Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 19toen III - Een Indo moet gewoon weten wat hij is en daar trots op zijn

Ga naar beneden 
4 plaatsers
AuteurBericht
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

19toen III - Een Indo moet gewoon weten wat hij is en daar trots op zijn Empty
BerichtOnderwerp: 19toen III - Een Indo moet gewoon weten wat hij is en daar trots op zijn   19toen III - Een Indo moet gewoon weten wat hij is en daar trots op zijn Icon_minitimema 16 nov 2009 - 9:58

Dit is het derde artikel in de serie over Indische Nederlanders.

Een Indo moet gewoon weten wat hij is en daar trots op zijn
door Ralph Boekholt

Sandra is van de AVRO overgestapt naar de NCRV om daar het komend televisieseizoen een eigen show te presenteren. Toen ik dat bericht in de krant las was ik blij. Blij omdat zij door die zingende Max Havelaar niet meer 'mijn kroepoekje' kon worden genoemd. Of Sandra dat 'koosnaampje' zal missen, is mij niet bekend, ik in ieder geval niet want ik kan het niet hebben dat het Indisch-zijn wordt gebruikt als aangevertje voor amusement. Reden ook waarom ik tante Lien haat.

19toen III - Een Indo moet gewoon weten wat hij is en daar trots op zijn 4097266767_ae22f2a01a_m (webgeplukt, Wedden-dat 1986)
Sandra Reemer: geen 'kroepoekje' meer

'Liplap', 'blauwe', 'halfbloedje', 'poepchinees' zijn enkele hoogbejaarde aanduidingen voor personen van gemengd Europees-Indonesische afkomst en anno 1988 is de enkeling die deze benamingen nog wel eens gebruikt alleen maar flauw.
Dat zegt overigens niets over het misschien niet meer bestaan van discriminatie of zoiets als 'neerkijken op', maar wel over de (herwonnen) kracht van Indo-Europeanen om bepaalde flauwe en domme zaken te negeren.

'Kroepoekje' is echter een prachtvoorbeeld dat een fysieke herkenbaarheid van Indisch-zijn nog altijd reden geeft om dat ten overvloede te zeggen ook of daarop op zijn minst te zinspelen, bijvoorbeeld met een sterke vraag als 'je vindt het zeker koud hier' en dat na een integratieproces van zo'n veertig jaar!
Bruin is nog steeds niet blank en blank wil dat weten ook, al snijden ze alle Shell-slangen ter wereld door.

Identiteit
Bruin is niet blank en bruin weet het ook. 'Hoe kom ik bruin' is de vraag die de laatste jaren door sommige Indische jongeren gesteld wordt, zij het dat deze vraag veelal gesteld wordt met de woorden 'wat betekent het Indisch-zijn voor mij' en 'wat zijn mijn roots'. Termen als 'identiteitscrisis' en 'tweede generatie jongeren' worden in de gedachtenwisseling dan veel gebruikt.

Of véél jongeren werkelijk deze vragen stellen is niet bekend. Aangenomen mag worden dat het merendeel verschrikt dan wel verstoord op zou kijken indien zij met een vraag als 'wat betekent het Indisch-zijn voor jou' zou worden geconfronteerd.
Het merendeel namelijk is hier zo niet geboren dan toch getogen en leeft hier zijn eigen leven: men staat 's morgens op, doet zijn werk en gaat 's avonds naar bed.

Zij hebben geen behoefte aan vragen over vanzelfsprekendheden en dat laatste kan variëren van 'Ik ben Indisch, so what' via 'ik acht mij niet verantwoordelijk voor tempo doeloe' tot 'waarom zie je nou dat ik Indisch ben'.

Vragen
Maar toch, alle vragen betreffende de Indische identiteit en de gevolgen die daaraan wellicht verbonden zouden kunnen en moeten worden, vragen die voor een minderheid onder de jongeren aan de orde zijn, zijn vragen die alle Indische jongeren èn ouderen aangaan. Want die vragen kunnen leiden tot antwoorden en die antwoorden geven een stuk zekerheid of bevestiging over heel reële vragen als 'wie en wat ben ik'.
Jammer alleen dat deze vragen meestal geen reële antwoorden wordt gegund. Samenspraken over het Indisch-zijn dienen te beginnen met terug te gaan naar de bakermat van het Indisch-zijn: Nederlands-Indië.

En dan raakt menigeen verkrampt: thuis mag dan wel met liefde over 'die goede oude tijd' zijn gesproken, maar hebben wij niet geleerd, gelezen en gehoord dat Indië een kolonie was en dat het helemaal niet zo fraai was om koloniën te hebben waarin onder meer de Javaan werd onderdrukt en uitgezogen?
En maakten de Indo-Europeanen geen deel uit van het koloniale systeem en wordt alles niet nog beroerder als je bedenkt dat diezelfde Indo's zelf ook onderdrukt werden door de toplaag van Hollanders?
Wel dan, laten wij, jongeren, dan onze handen wassen en het Indisch-zijn in 1980 laten beginnen, da's een stuk makkelijker.

Bewustwording
Indische bewustwording onder jongeren is een proces dat nog geruime tijd zal voortduren. Mijn bezorgdheid is dat kennis niet altijd als voorwaarde wordt gezien om dat proces naar een doel te leiden. 'Waar hebben jouw ouders gewoond?' werd ooit op de radio aan een Indische jongen gevraagd. 'Ach weet ik veel, in een wit huis geloof ik'.

'Mijn volk is uitgeroeid omdat het zonder kennis is' schreef de profeet Hosea en als ik al hiermee een vergelijking mag maken met mijn tweede-generatiegenoten dan is dat niet omdat ik een culturele uitroeiing voorzie en ook niet omdat gewoon Indisch-zijn gepaard moet gaan met een voortdurend tobben over zoiets als 'identiteit'.
Maar wel omdat zelfkennis en zelfrespect vereisen dat wij op zoek gaan naar de grond waarin onze wortels zijn verborgen en waarop onze ouders hebben geleefd en gewerkt.

Gewoon wie je bent
Lezen, luisteren en Indonesië bezoeken komen dan voor de hand te liggen en vervolgens gewoon zijn wie je bent: geen kroepoekje, geen kretoloog, geen nobody, maar gewoon een Indische jongen die, een Indisch meisje dat wéét.



Ralph Boekholt (geboren in Bandoeng 1953) is redacteur van het Indisch tijdschrift Moesson.

Trouw, 24-09-1988
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
Henri R. Cingoor

Henri R. Cingoor


Aantal berichten : 2328
Registratiedatum : 04-01-09
Woonplaats : Op de oevers van de Kali Brantas

19toen III - Een Indo moet gewoon weten wat hij is en daar trots op zijn Empty
BerichtOnderwerp: Re: 19toen III - Een Indo moet gewoon weten wat hij is en daar trots op zijn   19toen III - Een Indo moet gewoon weten wat hij is en daar trots op zijn Icon_minitimema 16 nov 2009 - 11:51

Aanvullende "benamingen" waar ik persoonlijk mee aangeduid werd in het grijze verleden van mijn jeugd, na aankomst in het "welkome" land van ijs en sneeuw en erwtensoep met worst:

chocoladepop
aap
sawahtrapper
bruine r.......r


Gelukkig maar, dat er tegenwoordig een kleurig en fleurig "zweem" over het land hangt, waardoor de lucht wat blauwer, de bomen wat groener, de chocolade wat bruiner is en de nachten wat zwarter zijn Embarassed en men zodoende wat meer bekendheid heeft gekregen met het kleurenpalet in deze wereld.

Gr/H de Kleurenschilder
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.imexbo.nl
Duinkonijn

Duinkonijn


Aantal berichten : 1148
Registratiedatum : 19-05-09
Leeftijd : 79
Woonplaats : In de duinen bij Haarlem, maar geboren in Batavia

19toen III - Een Indo moet gewoon weten wat hij is en daar trots op zijn Empty
BerichtOnderwerp: Re: 19toen III - Een Indo moet gewoon weten wat hij is en daar trots op zijn   19toen III - Een Indo moet gewoon weten wat hij is en daar trots op zijn Icon_minitimema 16 nov 2009 - 23:22

Ach wat zijn bijnamen?

19toen III - Een Indo moet gewoon weten wat hij is en daar trots op zijn Nikkigezin.th 19toen III - Een Indo moet gewoon weten wat hij is en daar trots op zijn Nikkiopgebaard.th 19toen III - Een Indo moet gewoon weten wat hij is en daar trots op zijn Nikkiuitvaart.th

Op de foto's:
1ste: Mijn zoon, zijn 2 dochters en zijn hollandse vrouw in gelukkiger tijd
2de Overleden Nikki opgebaard (overleden 23 oktober 2009)
3de Op weg naar het crematorium

