Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Mijn geheime voorkeuren

Ga naar beneden 
AuteurBericht
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Mijn geheime voorkeuren Empty
BerichtOnderwerp: Mijn geheime voorkeuren   Mijn geheime voorkeuren Icon_minitimeza 26 mei 2018 - 19:55

Mijn geheime voorkeuren
Theodor Holman

DOOR: THEODOR HOLMAN 26 MEI 2018, 14:00

Mij was gevraagd iets te zeggen over identity politics. Dat is - ik citeer even Wikipedia: "Het bedrijven van politiek vanuit de sociale identiteit van een bepaalde groep. Het is een breed, vaak in kritische zin gehanteerd containerbegrip, waaronder bewegingen vallen die etnische achtergrond, seksuele voorkeur, gender, regionale identiteit of religieuze identiteit vooropstellen."

Dus: Turken kiezen voor Turken, homo's voor homo's, Brabo's voor Brabo's etc.

Tja, wat nou als je de 'homofiele joodse neger' bent, zoals die vroeger in het cabaret werd bezongen? En je bent dan ook nog van Kuzu-afkomst?

Nu ik erover denk... in Amsterdam heb ik op een Indisch meiske gestemd

Ik ben nog even in mijn geheugen iedereen nagegaan op wie ik heb gestemd en verdomd, daar zat een Indo tussen als ik toen gestemd zou hebben (ik was te laat), al zou ik niet op hem hebben gestemd vanwege een gedeelde etnische afkomst, maar omdat ik destijds meende dat eigenlijk iedereen op hem zou moeten stemmen zolang hij als politicus werd bedreigd.

Ik vond en vind namelijk dat politici die serieuze doodsbedreigingen ontvangen niet volwaardig aan het democratische debat kunnen deelnemen. Maar ja, tegenwoordig worden zo veel politici door de bende van de Zwarte Hand met de dood bedreigd dat je bijna zou kunnen zeggen dat de spelregels weer voor iedereen gelijk zijn.

Trouwens, nu ik erover nadenk... in Amsterdam heb ik op een Indisch meiske gestemd, maar ook weer niet vanwege haar afkomst, maar omdat ik haar een van de allerbeste columnisten van Nederland vond. Ik heb namelijk wél een geheime voorkeur voor echte intellectuelen in de politiek, dus mensen die via boeken en tijdschriftartikelen blijk geven van een prozaïsche opvatting over het leven en die op sartriaanse wijze geëngageerd zijn.

Maar, potjandikkiedozie nog aan toe, nu is dus de baas van dat Indische meisje, een leuke Indo-boy die meer dan tien boeken heeft geschreven, waaronder een flink wetenschappelijk werk, twee literaire romans die nota bene door de Volkskrant meer sterren hebben gekregen dan de mijne, en nota bene een vriend is van Geert Mak, plus dat hij in de Kamer zit met een partijgenoot die ook allemaal banden heeft en had met ons Indië.

Ik bedoel, ik heb een ongelooflijke hekel aan die identity politics, maar ik ben dus zelf een voorbeeld van iemand die altijd etnisch heeft gestemd. Uit tegendraadsheid ga ik maar eens op een boze witte man stemmen.

Parool
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
 
Mijn geheime voorkeuren
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» 'Geheime stukken' naar Leiden
» Het laatste geheime goudtransport vanuit Batavia naar New York
» Nederlandse onderzeeër K-XVII in 1941 opgeblazen door Britse geheime dienst

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Diversen :: Praatcafé/Ngobrol-
Ga naar: