ma 07 jun 2010, 23:05
Comeback Mia Audina
AMSTERDAM - Deze week 'emigreert' Mia Audina naar Maleisië. In Kuala Lumpur gaat de badmintonster werken aan een comeback: "Ik ben in 2006 gestopt en ik wil nog één keer gaan proberen om het hoogste te bereiken, de Spelen in Londen dus."
Dat gaat de 28-jarige winnares van het olympisch zilver in 1994 en 2004 doen in een echt 'badmintonland'. "In Maleisië en ook in Indonesië heb ik veel uitstekende sparringpartners. Ik blijf wel in voortdurend contact met technisch directeur Martijn van Dooremalen."
"Ik heb vaak de vraag gekregen of ik weer wilde beginnen. De Europese bond drong er zelfs op aan, omdat ik een tegenwicht zou zijn voor Azië. Het heeft me gestreeld, maar ik heb uiteindelijk zelf de knoop doorgehakt. Na vier jaar begon het te kriebelen."
Ze legt de nadruk op 'proberen': "Het is niet eerder vertoond in het badminton dat iemand na zo'n lange tijd terugkwam. Ik weet dus niet zeker of het lukt." Ze heeft haar beslissing genomen na consultaties met Van Dooremalen en sportarts Peter Vergouwen. "Als Peter had gezegd dat het lichamelijk niet verantwoord zou zijn, dan was het over geweest. Maar de tests waren positief. Hij heeft me wel op het hart gedrukt om rustig te beginnen."
Ze gaat eerst drie maanden trainen en daarna, als ze fit genoeg is, kleine toernooien spelen. De kans bestaat dat ze haar comeback viert op de Yonex Dutch Open in oktober. "Dat zou mooi zijn, maar ik kom pas terug als ik er helemaal klaar voor ben."
Telegraaf