Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië

IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

Zijn dit de laatste hapjes van Vera Kapoh?

Ga naar beneden 
AuteurBericht
ElEl

ElEl

Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Zijn dit de laatste hapjes van Vera Kapoh? Empty
BerichtOnderwerp: Zijn dit de laatste hapjes van Vera Kapoh?   Zijn dit de laatste hapjes van Vera Kapoh? Icon_minitimema 4 dec 2017 - 11:11

03-12-2017 om 18:06 Rosa Timmer Drenthe

Zijn dit de laatste hapjes van Vera Kapoh? 210

Vera Kapoh (links) achter de snacks en zoete lekkernijen. Foto DvhN

Zijn dit de laatste hapjes van Vera Kapoh? 133
Vera Kapoh boven het avondmenu. Foto DvhN

Al 15 jaar lang serveert Vera Kapoh hapjes op de Indonesische dag in het Wielerhome op sportpark Stadsbroek in Assen. Maar daar komt een eind aan als het gebouw gesloopt wordt.

Gifgroene pandan cake, wajik (cake van kleefrijst en bruine suiker), kleurige gestreepte Keu Lapis cake (gestoomde rijstemeel), allemaal zelfgemaakte lekkernijen staan naast de avondmenu’s zoals rendang, soto ayam en gado gado.

Rijen tot aan de bar

De rij mensen voor Kapoh’s eten staat soms tot aan de bar. Haar vaste klanten weten haar goed te vinden en komen soms voor openingstijd al met briefjes vol bestellingen. Kapoh maakt het allemaal in haar keuken in een gewoon woonhuis in Assen. Daar begint ze vier dagen van tevoren al mee. ,,Maar maximaal voor vijftig mensen hoor, als het op is, is het op’’, zegt ze. Ironisch genoeg wil haar man niets van het exotische eten weten. ,,Een echte Hollander, hij heeft liever aardappelen.’’

En al die kilo’s eten voor de Indonesische dag vervoert de in Indonesië geboren Kapoh op haar fiets. ,,Je weet niet wat je ziet als zij op de fiets aan komt. De bakken op de fiets steken boven haar uit’’, zegt beheerder Lucas Bruins die ook met de handen in het haar zit over zijn Wielerhome.

Wielerhome wordt gesloopt, of niet?

Want het Wielerhome op sportpark Stadsbroek wordt gesloopt om plek te maken voor parkeerplaatsen. Althans, dat was het plan vanwege de komst van de nieuwe wielerbaan even verderop. Het betekent dat twintig verenigingen en Kapoh een nieuw onderkomen moeten zoeken. Voor een hogere huur.

,,Waar moeten al die verenigingen naar toe?’’, vraagt Bruins zich af. ,,Er is wel plek bij de buren, maar dat kunnen de verenigingen zich niet veroorloven. Bij mij kost een dagdeel 25 euro, daar kost het 75 tot zelfs 250 euro. Ik let ook niet op of het een half uur langer duurt, want ik ben altijd ondernemer geweest.’’

Een vaste klant die de huur wel kan betalen is al weg bij Wielerhome: de Bloedbank. Bruins: ,,Zij hadden zekerheid nodig voor een jaar, en dat kon ik niet geven omdat dit gebouw plaats moest maken voor parkeerplaatsen. Dus zijn ze nu ondergebracht bij de korfbalvereniging.’’

Wielerhome heeft vooral een sociale functie

Niet alleen biedt het Wielerhome onderdak aan al die verenigingen, het heeft zoals bij de Indonesische dag te zien is, vooral een sociale functie. Mensen komen er een bakje koffie met een bord warm eten halen, Kapoh neemt haar vriendinnen en een Poolse buurvrouw mee om te helpen. ,,En dan gaan we eerst altijd eten. Want je moet eerst eten voor je gaat werken zeg ik altijd.’’

Onlangs heeft wethouder Albert Smid (PvdA) de sloop van het Wielerhome officieus nog even uitgesteld omdat Bruins iets ter ore kwam. Op de plek van het Wielerhome zouden helemaal geen parkeerplaatsen komen, maar gewoon een lap gras. Bruins: ,,Dat schoot ons als Stichting Ondersteuning Wielersport in het verkeerde keelgat. Toen zijn we verhaal gaan halen. Nu mogen we hier voorlopig blijven, maar dan mogen er vanaf volgend jaar geen commerciële activiteiten plaatsvinden.’’

‘Hoe moeten mensen weten dat ik er ben als ik geen advertentie mag plaatsen?’

Dat stelt Kapoh na vijftien jaar voor een probleem: ,,Ik mag geen advertenties meer plaatsen, maar hoe weten de mensen dan dat er weer Indonesische dag is?’’ Want die is echt niet elke maand op dezelfde dag vanwege de TT in juni bijvoorbeeld. Bruins weet het ook niet: ,,Je kunt iets met mailadressen doen misschien?’’ Kapoh: ,,Maar ik heb niet eens van iedereen een mailadres.’’

Kapoh heeft daarom besloten op de 17e van deze maand een soort afscheidsfeest te geven. ,,Maar als we toch in Wielerhome mogen blijven is het meer een kerstfeest, dat moeten we nog zien.’’

DvhN
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl

Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Bridge-drive met Indische hapjes ten bate van Javaans dorp
» Muziek en oosterse hapjes
» Vrouw knijpt echtgenoot zo hard in zijn kruis dat zijn balzak scheurt
» Hoe een man en zijn paard verantwoordelijk zijn voor dalend aantal analfabeten
» Indo Koffie Bali zit nu in de Vriesestraat en breidt uit met hapjes

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Diversen :: Praatcafé/Ngobrol-
Ga naar: