boekenkast van Elisabeth Riphagen Icon_minitimevr 4 maa 2016 - 9:30

Deze week: De Boekenkast van Elisabeth Riphagen

03 maart 2016

BARNEVELD – Het gezegde luidt ‘toon mij je boekenkast en ik zeg wie je bent’. Barneveld Vandaag neemt een kijkje in de boekenkast van bekende en minder bekende personen in de regio en ontdekt samen met de eigenaar wat de boeken over hem of haar vertellen. Vandaag: schrijfster Elisabeth Riphagen uit Barneveld.


Door Elly Mulder

Afgelopen november verscheen haar boek ‘Zoekend onder een vreemde hemel’. Een boek dat, net als het eerder verschenen ‘Achter de eeuwige glimlach’, gebaseerd is op ontmoetingen die Elisabeth Riphagen had met vrouwen in Indonesië. In de jaren zeventig leefden Elisabeth en haar man een aantal jaren in Indonesië en nog steeds gaat ze regelmatig terug. Ze leerde de taal om met de mensen te kunnen communiceren en probeerde zo veel mogelijk deel uit te maken van de gemeenschap binnen de kampong. Ondanks dat ze een ‘vreemde’ bleef, wist ze het vertrouwen van de mensen te winnen. Dat leidde tot prachtige verhalen. Inmiddels schrijft ze haar derde boek over Indonesië.

Als Elisabeth vertelt over haar leven in Indonesië, over de onderlinge betrokkenheid daar, begrijp je waarom ze ervoor koos om in leefgemeenschap De Bondgenoot te wonen en te werken. Ook haar liefde voor boeken en verhalen vertellen is te verklaren. "Mijn vader was altijd erg druk met zijn werk, maar op zondagmorgen maakte hij tijd vrij om mij verhalen te vertellen", vertelt Elisabeth. "Die verhalen speelden zich af in allerlei landen en waren zo echt, dat ik dacht dat mijn vader in al die landen was geweest. Toen ik hem er naar vroeg, vertelde hij echter dat hij nergens was geweest. Al zijn kennis had hij uit boeken. Ik mocht ook, als enig meisje in mijn klas, een abonnement op de bibliotheek." Nog steeds leest Elisabeth graag: "Ik heb altijd een periode van erg veel lezen, dan lees ik vijf boeken per week, en een periode dat ik alleen maar schrijf en nauwelijks lees. Dan moet ik me concentreren op mijn eigen werk. Maar ik vind veel lezen heel belangrijk. Het opent de deur naar een andere wereld."

Haar interesse is breed. Ze leest graag familiekronieken en historische boeken, maar ook filosofische, psychologische en theologische boeken. Elisabeth: "Hoe mensen tegen het leven aankijken, wat de zin van het leven is, hoe God daarin een plaats krijgt. Hoe zij in relatie leven tot God en de mensheid, hoe mensen zich daar in bewegen en zoekende in zijn, hoe ze uitkomen. Dat vind ik heel mooi."

Favoriete schrijvers zijn onder meer Elizabeth Gilbert, Maria Boonzaaijer (een vriendin van haar), Karl Ove Knausgard en Hella Haasse. "Maar ik volg ook de jonge schrijvers in Indonesië, daar lees ik alles van. Ik denk ook dat ik zo ongeveer alle boeken die over Indonesië gaan wel heb gelezen. Russische en Chinese schrijvers vind ik ook heel mooi. Ik ben echt wel een beetje een leeswolf."

Naam: Elisabeth Riphagen

Woonplaats: Barneveld

Leeftijd: 69 jaar

Burgerlijke staat: getrouwd met Gerrit. Kinderen: drie jongens en een meisje. Kleinkinderen: vier jongens en zes meisjes.

Beroep: auteur, verhalenverteller en theologe.

Hobby’s: schrijven en wandelen.


Barneveld Vandaag
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
 
Deze week: De Boekenkast van Elisabeth Riphagen
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Heeft deze man de coolste job ter wereld?
» Heideweek Ede: 'A doe, Indo deze.....'
» Week van de Papoea 1 t/m 5 mei
» 'We moesten deze Indiëgangers achterlaten'
» Zwaarste scheepsrampen in deze eeuw

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Diversen :: Praatcafé/Ngobrol-
Ga naar: