Familiedag versterkt binding met Indisch Molukse cultuurHerman Spinhof (journalist) dinsdag 25 augustus 2009, 10:49
Categorie: Evenementen | Kunst & Cultuur | Mensen Bekeken: 71 keer
Ruim 650 bezoekers trok de eerste familiedag voor Indische en Molukse Nederlanders in Bronbeek. Op de zonovergoten zondag genoten de aanwezigen volop van het gevarieerde programma met muziek, dans en een heerlijk Indisch buffet.
Terwijl de binnenstad afgelopen zondag in de Latijns Amerikaanse sferen van Rio was ondergedompeld, heerste in Bronbeek de warmte van de Indisch Molukse cultuur.
“Doel van de familiedag is om de Indische en Molukse geschiedenis beter bekend te maken aan de eerste, tweede en derde generatie,” vertelt Hans Verbrugge, een van de organisatoren van de dag. Veelal werd door grootouders en ouders ‘soeda’ (‘laat maar’) gezegd, als door hun kinderen gevraagd werd naar de verhalen over de Japanse bezetting en de Nederlandse politionele acties.
Bij de familie Kneefel uit Dieren was dat ook het geval, vertelt Linda Meijer Kneefel (49) van de bekende dansgroep Orchidee. “Nadat mijn ouders in 1953 uit Indonesië in Nederland kwamen, hebben ze een paar jaar later een dansgroep opgericht. Eigenlijk om de jongeren van de straat te houden. We waren met elf kinderen thuis en dansten allemaal.” Nu zijn het de kleinkinderen die dansen en optreden, zoals vandaag in Bronbeek.
“Thuis werd niet over die koloniale periode gesproken. We spraken ook geen Maleis.” Maar de ‘binding’ met de archipel is er en blijft. “Ik ben in Nederland geboren, maar in Indonesië liggen toch je roots. Vorig jaar ging ik voor het eerst er naar toe. De rillingen liepen over mijn rug toen ik mijn eerste voet op Indonesische grond zette op het vliegveld van Jakarta.” Deze eerste familiedag vindt Linda Meijer Kneefel ‘perfect’, die wat haar betreft zeker moet worden voortgezet.
Ook de jongere generatie is aanwezig. Zes jonge dansende meiden, de Funk-Squat uit Amsterdam en de breakdance jongens Sergio Debevére (14) en Delano Spenrath (15) uit Ede. Beiden hebben de aspiratie om professioneel danser te worden. Delano zit al op de voorbereidende opleiding van de Dansacademie in Arnhem en Sergio zit op een dansschool in Ede. Ze kennen elkaar van kindsbeen af, maar verloren elkaar daarna uit het oog. Segio: “We hebben elkaar twee jaar geleden weer ontmoet op de dansschool. Nu vormen we een dansgroep en daar gaan we mee door.”
De dertiger David Kosakoy ziet hier veel klanten rondlopen van zijn Toko Indradjaja in winkelcentrum De Drieslag. “Vooral de wat oudere generatie. Ikzelf ga niet zo vaak uit. Meestal blijf ik thuis op mijn vrije dag.” Onder het genot van een heerlijke saté zegt hij: “Het is een leuk gevarieerd programma en zeker voor herhaling vatbaar.”
Arnhem Direct