Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Aanhoren, opschrijven en delen

Ga naar beneden 
AuteurBericht
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Aanhoren, opschrijven en delen Empty
BerichtOnderwerp: Aanhoren, opschrijven en delen   Aanhoren, opschrijven en delen Icon_minitimevr 2 dec 2016 - 10:10

Aanhoren, opschrijven en delen 261gobc
Rita van der Werff (effen blauw shirt) en de andere reporters kregen een warm welkom van de meisjes van de islamitische kostschool.

Aanhoren, opschrijven en delen

Artikel is geplaatst door Mieke van Veen op 01-12-2016 - 10:08

Samen met zes reporters vertrok Rita van der Werff (64) voor de organisatie Mensen met een Missie voor twee weken naar Flores, Indonesië. Hun missie: bijzondere verhalen aanhoren, die opschrijven en vervolgens delen met de rest van de wereld. Dit deed Rita voor het project ‘100 reporters’ van Mensen met een Missie.

“Wereldwijd zijn er mensen die in hun eigen gemeenschap onrecht en armoede aanpakken. Deze mensen hebben verhalen te vertellen en die verhalen zijn het waard om gehoord te worden. Dat is de gedachte achter het project ‘100 reporters’”, vertelt Rita van der Werff. Mensen met een Missie is een katholieke organisatie voor internationale samenwerking. De organisatie zet zich in voor vrede en gerechtigheid in Afrika, Azië en Latijns-Amerika.

Rita is al een paar jaar gepensioneerd en ze doet nu veel vrijwilligerswerk in het dorp waar ze woont, De Hoeve. Zo coacht ze een Syrisch gezin en is ze vertrouwenspersoon bij een gezondheids- en welzijnsorganisatie. “Doordat ik dit soort werk doe, krijg ik ook mails in die trant binnen, zo ook een van Mensen met een Missie. Die sprak me erg aan. Het leek me leuk om naar Indonesië te gaan.”

In Jakarta werd de groep een dag na aankomst opgewacht door priester Father Paul. Hij bereidde de reporters voor op wat ze konden verwachten en hoe de projecten van Mensen met een Missie daarop inspelen. Een van die projecten was een soort blijf-van-mijn-lijfhuis. “Daar zitten vrouwen die mishandeld zijn. Ik sprak daar een vrouw die door haar man mishandeld werd. Later voegde haar dochter zich bij ons gesprek en die vertelde dat ze altijd bang was als ze van school naar huis ging. Wat zou ze aantreffen?” Wat de dochter niet wist, was dat haar moeder ook seksueel werd mishandeld. “Toen haar moeder mij dat vertelde, begon ze te schreeuwen en te huilen. Dat heeft wel indruk op mij gemaakt.”

Ook bezocht Rita in Cirebon een islamitische kostschool voor meisjes. “De ontvangst die we daar kregen, was echt ongelooflijk. Het was net of koning Willem-Alexander een bezoek kwam brengen. Alle meisjes stonden ons buiten op te wachten en wilden graag met ons op de foto.” De leidster van de kostschool, Masriyah Amva, kreeg veel weerstand toen ze als vrouw de kostschool van haar overleden man wilde voortzetten. Ze heeft lang gestreden en nu groeit het studentenaantal weer. “Ze was zo blij dat ik haar interviewde, dat ik als beloning drie boeken over leiderschap kreeg.”

“Het bijzonderste van de reis vond ik hoe de mensen op ons reageerden. Hoe blij ze waren dat wij er waren en welke voorbereidingen ze troffen om ons te ontvangen, dat heeft mij geraakt. Die mensen waren zo blij dat wij hun verhaal kwamen aanhoren en verder gingen verspreiden. En dat is de hele essentie van dit project.” De verhalen die de reporters schreven tijdens de missie in Indonesië zijn te lezen via: http://www.100reporters.nl/land/indonesie/. De reis an sich heeft Rita niet zozeer veranderd, wel de ontmoetingen en verhalen. “En je zet wel weer even een stapje terug. Want wat hebben we het hier in Nederland toch goed.”

Mieke van Veen
Heerenveense Courant
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
 
Aanhoren, opschrijven en delen
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Indonesische kerken delen Korans uit
» Negatief reisadvies voor delen van Indonesië
» Kronieken keizer Hirohito tellen zestig delen

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Diversen :: Praatcafé/Ngobrol-
Ga naar: