Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Aardbeving Sumbawa

Ga naar beneden 
4 plaatsers
AuteurBericht
Henri R. Cingoor

Henri R. Cingoor


Aantal berichten : 2328
Registratiedatum : 04-01-09
Woonplaats : Op de oevers van de Kali Brantas

Aardbeving Sumbawa Empty
BerichtOnderwerp: Aardbeving Sumbawa   Aardbeving Sumbawa Icon_minitimema 9 nov 2009 - 8:35

Helaas ook deze keer weer doden en gewonden.



Twee doden door aardbeving bij Sumbawa



--------------------------------------------------------------------------------

(Novum/AP) - Op het Indonesische eiland Sumbawa zijn maandagochtend twee mensen om het leven gekomen na een aardbeving ten oosten van Lombok. Ze werden getroffen door puin van een instortend gebouw. Zeker veertig mensen raakten gewond, zei het hoofd van het crisiscentrum van het ministerie van volksgezondheid, Rustam Pakaya.

De aardbeving had een magnitude van 6,7 en deed zich om 03.41 uur plaatselijke tijd voor op een diepte van ruim zeventien kilometer.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.imexbo.nl
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Aardbeving Sumbawa Empty
BerichtOnderwerp: Re: Aardbeving Sumbawa   Aardbeving Sumbawa Icon_minitimema 9 nov 2009 - 8:56

Doden door aardbeving Indonesië
ANP/AFP

JAKARTA - Door een aardbeving zijn op het Indonesische eiland Sumbawa twee mensen om het leven gekomen. Tientallen mensen raakten gewond. Dat maakte de overheid maandag bekend.

De beving had een kracht van 6,7 op de schaal van Richter. Volgens de overheid stortten gebouwen in. Ook een brug werd verwoest. Tientallen huizen hebben schade opgelopen.

Net als vrijwel heel Indonesië ligt Sumbawa op de beruchte Pacifische Ring van vuur. Vulkaanuitbarstingen en aardbevingen komen hier vaak voor. Aardbevingen met een kracht van 7 of hoger leidden meestal tot veel schade.

Volkskrant
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
OmSid




Aantal berichten : 861
Registratiedatum : 08-01-09
Woonplaats : Negeri Kincir Angin

Aardbeving Sumbawa Empty
BerichtOnderwerp: Re: Aardbeving Sumbawa   Aardbeving Sumbawa Icon_minitimema 9 nov 2009 - 10:20

Aardbeving in Indonesia.

Een paar jaar geleden sta ik nog te beweren dat wij (in Indonesia) geen echte aardbevingen kennen.
Niet tijdens mijn "jeugd" en niet veel van gemerkt tijdens mijn vele reizen naar mijn kampung in Jakarta en West Java.
Totdat ik zelf meemaakte , een kleine aardbevinkje in jakarta , tijdens een bezoek aan de Taman Anggrek Mall .
We wilden toen gaan eten op de hoogste verdieping toen het gebouw begin te bewegen.
Iedereen in paniek naar buiten , met de trap .

Dat is mijn eerste kennismaking met een aardbeving.
Later kwam echte aardbevingen met duizenden doden , Yogya, Aceh , en dan Padang .

Wat gebeurt daar eigenlijk ?
Vroeger heb je zulke aardbevingen / natuur rampen niet , behalve de ramp van Krakatau of Tambora .

Zouden we nu in de zogenaamde ZAMAN EDAN leven ?.
Zoals Joyoboyo dat had voorzien ?

Hij schreef:
banjir bandang ana ngendi-endi
gunung njeblug tan anjarwani, tan angimpeni
gehtinge kepathi-pati marang pandhita kang oleh pati geni
marga wedi kapiyak wadine sapa sira sing sayekti
(honestly stolen from ....)


*Overal grote banjirs (overstromingen-tsunami)
*Bergen, vulkanen ontploffen zonder waarschuwing
*"men" krijgen hekel aan eerlijke en deskundige mensen
(zie de strijd tegern koruptie werd bemoeilijk door de " foute" mensen )
*Omdat ze bang zijn dat hun echte gezicht ( foute handelingen) ontdekt wordt.

Vrije vertaling (Omsid "versie")
Terug naar boven Ga naar beneden
Henri R. Cingoor

Henri R. Cingoor


Aantal berichten : 2328
Registratiedatum : 04-01-09
Woonplaats : Op de oevers van de Kali Brantas

Aardbeving Sumbawa Empty
BerichtOnderwerp: Re: Aardbeving Sumbawa   Aardbeving Sumbawa Icon_minitimema 9 nov 2009 - 12:18

OmSid, u vergeet de belangrijkste voorspelling:

"Door een hevige natuurramp zal het eiland Java eens door midden splijten."

Hopelijk zal Joyoboyo niet gelijk krijgen, wat dat betreft.


In mijn jeugd heb ik zelf wel 2x een beving meegemaakt/gevoeld, doch gelukkig geen materiele schade op een paar kleine scheuren in de muren van het huis.
Wel héél vaak de beruchte asregens gezien/gevoeld/gratis gekregen van de nabijgelegen vulkanen.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.imexbo.nl
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Aardbeving Sumbawa Empty
BerichtOnderwerp: Re: Aardbeving Sumbawa   Aardbeving Sumbawa Icon_minitimema 9 nov 2009 - 14:38

Doden door aardverschuiving Indonesië

JAKARTA (ANP) - Zeker acht mensen zijn omgekomen door een aardverschuiving op het Indonesische eiland Sulawesi. Vijf mensen worden nog vermist en zeker negen personen raakten gewond. Dat meldden officiële bronnen maandag. De autoriteiten hebben reddingsdiensten gestuurd naar het door zware regenval geteisterde gebied.

Op het Indonesische eiland Sumbawa vielen twee doden door een aardbeving. Bijna veertig mensen raakten gewond. De beving had een kracht van 6,7 op de schaal van Richter. Volgens de overheid stortten gebouwen in. Ook een brug werd verwoest. Tientallen huizen hebben schade opgelopen.

Net als vrijwel heel Indonesië ligt Sumbawa op de beruchte Pacifische Ring van vuur. Vulkaanuitbarstingen en aardbevingen komen hier vaak voor. Aardbevingen met een kracht van 7 of hoger leidden meestal tot veel schade.

Omroep brabant
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
Duinkonijn

Duinkonijn


Aantal berichten : 1148
Registratiedatum : 19-05-09
Leeftijd : 79
Woonplaats : In de duinen bij Haarlem, maar geboren in Batavia

Aardbeving Sumbawa Empty
BerichtOnderwerp: Re: Aardbeving Sumbawa   Aardbeving Sumbawa Icon_minitimedi 10 nov 2009 - 0:09

Mijn vader was Ingenieur/constructeur bij een bouwbedrijf in Jakarta (een Nederlands bedrijf met Indonesische directie - was toen verplicht).
Hij zei altijd dat stenen gebouwen en bruggen mits goed gebouwd bij geen enkele aardbeving kunnen instorten.
Toen er plannen waren om de grootste moskee ter wereld te bouwen, kwam Soekarno op het idee om het in Jakarta zo dicht mogelijk bij het paleis te laten bouwen. Er kwamen vele onwerpen en uiteindelijk werd besloten om de moskee te bouwen zoals die er nu staat.
Het moest gebouwd worden door Indonesische bedrijven. Maar er was nergens ter wereld zo'n grote overspanning gebouwd. (Overspanning is het deel tussen 2 vaste punten, dus bijvoorbeeld de ruimte onder een vloer tussen de muren, of palen).
Maar er moesten zo min mogelijk muren of steunpalen in de grote ruimte komen.
Er was niemand die de moskee durfde te bouwen, omdat de bouwers wel wisten dat met de kennis van de 50-er jaren het gebouw al zou instorten zelfs zonder aardbeving.
Heel voorzichtig informeerden men bij diverse mensen, o.a. bij mijn vader.
Hij berekende het hele gebouw en gaf aan op welke manier de constructie gemaakt moest worden en welke materialen gebruikt mochten. Tot de manier van het funderen toe.
Maar mijn vader was een totok (mijn moeder niet), dus hij mocht het niet bekend maken en op alle tekeningen en berekeningen en bouwinstructies moest een naam van een echte Indonesier staat, hetgeen gebeurde. De naam van mijn vader staat daarom ergens geregistreerd!
Sindsdien zijn er vele aardbevingen geweest en de moskee staat er nog steeds. Alleen is het nu niet meer de grootste ter wereld, maar toen wel!
Mijn vader leeft allang niet meer, anders had hij gezegd bij het zien van de vele ingestorte (vaak grote) stenen gebouwen:
"Dat hebben ze niet aardbeving bestendig gemaakt, of de bouwers hebben gerommeld met het bestek (gedetailleerd bouwvoorschrift)."

DK
Terug naar boven Ga naar beneden
http://home.planet.nl/~hvschaik/home.htm
OmSid




Aantal berichten : 861
Registratiedatum : 08-01-09
Woonplaats : Negeri Kincir Angin

Aardbeving Sumbawa Empty
BerichtOnderwerp: Re: Aardbeving Sumbawa   Aardbeving Sumbawa Icon_minitimedi 10 nov 2009 - 9:39

Gaat het om Masjid Istiqlal ?.

Als men de Indonesische Wikipedia raadpleegt kan je dit lezen:
Pada tahun 1955, diadakan sayembara membuat gambar dan maket pembangunan Masjid Istiqlal, yang diikuti oleh 30 peserta. Dari jumlah tersebut, ada 27 orang yang menyerahkan gambar, kemudian setelah diadakan seleksi secara seksama, hanya 22 peserta yang memenuhi persyaratan lomba. Setelah itu Dewan Juri dan para anggota mengadakan evaluasi, ternyata yang keluar sebagai pemenang ada 5 (lima) peserta yaitu:

a. F. Silaban dengan sandi “Ketuhanan”

b. R. Oetoyo dengan sandi “Istighfar”

c. Hans Groenewegen dengan sandi “Salam”

d. Lima orang Mahasiswa ITB dengan sandi “Ilham”

e. Tiga orang Mahasiswa ITB dengan sandi “Khatulistiwa”
Terug naar boven Ga naar beneden
Duinkonijn

Duinkonijn


Aantal berichten : 1148
Registratiedatum : 19-05-09
Leeftijd : 79
Woonplaats : In de duinen bij Haarlem, maar geboren in Batavia

Aardbeving Sumbawa Empty
BerichtOnderwerp: Re: Aardbeving Sumbawa   Aardbeving Sumbawa Icon_minitimedi 10 nov 2009 - 22:43

Ja omsid het gaat om Masjid Istiqlal. Vlakbij de grote kathedraal.

Mijn vader heeft (zoals ik schreef) niet het ontwerp gemaakt, alleen heeft hij de bouw mogelijk gemaakt. (zie mijn verhaal).
Op voorwaarde dat hij dit niet bekend zou maken en zijn naam mocht nergens vermeld worden (want mijn vader was een Hollander!).

In 1958 werden wij het land uitgetrapt door Bung Karno. En in holand "opgevangen" door DMZ (dienst maatschappelijke zorg) en ons hele gezin (7 personen) in een karig pension gepropt (3 kleine kamers en 1 wc. als je als kind moest poepen kreeg je van de pensionhouder 1 = één klein velletje wc papier en we mochten geen flessen water gebruiken, dat waren wij gewend, dus we deden dat toch stiekum). Maar dit zullen vele lezers ook herkennen. Mijn vader moest maar een baan zoeken in een -voor ons en hem - onbekend land.
DK
Terug naar boven Ga naar beneden
http://home.planet.nl/~hvschaik/home.htm
Gesponsorde inhoud





Aardbeving Sumbawa Empty
BerichtOnderwerp: Re: Aardbeving Sumbawa   Aardbeving Sumbawa Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Aardbeving Sumbawa
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Aardbeving bij de Molukken
» Tsunamiwaarschuwing na aardbeving bij Molukken
» Aardbeving bij Molukken
» Tsunamiwaarschuwing na aardbeving Filipijnen
» Aardbeving bij Bali

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Berichten :: Actueel-
Ga naar: