Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Het Jappenkamp overleefd

Ga naar beneden 
AuteurBericht
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Het Jappenkamp overleefd Empty
BerichtOnderwerp: Het Jappenkamp overleefd   Het Jappenkamp overleefd Icon_minitimeza 24 jan 2009 - 10:14

Het Jappenkamp overleefd

Op 7 december 2008 is het al weer 67 jaar geleden dat Amerika werd betrokken bij de 2e wereldoorlog. 's Morgens vroeg op die dag bombardeerde Japan de Amerikaanse Pacifische oorlogsvloot die in de Hawaiaanse Parelhaven (Pearl Harbor) voor anker lag. In de loop van de dag ging vrijwel die hele vloot naar de bodem van de zee en meer dan 2000 Amerikanen hadden het leven verloren. Maar achteraf bleek deze actie de domste tactische zet van de Japanse keizerlijke generaliteit te zijn en luidde daarom onmiddellijk het begin van haar eigen ondergang in. Want dit was een reden voor het economisch sterke Amerika om Japan de oorlog te verklaren en bij de 2e wereldoorlog - die in Europa al jaren woedde - betrokken te raken.

"Maar ik was begin 20e eeuw in 1919, net na de 1e WO, als eenvoudig jong Friesje geboren op de oude boerderij van mijn vader in Leeuwarden. Op mijn zesde reed ik al zelf rond op een paard, tot verbijstering van de omgeving, want hoe kon zo'n klein ventje nou op een paard komen? Maar een van onze twee paarden, Sofie, was heel mak. Wanneer ik de dam (een verhoging) opliep, ging ze er naast staan en dan kon ik op haar rug klimmen, waarna wij samen rond de boerderij reden. Toen ik vele jaren later weer eens op de boerderij kwam, zag zij mij niet alleen, maar kwam ook al hinnikend op mij toe. Prachtig.

Maar hoe geraakte ik, de vrij jongeman Ynte Tysma, zonder dat ik dat wilde, betrokken bij de WOII, en kreeg ik ook nog eens op een verschrikkelijke manier met de rede praktijken van Japanse bezetters te maken?"

Lees hier verder

Voorschoten Online
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
 
Het Jappenkamp overleefd
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
»  Ook dwangprostitutie in Jappenkamp
» Borduren in het jappenkamp
» Kinderverhalen uit het Jappenkamp op Ned.2 13/aug/2009
» Met tekenen overleefde Tineke jappenkamp
» Stichting Vervolgingsslachtoffers Jappenkamp stapt uit het Indisch Platform

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Berichten :: Algemeen-
Ga naar: