Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië

IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

De onlosmakelijke band met weeshuis Pa van der Steur

Ga naar beneden 
AuteurBericht
wu

wu

Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

De onlosmakelijke band met weeshuis Pa van der Steur Empty
BerichtOnderwerp: De onlosmakelijke band met weeshuis Pa van der Steur   De onlosmakelijke band met weeshuis Pa van der Steur Icon_minitimewo 6 apr 2016 - 17:14

06-04-2016

Na meer dan 40 jaar in Nederland te hebben gewoond, vestigde Nel de Borst zich drie jaar geleden in Indonesië. Hier zet ze zich met hart en ziel in voor weeshuis Pa van der Steur in Jakarta. Het weeshuis waar haar ouders elkaar voor het eerst ontmoetten. Aan Indonesiënu vertelt ze haar levensverhaal.

Voor het weeshuis werken, waarvoor haar ouders zich jarenlang hadden ingezet, wilde Nel niet. 'Mijn vader had het zo druk, dat ik hem alleen zag als ik met slechte cijfers thuiskwam of wanneer ik weer iets had uitgehaald', vertelt Nel aan Indonesiënu. Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Nel woont inmiddels drie jaar in de Indonesische hoofdstad en zet het werk van haar ouders voort.

Wij spraken deze bijzondere vrouw op een mooie zaterdag in februari 2016 bij weeshuis Pa van der Steur in Jakarta. Ofschoon het dagen achtereen regende, was het die zaterdagochtend droog. De zon kwam af en toe verlegen achter de wolken vandaan.

We lopen het erf op richting de veranda, gezellig ingericht met groene planten in grote bloempotten. Een vaas met daarin prachtige witte orchideeën staat midden op een ronde tafel. Op een levensgrote ingelijste foto aan de muur zien we een beeldschone vrouw zittend op een stoel met aan haar zijde een blank meisje.

'Dat zijn mijn grootmoeder en mijn moeder. Deze foto is in 1925 gemaakt', vertelt Nel. 'Mijn oma, Soelinah, woonde in een afgelegen kampung op Midden-Java. Mijn opa was een blanke man, die handel dreef in leder. Tijdens zijn bezoek aan deze kampung leerde hij mijn oma kennen. Ze werden verliefd op elkaar en kregen een dochter, mijn moeder Tine'. Maar dit geluk duurde niet lang. Nels opa verliet zijn vrouw en kind zonder een spoor achter te laten. 'Mijn oma stond er vanaf dat moment alleen voor.'

Soelinah bleef echter niet bij de pakken neerzitten. Ze wilde een betere toekomst voor haar dochter Tine. Een leven buiten de kampung. Een opleiding die zij zelf nooit heeft gehad. Via horen zeggen kwam Soelinah achter het bestaan van een weeshuis in Magelang. Dit weeshuis werd gerund door de Nederlander Johannes van der Steur, ook wel Pa genoemd. Op een dag raapte Soelinah de moed bij elkaar en ging samen met Tine op reis naar het weeshuis in Magelang waar ze haar dochter achterliet.

Lees het artikel bij IndonesieNU
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com

Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Veiling voor bouw weeshuis
» Fair voor weeshuis in Indonesië
» Sponsorlunch voor weeshuis in Indonesië
» Weeshuis Palembang afgebrand.