Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Schapelle Corby - Bali bajes

Ga naar beneden 
AuteurBericht
LL
Admin
LL


Aantal berichten : 1026
Registratiedatum : 07-12-08

Schapelle Corby - Bali bajes Empty
BerichtOnderwerp: Schapelle Corby - Bali bajes   Schapelle Corby - Bali bajes Icon_minitimeza 5 sep 2009 - 10:54

Schapelle Corby - Bali bajes
door: Marieke_B @ 04-09-2009

Schapelle Corby - Bali bajes Wanbte

Het zal je maar gebeuren: je verheugt je op een heerlijke surftrip naar het eiland Bali, maar op het Balinese vliegveld tref je 4,2 kg marihuana in je koffer aan. Schapelle Corby overkwam het; ze zit nu voor 20 jaar vast.

'Ik verlang ernaar om vrij te zijn en weer buiten deze muren te leven... Ik klink als een plaat met een barst erin, maar ik blijf het maar zeggen: ik ben onschuldig, ik ben onschuldig, ik ben onschuldig.'

Het verhaal
De Australische Schapelle Corby stapt in 2004, op 27-jarige leeftijd, nietsvermoedend op het vliegtuig voor een reis naar haar favoriete eiland Bali, waar ze de verjaardag van haar zus Mercedes zal vieren en ook een heerlijke surfvakantie zal houden. Niets is echter minder waar: haar droom verandert in een nachtmerrie als bij aankomst op het Balinese vliegveld maar liefst 4,2 kg marihuana in haar bagage wordt gevonden. Ze wordt direct gearresteerd.

Wat volgt is een vreselijke tijd voor Schapelle en haar familie. Ze wordt opgesloten in de meest afschuwelijke Indonesische gevangenissen onder even zo onmenselijke leefomstandigheden. Ze probeert echter positief te blijven en toe te leven naar haar rechtszaak, die een einde moet maken aan dit grote misverstand. Schapelle blijft volhouden onschuldig te zijn, waar genoeg aanwijzingen en zelfs bewijs voor zijn.

Helaas werkt het Indonesische rechtssysteem bepaald niet mee. Bewijsmateriaal wordt nonchalant vernietigd, overduidelijke aanwijzingen worden door de rechter naast zich neergelegd en er ontstaat een waar complot en groot machtsspel om Schapelle achter tralies te houden. Ook vanwege incompetente advocaten ziet het er niet best voor haar uit: de Australische wordt veroordeeld tot maar liefst twintig jaar celstraf. Natuurlijk gaan ze in hoger beroep, maar dat mag niet baten. Tot op de dag van vandaag zit Schapelle Corby vast en ze zal pas vrijkomen als ze eind 40 is.

Miljoenen mensen in Australië volgden Schapelles rechtszaak en veroordeling vol afschuw. Het complete volk en verschillende mensenrechtenorganisaties (zoals Amnesty International) stonden achter haar, maar ze zit nog steeds in mensonterende omstandigheden opgesloten. Het ziet er somber uit, maar samen met haar familie weigert ze op te geven en bidt ze voor een vervroegde vrijlating. In Bali bajes vertelt ze haar aangrijpende verhaal.

En?
Zelden greep een boek mij zo naar de keel als Bali bajes. Op aanraden van een collega begon ik eraan en ik werd totaal meegezogen. Diverse keren moest ik het boek wegleggen omdat het me allemaal teveel werd. Niet alleen de afschuwelijk gedetailleerd beschreven omstandigheden waarin Schapelle momenteel leeft, maar ook de manier waarop zij erin geluisd is en het onrechtvaardig werkende rechtssysteem op Bali - ik kon en kan er nog steeds niet bij, ongelofelijk.

Tijdens het lezen moest ik ook regelmatig mijn verhaal kwijt aan mijn omgeving, vol verontwaardiging vertelde ik Schapelles verhaal door. Vaak kreeg ik dan de vraag: "Maar wie zegt dat dat meisje echt onschuldig is?" Tsja, daar zeg je me wat. Natuurlijk weet ik dat niet zeker. Het gaat mij uiteindelijk ook zo zeer niet om die onschuld, maar meer om de manier waarop zij is behandeld en door welke hel zij (en vele andere vrouwelijke gevangenen met haar) nog steeds gaat.

Bewonderenswaardig is het doorzettingsvermogen van Schapelle. Natuurlijk zit ze er weleens doorheen, geestelijk en lichamelijk, zich afvragend waarom juist haar dit is overkomen. Hoe de echte daders gewoon zonder geweten vrolijk verder leven, wetende dat een ander opdraait voor de misdaad die zij hebben begaan. Maar over het algemeen zet Schapelle de schouders eronder en maakt ze er, met onmisbare hulp van haar familie, het beste van.

Bali bajes is een vreselijk aangrijpend en indrukwekkend verhaal over een familie die strijdt tegen het onrecht dat hen is aangedaan. Een boek dat je niet snel los zal laten.

Voor meer informatie over Schapelle Corby (onder andere haar adres - kaartje sturen kan!), kun je een kijkje nemen op de website www.schapellecorbynomoretomorrows.com.

Bali bajes
Schapelle Corby
ISBN: 9089900454
Prijs: 18,95
Uitgeverij: Arena

ze.nl
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
 
Schapelle Corby - Bali bajes
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» SBY’s Decision to Grant Clemency To Corby Set to Be Challenged
» Indonesia May Revoke Parole for Drug Mule Corby
» The Bali Book: Luxe privé villa's op Bali
» Wandelvierdaagse Bali
» Extra veiligheidsmaatregelen op Bali

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Berichten :: Boekbesprekingen-
Ga naar: