Blauwvogeltje,
Kinderen zien het anders dan volwassenen. Welke waarde heeft dat dan? En buitenkampverhalen?
Ja, ik ken wel een paar verhalen (in de oorlog was ik kind) van mensen buiten het kamp.
Van vaderskant is iedereen in een jappenkamp (en veel zijn overleden in het kamp), van moederskant (de indo kant) niemand. Bijvoorbeeld een tante die een (voor) tuintje had, moest verplicht groente planten. De Jap gaf haar zaadjes of stekjes. Als de plantjes waren opgekomen ging tante 'smorgens heel vroeg opstaan om de plantjes te begieten. Met KOKEND water!, dus alles dood. En tegen de Jap maar zeggen dat ze haar best deed (de grond was immers vochtig), maar haar grond was misschien niet geschikt voor de groenteplanten!
Dit is maar een eenvoudig verhaal en geeft geen nare belevenissen weer, alleen obstructie.
Zoals je weet sprak men vroeger weinig over "de oorlog en bersiap tijd" .
Er is dus ook bij mijn generatie (weliswaar gepensionneerd, maar nog geen tachtiger) alleen wat losse vehalen bekend, dus niet uit eigen ervaring, althans ik was nog kind en niet bewust van politiek en nare zaken. Mijn ouders en familie hielden dat "verborgen" voor de kinderen.
Groet,
DK