zo 23 aug 2009, 05:30
Mooi Zeist TT Indisch loungen in voormalig zwembad Pieter Nijdam
AMSTERDAM - Adoe adoe, we eten vanavond Indonesisch. Het is nog steeds vakantiemaand en menig topkok ligt momenteel op zijn rug in het zand bij te komen van een heftig jaartje. De Chinees of Indonesiër biedt dan uitkomst, want die zijn altijd het hele jaar open. Wij kiezen dit keer voor de laatste. Nee, geen afhaaltoko, maar een écht Indisch restaurant. Lid van de prestigieuze SIR (Selected Indonesian Restaurants). Zo belanden we bij Mooi Zeist.
Foto: Aldo Allessie Als puberende tiener kwam ik er al vaak, maar toen was het nog het paviljoen van het plaatselijke openluchtzwembad. U weet wel: puntzakje friet, frikadel speciaal of een nasibal. Nou, de nasi is misschien het enige souvenir van vervlogen tijden, want verder herinnert niets meer aan de plek waar we schielijk achter de meisjes aan zaten.
MetamorfoseHet was dus even zoeken in de nieuwbouwwijk aan de rand van Zeist. Van het zwembad geen spoor en het paviljoen heeft een ware metamorfose ondergaan. Rietgedekt, romantische uitstraling en van binnen koloniaal met veel rotan en ventilatoren direct onder het dak. Maar gelukkig niet oubollig. Alles smaakvol modern ingericht met een zenterras waar je u tegen zegt.
Op de achtergrond Indonesische loungemuziek, zo klinkt de variatie op de gamelan althans. De bediening is jong, hip en vriendelijk, maar niet altijd even oplettend. Zo kan het gerust een half uur duren voordat de bestelling wordt opgenomen of dat de gevraagde witte wijn doorkomt.
Of we voor het Indisch buffet (€25,75) gaan? Die is er alleen op vrijdag, zaterdag en zondag. Nee, dit keer niet. We wilden graag het kooktalent van chef-kok Cocky Roselaar testen door à la carte te bestellen. Deze Amsterdamse met Spaans bloed leerde op jonge leeftijd de Javaanse keuken kennen via haar opa, een marineman die regelmatig op Indië voer.
Vooraf kregen we wat cassavechips met pindasaus. Maar wat voor een pindasaus, wauw! Gemaakt van grove noten, mooi kruidig van smaak en vooral niet te vet. Net als overigens de overige gerechten die zouden volgen en dat maak je niet vaak mee bij de Indonesiër.
We kozen een combinatie van vier voorgerechtjes. Te beginnen met de Sop Tiga (€8,25), drie kleine soepjes: kerrie, kokos en kip. Heerlijk kruidig, mooi ingekookt (vooral de kerrie). Prima! De Makanan Depan (€9,50), oftewel pasteitje, pangsit en loempiaatje met gekruid gehakt was oké, maar ook niet meer dan dat. Wat écht tegenviel was de Sateh Udang Kecap (€10,75), een spiesje met vijf minigarnaaltjes in ketjapsaus. Met de garnaaltjes was hoegenaamd niets gebeurd, saai dus.
Nee, dan de Laksa Udang (€10,75). Een heerlijke pittige bamisoep met kokos, grote (sappige) garnalen en citroengras. Een explosie van oosterse smaken en geuren. Een van de mooiste gerechten van de avond en heerlijk met de Agnus Dei 2007 (€30,50), een licht kruidige witte wijn op basis van de Albariñodruif uit het Spaanse Rías Baixas.
Daartegen viel het eerste hoofdgerecht, Ayam Kacang Madu (€20,75), in het niet. De kip met verse mango in honing-pindasaus was te lang doorgegaard en daardoor aan de droge kant. Daging Smoor (€24,75) was gelukkig een stuk beter. Mooi mals rundvlees op lage temperatuur gesmoord in ketjap. Gelukkig zette de opgaande lijn zich door met de Domba Gula Djawa (€22,75). Een licht pittige lamschotel in een fantastisch sausje van ketjap en Javaanse suiker. Klasse!
WereldsMaar helemaal uit ons dak gingen we van de Pepesan Ikan (€21,75). Nog zo’n klassieker uit de Indische keuken. Heerlijk pittige makreel met verse lombok, knoflook, juruk purutblaadjes, tamarinde, kemirinoten, trassi bakar en sambal oelek. Alles verpakt in een bananenblad zo in de oven, maar niet te lang. De vis precies goed gegaard en met al die kruiden uit de Gordel van Smaragd een werelds gerecht!
Ten slotte, om de mond op te frissen, sorbetijs van groene appel met een aardbeiencoulis en een mooie combinatie van hazelnootijs met spekkoek (beide €8,75).
Conclusie: met wat ups en downs toch prima gegeten – de ups alleen al maakten het bezoek meer dan waard – maar we hebben het idee dat de keuken wat op routine draait. Een tikje meer uitdaging zou welkom zijn. De bediening, hoe sympathiek ook, kan wat professioneler en dat geldt ook voor de timing van serveren. Adoe, 2 T’tjes.
Mooi Zeist, Bachlaan 55 3706 BB Zeist, tel. 030-6958058, www.mooizeist.nl . Ma. gesloten, terras, eigen parkeerterrein, rijsttafels: €30,25 – €43,50.
Telegraaf