Geschiedenis Indië in beeld gebracht
di 10 apr 2018, 15:33
Nog tot en met maandag 21 mei worden in zowel de Marcuskerk als in de Dorpskerk tekeningen tentoongesteld van de Leusdense Linda de Wit. In 2016 werd deze collectie tekeningen over de geschiedenis van Indië - Indonesië al tentoongesteld in museum Bronbeek te Arnhem.
Leusden - De prachtige serie tekeningen in aquarel met Oost-Indische inkt over de geschiedenis van Nederlands-Indië van 1600 tot 1950 lag al een tijdje in de kast en dat vond Illustrator Linda jammer.
In samenwerking met de coördinator expositie van De Tuin werd de expositie nieuw leven ingeblazen. De expositie belicht elke periode in de geschiedenis met tekeningen van belangrijke gebeurtenissen in de geschiedenis van Indonesië.
"Ik heb daarbij geprobeerd alle kanten te belichten van de relatie tussen Nederland en Indië. Nederland is lang de overheerser geweest, maar deed uiteindelijk ook goede dingen bij de opkomst van het ethisch bewustzijn. Vooral tekening 20, een tekening met een Nederlander en een Indische regent in vol ornaat, is karakteristiek. In dit beeld wordt drie en een halve eeuw ongelijkheid belichaamd. Maar alle tekeningen komen voort uit een grote fascinatie voor de geschiedenis en de mystiek van Indonesië," zegt Linda. Vanuit haar lerarenopleiding geschiedenis heeft zij veel kennis van de Indonesische geschiedenis. De fascinatie voor dit land begon echter al veel eerder. "Op de lagere school had ik een Indisch vriendinnetje. Zij vertelde over haar oma die dingen zag en in de stille kracht geloofde. Ik was gefascineerd en bang tegelijk. Als puber zag ik de serie De Stille Kracht op tv en ik las veel over Indonesië. Twee vakanties naar Indonesië waren overweldigend. Het was alles wat ik me ervan had voorgesteld. Ik wilde de geschiedenis in beeld brengen." Een boek met tekeningen was het plan, maar na een Open Atelier Route bracht een bezoekster Linda in contact met museum Bronbeek. Een leuke en spannende tijd volgde met een educatieve tentoonstelling in Bronbeek. En nu ook op twee locaties in Leusden.
De tekeningen van Linda de Wit zijn in de Marcuskerk nog tot en met 21 mei te bezichtigen op dinsdagen van 10.00 - 12.00 uur en in de Dorpskerk vanaf 17 april op woensdagen van 10.00 - 12.00 uur en tijdens reguliere openingstijden van beide kerken.
Leusden Nu