Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië

IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

Echtpaar trouwde ‘met handgranaat op zak’

Ga naar beneden 
AuteurBericht
wu

wu

Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

Echtpaar trouwde ‘met handgranaat op zak’ Empty
BerichtOnderwerp: Echtpaar trouwde ‘met handgranaat op zak’   Echtpaar trouwde ‘met handgranaat op zak’ Icon_minitimeza 21 mei 2016 - 10:14

Geplaatst op 19 mei 2016
Laatste update 19 mei, 21:45

VEGHEL - Emile en Aafje Anna Voll-Appelman waren woensdag 70 jaar getrouwd. Dat werd gevierd met een bezoekje van de burgemeester, een brief van de koning en natuurlijk een samenzijn met vrienden en familie.
„Mag ik naast je komen fietsen?”, vroeg de nu 93-jarige Emile 74 jaar geleden aan een meisje op straat. „Ja hoor, de straat is breed genoeg”, antwoordde zij. Dat waren de eerste woorden die het platina echtpaar met elkaar wisselde. Ze woonden destijds in Tjimahi, op het Indonesische eiland Java. „We zaten midden in de Tweede Wereldoorlog”, blikt Emile terug, die beroepsmilitair was. Hij dook vier jaar lang bij Aafje Anna onder, voordat zij in 1946 trouwden. „Op mijn 21e verjaardag, want ik moest meerderjarig zijn om te mogen trouwen”, vertelt Aafje Anna (91).

Mantelpak van lapje stof
En hoewel Indonesië toen was bevrijd van de Japanners, volgde daarna opnieuw een gewelddadige periode. „Ik droeg wapens toen we naar de burgerlijke stand gingen om te trouwen”, vertelt Emile. „Met een handgranaat op zak, gaf ik haar het jawoord.” Een echte bruiloft hebben ze dan ook nooit gehad. „Ik had van het Rode Kruis een lap stof gekregen, waar ik een mantelpakje van maakte”, aldus Aafje Anna, die de modevakschool had afgerond. „Ik kreeg ook een paar vieze schoentjes, die ik wit maakte door er melkpoeder overheen te gooien. De trouwakte was een verfrommeld notitieblaadje en de getuige een schoonmaakster, die haar emmertje sop aan de kant had gezet.”

In 1963 vertrokken ze naar Nederland. „Hier begon het leven pas echt”, zucht Emile, die samen met zijn vrouw 3 kinderen, 5 kleinkinderen en 1 achterkleinkind heeft. „We hebben het altijd heel leuk gehad samen. En nog steeds, als we samen tuinieren of het huishouden doen. Het is geven en nemen in een relatie, dat is het belangrijkste.”

BD
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com

Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Briljanten echtpaar Hakkenberg
» diamanten echtpaar Enninga
» Echtpaar Pieterse diamant
» jubilerend echtpaar Tatuhey