Mijn jongste kleindochter Nikki kreeg op 21 oktober j.l. haar 2de baby vaccinatie (combi van verschillende soorten) en omdat zij een beetje Indonesies bloed heeft, kreeg ze nog een extra vaccinatie met een combi-hepatitis vaccin erbij.
Dat is de nieuwe richtlijn voor "baby's van exotische afkomst"!!!!!
2 dagen later ging zij dood. Bij een Turks kindje die op dezelfde dag met dezelfde combinaties van vaccins werd inge-ent is ook 2 dagen later overleden.
Eerst werd de conclusie wiegendood gebruikt omdat Nikki heel gezond was en uit het medische onderzoek op de dag van overlijden werd geen enkele doodsoorzaak gevonden.
Later bleek (er is weefsel en bloed naar het RIVM gestuurd) dat de doodsoorzaak aan het combinatie vaccin te liggen.
Het RIVM heeft onmiddelijk deze vaccinaties stopgezet de en partij combi vaccin uit de handel gehaald.

Nou dan maar liever een bijnaam of een scheldnaam desnoods, want het is blijkbaar gevaarlijk als je Indonesies (of ander buitenlands) bloed in je aderen hebt!


DK
Terug naar boven Ga naar beneden
http://home.planet.nl/~hvschaik/home.htm
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

19toen III - Een Indo moet gewoon weten wat hij is en daar trots op zijn Empty
BerichtOnderwerp: Re: 19toen III - Een Indo moet gewoon weten wat hij is en daar trots op zijn   19toen III - Een Indo moet gewoon weten wat hij is en daar trots op zijn Icon_minitimema 16 nov 2009 - 23:42

DK,

Gecondoleerd met het overlijden van je kleindochter.
Hier staat je verstand toch even stil..... ongelooflijk!
ik weet niet goed wat te zeggen


19toen III - Een Indo moet gewoon weten wat hij is en daar trots op zijn Flowers-1
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
Duinkonijn

Duinkonijn


Aantal berichten : 1148
Registratiedatum : 19-05-09
Leeftijd : 79
Woonplaats : In de duinen bij Haarlem, maar geboren in Batavia

19toen III - Een Indo moet gewoon weten wat hij is en daar trots op zijn Empty
BerichtOnderwerp: Re: 19toen III - Een Indo moet gewoon weten wat hij is en daar trots op zijn   19toen III - Een Indo moet gewoon weten wat hij is en daar trots op zijn Icon_minitimema 16 nov 2009 - 23:48

Dank je wel, wu.
Ze experimenteren maar wat...... (ach het zijn toch maar "buitenlandse wezens", geen echte belanda's)
Niks meer aan te doen.

DK
Terug naar boven Ga naar beneden
http://home.planet.nl/~hvschaik/home.htm
Henri R. Cingoor

Henri R. Cingoor


Aantal berichten : 2328
Registratiedatum : 04-01-09
Woonplaats : Op de oevers van de Kali Brantas

19toen III - Een Indo moet gewoon weten wat hij is en daar trots op zijn Empty
BerichtOnderwerp: Re: 19toen III - Een Indo moet gewoon weten wat hij is en daar trots op zijn   19toen III - Een Indo moet gewoon weten wat hij is en daar trots op zijn Icon_minitimedi 17 nov 2009 - 6:34

DK, ook mijn condoleances en sterkte voor jou en je familie.
Vreselijk.

H.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.imexbo.nl
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

19toen III - Een Indo moet gewoon weten wat hij is en daar trots op zijn Empty
BerichtOnderwerp: Re: 19toen III - Een Indo moet gewoon weten wat hij is en daar trots op zijn   19toen III - Een Indo moet gewoon weten wat hij is en daar trots op zijn Icon_minitimedi 17 nov 2009 - 8:50

DK wat vreselijk......heel veel sterkte en kracht voor jou en je familie!

19toen III - Een Indo moet gewoon weten wat hij is en daar trots op zijn 1537fv5
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
Gesponsorde inhoud





19toen III - Een Indo moet gewoon weten wat hij is en daar trots op zijn Empty
BerichtOnderwerp: Re: 19toen III - Een Indo moet gewoon weten wat hij is en daar trots op zijn   19toen III - Een Indo moet gewoon weten wat hij is en daar trots op zijn Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
19toen III - Een Indo moet gewoon weten wat hij is en daar trots op zijn
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» 19toen V - Indo-zijn is geen taboe meer
» 19toen - Indo-zijn: een beleving en een opdracht, die je nooit loslaat
» Wat je moet weten over de gewoontes van Indonesiërs - Bali Indonesië
» 19toen II - Indo's met een duidelijk Brabants accent
» Trots zijn op je Afkomst is een Illusie

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Berichten :: Geschiedenis-
Ga naar: