Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië

IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

Biografisch Woordenboek van Tiel

Ga naar beneden 
AuteurBericht
ElEl

ElEl

Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Biografisch Woordenboek van Tiel Empty
BerichtOnderwerp: Biografisch Woordenboek van Tiel   Biografisch Woordenboek van Tiel Icon_minitimevr 6 nov 2009 - 9:33

vrijdag 6 november 2009 00:02

TIEL - Het eerste exemplaar van BWT-5 wordt maandag 23 november aangeboden aan de nieuwe directrice van het Regionaal Archief Rivierenland, Ella Kok-Majewska.Het vijfde deel bevat 34 beschrijvingen van personen, die ofwel in Tiel geboren zijn ofwel veel voor de stad betekend hebben.

door Frits Kat

Coos Gelens is lid van de Historische Werkgroep Tiel (HWT). Van hem zijn in de bundel twee bijdragen opgenomen. De ene gaat over M.B. Hijmans (1890 -1981), militair in het Ned.-Indisch leger. Zijn tweede artikel beschrijft het leven van de jong gestorven Zouaaf, L. van Haaf (1840 – 1864). ,,Vanaf het begin heb ik al meegeschreven. Jan Kers heeft mij toendertijd gevraagd omdat ik over het onderwijs geschreven had in het boek 'Tussen toverlantaarn en teletekst'", vertelt Gelens.

,,De laatste jaren heb ik mij vooral gericht op levensbeschrijvingen van militairen. Het werkt bij de BWT zo dat de leden een groslijst opstellen van personen die in aanmerking komen voor een korte biografie. Daaruit kun je dan je keuze maken. Ik heb voor Hijmans gekozen omdat ik als jongetje van een jaar of zes gefascineerd was door het echtpaar Hijmans, dat twee banken achter mij zat. Zij was een Indische dame. Zo iemand zag je nooit in de Dominicuskerk", geeft Gelens aan.

,,Zij bleek van Javaanse adel te zijn en door hem geschaakt. In Indié werden twee kinderen geboren maar pas terug in Tiel zijn ze in het huwelijk getreden. De keuze voor van Haaf heeft te maken met mijn bezoeken aan Rome. Op het Zouavenmonument in Frascati is een inscriptie gewijd aan Lambertus van Haaften, die in de strijd om het behoud van de macht van de paus het leven heeft gelaten. Hij is overigens de enige van de negen Tielse jongens, die omgekomen is in Italié. Zij, die de paus hun diensten wilden aanbieden in zijn strijd tegen de nationalisten, moesten zich melden in het Brabantse Oudenbosch. Indien ze een bewijs van goed gedrag konden tonen en een bewijs dat ze niet in Nederlandse krijgsdienst waren, werd voor verder transport naar het Italiaanse strijdtoneel gezorgd. Overigens raakten ze wel hun kiesrecht kwijt maar gelet op het toen vigerende censuskiesrecht zal dat geen betekenis hebben gehad."

Veenendaalse Courant
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl

Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Het Biografisch Portaal van Nederland
» 27 april Benefietfestival4Maluku in Tiel
» Tiel steunt de Molukken
» Dialezing over VOC-planten 12 oktober in Tiel