'Volgens mij is racisme een dode ideologie'
Theodor Holman
DOOR: THEODOR HOLMAN 1 JUNI 2016, 14:00
'Ik kan er niets aan doen, dokter, maar... het raakt me niet."
"Wat raakt u niet?"
"Nou, ik word de hele tijd gediscrimineerd. Ze noemen me poepchinees, aap, pinda, blauwe, maar het doet me niks."
"Dus als ik zeg: 'Je bent een luie aap, domme pinda,' dan bent u dus niet gekwetst?"
"Helaas. Ik kan me met de beste wil van de wereld niet gediscrimineerd voelen of vernederd. Ik zou niet weten waarom."
"Vindt u het niet erg als men u luiheid verwijt omdat u Indisch bloed hebt, en omdat men zegt dat Indische mensen altijd lui zijn?"
"Luiheid, hoe erg is dat? Vindt u mij lui?"
"Maar als u zomaar uit een rij geplukt wordt, of u wordt zomaar op straat aangehouden omdat men u ten onrechte van iets verdenkt?"
"Wat is daarmee?"
"Is u dat wel eens overkomen?"
"Jazeker... Als ik ging vliegen, werd ik vroeger door de douane uit de rij gehaald. Bruine jongen, lang haar: die heeft drugs, dachten ze. Dat begreep ik wel."
"Dat vond u niet vernederend?"
"Nee. Nogmaals: ik begreep het wel."
"Maar het was niet leuk toch?"
"Nee, maar zo erg was het niet."
"Wanneer bent u wel gekwetst dan?"
"Ik persoonlijk ben niet gekwetst door racisme, om eerlijk te zijn. Ik zweer u dat ik het heb meegemaakt, maar het raakte me dus niet."
"Dus u vindt racisme niet zo erg?"
"Nou... wel als het leidt tot het industrieel vernietigen van een bepaald ras of tot ander geweld, en ik begrijp ook wel dat woorden kunnen kwetsen, maar dat verbale kwetsen kan ik domweg niet zo heel erg vinden."
"Vindt u het zelf fijn om te kwetsen?"
"Ach... Ik mag het wel eens doen, ja. Maar nooit met racisme. Racisme genereert altijd een slecht argument dat nooit effectief kan kwetsen, omdat het niet waar is. 'Je kunt wel zien dat hij een neger of Jood, of indo, of Chinees of moslim is, zo dom...' Welke zwarte, Jood, indo, Chinees of moslim kan dat kwetsen? Alleen de dommen. Wie zich racistisch uit, is zelf dom en dat is lastig, vervelend, naar, gevaarlijk soms. Maar racisme tegen mij kan me niks schelen. Volgens mij is racisme een dode ideologie. Een virus in een potje, de geest in de fles. Dat wel. De kurk hou je erop met goed onderwijs."
t.holman@parool.nl
http://s.parool.nl/s-a4311596/
ColumnTheodor Holman (1953) is columnist, schrijver, televisie- en radiomaker.
Elke dag, uitgezonderd zondag, lees je hier zijn column.