Nieuwe stripheld: zeilmeisje Yin (14) Illustratie Rob van Bavel en Eric Heuvel AMSTERDAM - Eric Heuvel en Rob van Bavel werken aan een strip over een meisje dat in haar zeilboot solo de wereld bevaart: Alleen rond de wereld. Binnenkort in de Eppo.
Waar tekenaar Heuvel en scenarist Van Bavel hun inspiratie vandaan halen, zal duidelijk zijn. Maar met het echte 'zeilmeisje' Laura Dekker heeft Yin, zoals hun stripheldin heet, niet meer gemeen dan haar leeftijd (veertien jaar) en haar liefde voor solozeilen. ''De strip is geïnspireerd door de actualiteit, ja,'' zegt Rob van Bavel. ''Maar Yin is een ander meisje dan Laura. Om dat te benadrukken, hebben we haar ook bewust een kleurtje gegeven;
Yin heeft Indische roots.''
Alleen rond de wereld gaat 26 maart van start in Eppo, het stripblad waarvan Van Bavel hoofdredacteur is. In drie nummers wordt het korte verhaal Bedrog in Algiers gepubliceerd. ''Als de strip aanslaat, gaan we door. In Alleen rond de wereld laten we een veertienjarig meisje haar droom beleven. In de werkelijkheid zijn daar nogal wat bezwaren aan verbonden, maar in een strip kan alles. Toen in de jaren veertig werd gefantaseerd over maanreizen, stuurde Hergé Kuifje de ruimte in. Wij laten Yin over de wereld rondzeilen.''
Alleen rond de wereld wordt getekend door Eric Heuvel, bekend van de strip January Jones en maker van educatieve strips over de Tweede Wereldoorlog. Normaal tekent hij in de door Hergé ontwikkelde 'klare lijn'. ''Ik wil me nu wat loszuigen van de strenge wetten van die stijl en veroorloof me meer schwung. Bij de klare lijn zijn ogen niet meer dan stippen. Dat kan natuurlijk niet in een strip over een meisje; Yin heeft pupillen en ook kleur in haar ogen.''
Eric Heuvel, die altijd uitgebreid research doet, heeft zich grondig verdiept in nautische zaken. ''January Jones is een pilote. Het is even omschakelen dus, van de vliegtuigen naar de boten, maar inmiddels weet ik alles van zeilen.''
Peter van Brummelen
Parool
05-03-10 10:01