Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 'Nu ze onder de groene zoden liggen, krijgen ze een penning'

Ga naar beneden 
AuteurBericht
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

'Nu ze onder de groene zoden liggen, krijgen ze een penning' Empty
BerichtOnderwerp: 'Nu ze onder de groene zoden liggen, krijgen ze een penning'   'Nu ze onder de groene zoden liggen, krijgen ze een penning' Icon_minitimedi 21 nov 2017 - 9:17

'Nu ze onder de groene zoden liggen, krijgen ze een penning'

LONGREADTIEL - Na 66 jaar komt er eindelijk erkenning voor KNIL-militairen die in Indonesië vochten voor Nederland. Wrang, vinden oudere, Tielse Molukkers. Toch hebben zij hun stadsbestuur verzocht ook zijn waardering te uiten.

Rinke den Os 21-11-17, 07:53

,,Sorry voor mijn tranen hoor.’’ De 80-jarige Tien Leatemia is boos en verdrietig. Ze hoopt dat geen enkele voormalig KNIL-militair zijn beloofde medaille accepteert. Molukse ouderen uit Tiel wachten nog altijd op echte erkenning voor de strijd die hun ouders streden.

Waardering
Nu ze bijna allemaal onder de groene zoden liggen krijgen ze een penning. Ze zijn geen honden!
Tien Leatemia
Inspecteur-Generaal der Krijgsmacht Hans van Griensven ontvangt vandaag voormalig KNIL-militairen om hen na 66 jaar eindelijk te eren. Zij hebben nooit de waardering gekregen waarop zij recht hebben, terwijl ze voor het vaderland hebben gevochten, redeneerde hij. De strijders krijgen naast een medaille ook wachtgeld dat nooit eerder werd uitgekeerd. Hoewel de berichtgeving landelijk werd gepresenteerd als goed nieuws, zijn Molukse ouderen uit Tiel allerminst blij.

,,Deze zogeheten erkenning komt van een generaal van Defensie, niet van de regering. Dit is geen ministerieel iets’’, laat Vic Latumahina (65) weten. Dat gegeven zit de tweede generatie Nederlandse Molukkers dwars.

'Een belediging'
,,Ik was woest toen ik de berichten op tv zag vorige week’’, zegt Tien Leatemia (80). ,,Ik vond dat een belediging en een vernedering voor mijn ouders.’’ Terwijl haar adem stokt en haar stem overslaat, neemt ze een moment om tot rust te komen en haar tranen weg te vegen. ,,Ik schreeuwde heel hard: 'godverdomme, nu ze bijna allemaal onder de groene zoden liggen krijgen ze een penning. Ze zijn geen honden!'’’

Lees verder bij de Gelderlander
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
 
'Nu ze onder de groene zoden liggen, krijgen ze een penning'
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Unilever laat malafide palmolie links liggen
» Finse spits laat Nederlandse kans liggen en tekent in Indonesië
» Kousbroekspecial in de Groene Amsterdammer Nieuwsbrief
» De groene sprinkhanen van Jakarta
» Radio 1: De ‘Groene Meisjes’ van Jakarta

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Berichten :: Algemeen-
Ga naar: