Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Tawanan-Nieuwjaarsmenu

Ga naar beneden 
AuteurBericht
LL
Admin
LL


Aantal berichten : 1026
Registratiedatum : 07-12-08

Tawanan-Nieuwjaarsmenu Empty
BerichtOnderwerp: Tawanan-Nieuwjaarsmenu   Tawanan-Nieuwjaarsmenu Icon_minitimeza 20 dec 2008 - 16:45

Tawanan-Nieuwjaarsmenu

Krijgsgevangenkamp Kuching-Serawak.
Ons clubje van een paar man deed alles samen, deelden ook alles samen, al was het nog zo weinig. Ons kamp-eten had het predikaat: schraalhans.
's Morgens een puddinkje ter grootte van een gebakje en voor het avondeten een handvol gekookte rijst met een eetlepel vergruisde pedah. Soms nog een halve ketimoen of wortel, ook wel eens een beurse pisang erbij. Dus twee "maaltijden" per dag. Dat wil zeggen: twee maaltijden voor de werkers en voor de niet-werkers maar één.
Japanse kampregels dan.
Ik trok wel eens mee met een ander om 's nachts heel stilletjes onder de kawat door naar de kampong te kruipen en aldaar wat te kopen. Dan weer terug naar het kamp en weer kruipende met aan ons lichaam stevig gesjord de door ons gekochte koeweh satroe, telor asin, lempeng e.a. Een gedeelte was dan onze handel in het kamp. Zo voorzagen we een aanvulling op het sobere kamp-eten. Die "overdaad" was er niet altijd. Zo ook toen. Het liep tegen Nieuwjaar aan. Toch wilden we die gelegenheid niet zomaar voorbij laten gaan.
Een paar oebi-pohons werden geraspt, met water overgoten en uitgeperst. Van het nat werd een pudding gemaakt om straks - overgoten met goela djawa-water - ons toetje te worden. De ampas van de oebi werd met wat katjang gebakken tot sroendeng. Gekookte jonge papaja-bladeren met katjangsaus werd de petjel. Mijn clubgenoot wist een hele jonge kip te versieren die hij na het schoonmaken bij gebrek aan olie gewoon boven een vuurtje roosterde. Het werd dan uiteindelijk: gekookte rijst, geroosterde kip, sroendeng, een kwart telor asin de man, ikan pedah, petjel en een puddinkje.
Voor ons toen een koninklijk maal.
Gesmuld dat we hebben.


Ik was eens ingedeeld in een z.g. gemengde compagnie. Met een pionier-oefening moesten we onze kundigheden bewijzen met het graven van schuttersputten, loopgraven e.a. Bij het graven kwam wel eens een groot mierennest bloot te liggen. Er zaten dan van die pinkdikke larven bij. Een strijdmakker zag ik die larven gewoon oppeuzelen als een delicatesse.
(Heel hoog proteïne-eiwitgehalte!)

Een delicatesse werd ook het volgende beschouwd.
Na een frisse regenbui in de avond zwermen weleens drommen larongs om de fel schijnende lamp heen. Na verloop van tijd vallen deze larongs op tafel en meestal met verlies van de vleugels. Nimmer zal ik vergeten dat een tante van mij die larongs dan bij elkaar veegde, deze in een meelbeslag deed en er een soort rempèjeh van maakte. Ze genoot er dan van. Persoonlijk heb ik mij daar nooit aan durven wagen.
(Smaken net als gebakken garnalen!)

Uit: Moesson nr. 17, 15 april 1985
bijdrage: Brush
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
 
Tawanan-Nieuwjaarsmenu
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Diversen :: Brush vertelt-
Ga naar: