Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië

IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

‘op Soendanese wijze’

Ga naar beneden 
2 plaatsers
AuteurBericht
Emile

Aantal berichten : 18
Registratiedatum : 08-01-09

‘op Soendanese wijze’ Empty
BerichtOnderwerp: ‘op Soendanese wijze’   ‘op Soendanese wijze’ Icon_minitimeza 10 jan 2009 - 8:50

Ha di om Sid.

Ik heb een vraag mbt uw kennis over Soendan: ‘op Soendanese wijze.’
Voor het woord kainstof keek Ewoud Sanders (NRC) in Van Dale, “maar vergeefs, want dat staat er niet in.” Haasse lezen we heeft het over ,,een hoofddoek van kainstof” en over ,,de op Soendanese wijze gewonden kain om zijn hoofd” in haar boek Oeroeg. “Zouden alle Boekenweekgeschenklezers in 1948 precies hebben geweten dat een kain (dat wél in Van Dale staat) een ,,gebatikte of geweven doek” is ,,die om het onderlijf gewikkeld en met behulp van een ceintuur of band vastgezet wordt”, dan wel een ,,algemene term voor geweven (gebatikte) doek of kledingstof”? Het zou kunnen, maar vermoedelijk denken meer mensen bij kain nu aan iemand uit de Bijbel, hoewel ik (ES) hiermee wellicht de actuele Bijbelkennis overschat.”

O ja mijn vraag wat zou Hella Haasse voor het oog hebben met ,,de op Soendanese wijze gewonden kain om zijn hoofd” in haar boek Oeroeg?

Met vriendelijke groet,
Emile
Terug naar boven Ga naar beneden
OmSid

Aantal berichten : 861
Registratiedatum : 08-01-09

‘op Soendanese wijze’ Empty
BerichtOnderwerp: Re: ‘op Soendanese wijze’   ‘op Soendanese wijze’ Icon_minitimeza 10 jan 2009 - 10:09

Emile schreef:
Ha di om Sid.

,,de op Soendanese wijze gewonden kain om zijn hoofd” in haar boek Oeroeg. “

Eerlijk gezegd weet ik er niks van hoe een Sundanees zijn hoofddoek (Ikat kepala) op zijn kepala opwindt.
Wat ik wel weet is dat het verschillend kan zijn met de Javanen , en het is ook afhankelijk van de status van de persoon zelf .

Van oorsprong gebruiken de gewone mensen (boeren -werkenden) hun ikat kepala als bescherming voor de zon . Ze hebben daar geen topi.

Het woord kain betekent ook een stuk stof , dezelfde de kain die men als sarong gebruikten.
Voor ikat kepala gebruik men dan een lange stuk stof(kain) .
Zoals men een tulband gebruiken de Indiers .

PS : Cilaka dese , wat weet ik van de ikat kepala van de Sundanezen Embarassed .
Meestal gebruikt men ook een Bendo , zoals de Javanen een Blangkon gebruiken.
Mijn Sundanese ooms gebruiken het bij upacara , als het echt officieel moet zijn .
Terug naar boven Ga naar beneden

‘op Soendanese wijze’
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Nederlander schiet vrije trap op weergaloze wijze binnen in Indonesië!

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Berichten :: Geschiedenis-
Ga naar: