Per boot door KalimantanGeplaatst: 11 november 2009 09:20, laatste wijziging: 11 november 2009 10:43
door Esther de Jong
Het Tanjung Puting Park ligt in Kalimantan, het Indonesische deel van Borneo. Eind jaren dertig werd het door de Nederlanders gesticht. Vrouwelijke mijnwerkers in Aspai zoeken naar silicium door water en zand te zeven.
Toeristen fotograferen orang-oetans.
Pauzerende mijnwerkers in Aspai, Kalimantan.
alle foto's GPDIn de jaren zeventig besloot onderzoeker Birute Galdikas daar het gedrag van orang-oetans te bestuderen. De enige manier om het park binnen te komen is per boot, de 'klotok'. 'Ga niet hand-in-hand staan met de orang-oetans'.
Met het opkomen van de zon dringen de geluiden van het oerwoud langzaam door onder de klamboe. Apen gillen, vogels fluiten en duizenden krekels tsjirpen om het hardst. Buiten neemt de vochtige warmte bezit van het oerbos waar ontelbare planten en dieren leven.
Het Tanjung Puting Park in Kalimantan is nu een van 's werelds grootste beschermde tropische bossen, open voor bezoekers. Maar alleen per boot. Deze boten liggen in het dorpje Kumai, een half uurtje rijden van de luchthaven in Pangkalan Bun. Op de boot is alles aanwezig voor een paar dagen jungle: water, eten, matrassen, klamboes en een geïmproviseerde wc met douche. Naast kapitein Yadi bestaat de bemanning uit een kok, een loopjongen en een gids. Binnen een uur vaart de klotok de Sekonyerrivier op, tevens ingang van het park.
De kronkelige rivier fungeert als een natuurlijke afscheiding tussen park en 'bewoonde' wereld. Yadi drukt zijn vinger op zijn lippen en wijst ons op het geluid van de motor, dat hij nadoet: ''Kloktoktokelotok, hoor je? Daarom noemen wij deze boten klotok.'' Langzaam varen we de wildernis van Zuid-Kalimantan in, af en toe passeren we een houten, uit een boomstam gehouwen kano, waarin een altijd vriendelijk glimlachende Dayak zit.
Rijsttafel
De kok heeft een kleine rijsttafel samengesteld die op de boot wordt geserveerd. Vis, kip, rijst en kangkung, een soort spinazie. Ondertussen wijst de gids op een neushoornvogel hoog in de lucht. Het beest is enorm, als ze laag genoeg vliegen is het geluid van hun vleugels hoorbaar. Als de avond valt komen de neusapen tevoorschijn. De mannetjes worden vanwege hun uitstekende neuzen lacherig Dutchmen genoemd door de bemanning van de boot.
De plotseling gevallen duisternis wordt opeens opgelicht door honderden vuurvliegjes. De boot ligt ergens midden in de jungle aangemeerd. In een mum van tijd worden de klamboes over het dek gespannen en de matrassen van verse lakens voorzien. De bemanning slaapt onder in de kajuit. De 72-jarige medepassagier Renee Kelder vindt het geweldig, het is de eerste keer in haar leven dat ze buiten slaapt. ''Eindelijk begrijp ik waarom mijn zoons altijd wilden kamperen.'' Ze maakt de jungletocht met een van die zoons, ''vooral om de orang-oetans te zien'', bekent ze lachend.
-----------------------------------------------------------
Informatie:
De tocht in de jungle van Kalimantan is lichamelijk niet vermoeiend, omdat je het grootste gedeelte van de tijd op een boot doorbrengt. Voor jonge kinderen is het minder geschikt omdat er geen vrije speelruimte is. Boten zijn ter plekke in Kumai te regelen, maar wie het zekere voor het onzekere wil nemen kan bellen met Borneo Holidays Travel Service, dat alles regelt (ook de papieren, gids, eten etc). Het is gevestigd in Pangkalan Bun waar ook een luchthaven is met vluchten van en naar Jakarta via Semerang.
Voor twee personen liggen de prijzen tussen de 350 en 250 euro voor twee nachten geheel verzorgd op de klotok boot. Onderhandelen is normaal, afhankelijk van allerlei omstandigheden gaan prijzen omhoog of omlaag. Bied de helft van wat ze vragen en kom dan ergens in het midden uit. Voor wie het niet ziet zitten om de tropennacht op een matrasje door te brengen, is er een hotel in het park. Neem dan wel een van de duurdere kamers, anders is het toch nog te vergelijken met een nacht op de boot.
www.borneoorangutantour.com
www.orangutanholidays.com (klik op 'Rimba Eco Lodge')
Ned. Dagblad