Breda - De muzikale documentaire Klanken van Oorsprong heeft de Kristallen status bereikt.
Foto: Ramon Mangold10.000e bezoeker voor Klanken van Oorsprong in BredaBREDA - ,,Ik wilde het verhaal van de Nederlands-Indische roots van vele muzikanten graag vertellen. Ik ben ontzettend blij dat me dat gelukt is en dat het aanslaat." De documentaire Klanken van Oorsprong van filmmaker Hetty Naaijkens-Retel Helmrich verwelkomde gisteren in een uitverkocht Chassé Cinema de 10.000e bezoeker. Het leverde haar de Kristallen Film op, uit handen van Eddy Chatelin en Hans Bax. Zij zijn twee van de hoofdrolspelers en speelden respectievelijk in The Crazy Rockers en de Tielman Brothers.
Steven van Beek 23-07-18, 22:09
Het kostte de Goirlse Naaijkens-Retel Helmrich aanvankelijk nog flink wat moeite de film gefinancierd te zien, terwijl dit toch al haar vijfde Kristallen Film is. Deze prijs werd in 2005 in het leven geroepen door het Nederlands Film Fonds en werd sindsdien 37 maal uitgereikt. Desondanks opent dat nog altijd geen deuren voor de 62-jarige filmmaakster.
Veel minder moeite kostte het om de muzikanten van weleer mee te laten doen. Namen als Anneke Grönloh, Sandra Remmer, Boudewijn de Groot, Liesbeth List en Ernst Jansz verleenden hun volle medewerking. ,,De meesten leven gelukkig nog, iedereen wilde meewerken. Zij wilden allen over hun afkomst vertellen, over waar ze vandaan komen en hoe hun achtergrond meespeelde in hun muzikale levens. Ze werden indertijd gedwongen naar Nederland te komen, het waren vluchtelingen."
In Nederland boekten de uit Nederlands-Indië-afkomstige muzikanten succes. ,,Het is een ietwat vergeten onderwerp, maar het spreekt toch enorm aan. De bioscopen zitten vol", ziet Silvia van der Heiden, algemeen directeur van het Nederlands Film Festival. 'Klanken van Oorsprong' draait nog altijd in meer dan zeventig bioscopen, waaronder in de reguliere programmering van het Chassé Theater.
BN de Stem