Indische koffer vol recepten
16-04-2018, 14:17 | Van de redactie
GELDERMALSEN Vorig jaar publiceerde Pascale van Onselen uit Meteren het kookboek 'Indische koffer vol recepten'. Samen met haar oma Stien, die in 1955 vanuit het toenmalige Nederlands-Indië naar Nederland kwam, vulde ze het boek met familie recepten en verhalen uit het oude Indië. Het vormgeven en drukken, samen met MBO studenten van ROC Rivor in Tiel, heeft daarna nog bijna een jaar geduurd. Mede dankzij de vele voorinschrijvingen was het kookboek al snel aan een herdruk toe.
Op 24 april komt de schrijfster in de bibliotheek in De Pluk in Geldermalsen vertellen over het hele proces van het samenstellen van een boek en het vervolgens uitgeven in eigen beheer. Voor iedereen die met plannen rondloopt om zelf een boek uit te geven belooft dit een leerzame avond te worden. Zo richtte Pascale van Onselen haar eigen uitgeverij 'koffers vol recepten' op. Hiervoor werd zij onlangs door Rabobank West Betuwe verkozen tot 'starter van het kwartaal'. Zij viel op omdat haar boek een examenproject van leerlingen media vormgeving van het ROC Rivor werd. ,,Ik geef bij ROC Rivor onder andere Nederlandse les aan leerlingen media vormgeving. Zo kwam ik op het idee hen in te schakelen. Ze maakten voorstellen voor de layout en gebruikten daarvoor zo'n duizend stuks voorgeselecteerde en benoemde foto's. Onze studenten werken voor echte opdrachtgevers. Het is belangrijk dat zij hun opdrachtgevers daadwerkelijk zien en spreken. Dat werden in dit geval mijn vader, zus, neven, nichten en oom. Op 11 juni moesten studenten hen hun ideeën presenteren. Uiteindelijk is het voorstel van Wendy van Mourik uit Tuil uitgekozen. Samen met haar heb ik in de zomervakantie het ontwerp voor het boek gemaakt. Daar is echt heel veel van haar tijd in gaan zitten. Ze staat dan ook als vormgever in het boek vermeld. Met dat boek in de hand kon ze solliciteren en heeft ze ook een mooie baan als vormgever gevonden.''
Waarom een boek met recepten? ,,Ik heb lange tijd in het buitenland gewoond en gewerkt en ook Nederlandse les gegeven aan anderstaligen. Eten verbindt. Koken is vaak de basis van vriendschap en het elkaar leren begrijpen als je uit verschillende culturen komt. Eerder maakte ik al een boekje met recepten toen ik in Kerkdriel werkte in het kader van laaggeletterdheid. Veel cursisten hadden een buitenlandse achtergrond. Ik vroeg ze allemaal iets te eten mee te nemen en daar ook iets over op te schrijven. Daar hebben we een boekje van gemaakt met ieder ruimte voor hun eigen verhaal. De gemeente Maasdriel gaf daar wat geld voor en we hebben het uitgereikt aan de wethouder. Het had een simpel ringbandje maat het was helemaal tof. In 2016 heb ik voor het ROC ook nog een boek geschreven over de ervaringen van leerlingen op reis in Oeganda gecombineerd met recepten. Dit keer wilde ik het echt heel professioneel aanpakken en zo kwam ik bij onze studenten uit, en heb ik uiteindelijk ook besloten zelf een uitgeverij te beginnen. Ik wilde geen concessies doen aan de vormgeving en het boek moest betaalbaar zijn. Dat is gelukt.''
Meer weten over 'The making of Indische koffer vol recepten'? Kom dinsdag 24 april van 20.00-21.30 uur naar de bibliotheek in De Pluk. Toegang € 5,- (graag gepast betalen).
Nieuwsblad Geldermalsen