Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 De atlasvlinder - Aya Zikken

Ga naar beneden 
2 plaatsers
AuteurBericht
wujud
Admin
wujud


Aantal berichten : 1008
Registratiedatum : 08-12-08

De atlasvlinder - Aya Zikken Empty
BerichtOnderwerp: De atlasvlinder - Aya Zikken   De atlasvlinder - Aya Zikken Icon_minitimedi 22 sep 2009 - 9:28

De atlasvlinder

De atlasvlinder - Aya Zikken 3944307304_6f79a7dd48_m

In het voormalig Nederlands-Indië arriveren de onderwijzeres mevrouw Borneman en haar nichtje Oetari in de Europese gemeenschap van een klein plaatsje. Hun komst wordt aangekondigd door een atlasvlinder. De aanwezigheid van de onderwijzeres verandert alles in de kleine gemeenschap: alle met moeite overeind gehouden relaties komen plotseling bloot te liggen.

De atlasvlinder verscheen voor het eerst in 1958 en is een van de hoogtepunten in het oeuvre van Aya Zikken, die in september 2009 haar negentigste verjaardag viert.


De atlasvlinder - Aya Zikken
Bindwijze: Gebonden
Pagina's: 168
ISBN: 9789045016450
Prijs: € 24.90
Verschenen: September 2009
Catalogus: Najaar 2009


uitgeverij Atlas
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
Henri R. Cingoor

Henri R. Cingoor


Aantal berichten : 2328
Registratiedatum : 04-01-09
Woonplaats : Op de oevers van de Kali Brantas

De atlasvlinder - Aya Zikken Empty
BerichtOnderwerp: Re: De atlasvlinder - Aya Zikken   De atlasvlinder - Aya Zikken Icon_minitimedi 22 sep 2009 - 9:44

Heeft niets met het boek zelf te maken, maar wel met de atlasvlinder.

Ik zal dat rare gevoel in mijn handen nooit meer vergeten.

Liep op een dag van school naar huis en passeerde een soort ligustrum heg.
Gewoonte getrouw hebben kacungs de neiging om van alles en nog wat aan te raken of te pakken of wat dan ook.

Gedachteloos deed ik mijn vriendjes na tijdens het lopen en gleed met mijn handen langs de bovenkant van de heg.
Nog altijd gedachteloos voelde ik iets in mijn handen tijdens het glijden over de hegbovenkant en deed vliegensvlug mijn hand dicht. Wat van mij is van mij, conform de kacung stijl.

Om dan met een net zo snelle beweging met een kreet van schrik mijn hand open te maken en de inhoud vol afschuw op de grond te mikken.(Afschuw omdat ik er niet op voorbereid was, dat ik zo'n trilgeval in mijn handen zou houden.) What a Face

Het bleek een lekkere vette kronkelige ular keket (zo'n grote groene dikke triller) te zijn.

Meneertje(of mevrouwtje) atlasrups mocht wel blij zijn, dacht ik nog achteraf, want voor hetzelfde geld was de rups dus gecaplok door één of andere jalak of wat dan ook, daar boven op die heg.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.imexbo.nl
wujud
Admin
wujud


Aantal berichten : 1008
Registratiedatum : 08-12-08

De atlasvlinder - Aya Zikken Empty
BerichtOnderwerp: Re: De atlasvlinder - Aya Zikken   De atlasvlinder - Aya Zikken Icon_minitimedi 22 sep 2009 - 10:25

hahaha.., sorry, je beschrijving van je schrik is zo leuk.. ik kan die afschuw bijna zelf voelen (ieeh!)

ular keket.. kaal, groen... ik wist niet dat daar de atlasvlinder uit komt...
Wij hadden veel ular keket in onze oleander in Bandung. Prachtige poppen!
Die ulars maken een geluidje als je ze aanraakt, toch?


flower
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
Gesponsorde inhoud





De atlasvlinder - Aya Zikken Empty
BerichtOnderwerp: Re: De atlasvlinder - Aya Zikken   De atlasvlinder - Aya Zikken Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
De atlasvlinder - Aya Zikken
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Aya Zikken, in Geboren in '19
» Schrijfster Aya Zikken overleden
» De Tanimbar-legende – Aya Zikken
» Presentatie biografie Aya Zikken door Kees Ruys
» 24 april 2013: Lezing biografie Aya Zikken in Kennemer Boekhandel

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Berichten :: Boekbesprekingen-
Ga naar: