Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Maleisië verbiedt inhuren buitenlandse arbeiders

Ga naar beneden 
3 plaatsers
AuteurBericht
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Maleisië verbiedt inhuren buitenlandse arbeiders Empty
BerichtOnderwerp: Maleisië verbiedt inhuren buitenlandse arbeiders   Maleisië verbiedt inhuren buitenlandse arbeiders Icon_minitimezo 25 jan 2009 - 22:56

zondag 25 januari 2009
Maleisië verbiedt inhuren buitenlandse arbeiders
Door HILDE JANSSEN

JAKARTA / KUALA LUMPUR - Maleisië verbiedt fabrieken, winkels en restaurants om nog langer arbeidskrachten uit het buitenland te rekruteren.
Dat is om de eigen bevolking in deze crisistijd tegen werkloosheid te beschermen.

Het verbod geldt specifiek voor de productie-industrie en de dienstverlening, waar momenteel ruim 2 miljoen legale migrantarbeiders werken. De huidige groep Aziatische ‘gastarbeiders’ mag blijven tot het contract is afgelopen. Bij gedwongen ontslagen zijn zij echter de eerste die moeten vertrekken.

De Maleisische overheid hoopt met deze beschermingsmaatregel de eigen bevolking zo veel mogelijk aan het werk te houden. De afgelopen maanden zijn reeds 13.000 mensen ontslagen. Vermoedelijk verliezen nog 50.000 mensen de komende tijd hun baan. Dan zijn met name de Indonesiërs de pineut. Er werken zo’n 300.000 Indonesiërs als fabrieksarbeider in Maleisië.

Het merendeel van de ruim een miljoen Indonesische migrantarbeiders werkt echter in de bouw, op plantages en in de huishouding. Zij hebben niks te vrezen, want voor dat soort werk is geen Maleisiër te vinden.

AD
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
Kesasar

Kesasar


Aantal berichten : 2586
Registratiedatum : 03-01-09
Woonplaats : Selandia Baru

Maleisië verbiedt inhuren buitenlandse arbeiders Empty
BerichtOnderwerp: Re: Maleisië verbiedt inhuren buitenlandse arbeiders   Maleisië verbiedt inhuren buitenlandse arbeiders Icon_minitimema 26 jan 2009 - 0:47

Het merendeel van de ruim een miljoen Indonesische migrantarbeiders werkt echter in de bouw, op plantages en in de huishouding. Zij hebben niks te vrezen, want voor dat soort werk is geen Maleisiër te vinden.

Ik hoop dat niemand dat vreemd zal vinden, want deze 'migrant werkers' werken voor een halve appel en een rotte ei! en dat (veronderstel ik) is altijd meer dan ze thuis krijgen zonder baantje! si Kesas
Terug naar boven Ga naar beneden
Henri R. Cingoor

Henri R. Cingoor


Aantal berichten : 2328
Registratiedatum : 04-01-09
Woonplaats : Op de oevers van de Kali Brantas

Maleisië verbiedt inhuren buitenlandse arbeiders Empty
BerichtOnderwerp: Re: Maleisië verbiedt inhuren buitenlandse arbeiders   Maleisië verbiedt inhuren buitenlandse arbeiders Icon_minitimema 26 jan 2009 - 5:25

Kesasar schreef:
Het merendeel van de ruim een miljoen Indonesische migrantarbeiders werkt echter in de bouw, op plantages en in de huishouding. Zij hebben niks te vrezen, want voor dat soort werk is geen Maleisiër te vinden.

Ik hoop dat niemand dat vreemd zal vinden, want deze 'migrant werkers' werken voor een halve appel en een rotte ei! en dat (veronderstel ik) is altijd meer dan ze thuis krijgen zonder baantje! si Kesas


Nog sterker Om Kesas: (Wat betreft de bouw.)

De gehuwde migrant werkers hebben veelal ook nog moeder de vrouw bij zich. Mak / Ibu werkt dan meteen ook mee in de bouw en doet het trasgedeelte.
Zodra ergens een buw projekt op stapel staat, is het eerste wat opgetrokken wordt: de verblijfplaatsen voor de werkers. En deze verblijfplaatsen zijn dan simpelweg gebouwd van afval materiaal van de te gebruiken bouwmaterialen.
Veel buitenlandse ondernemingen werken op deze manier heel goedkoop de opdrachten tot bouwen/construeren af, door gebruik te maken van de "illegale" migrantwerkers en maken op die manier ook og extra niet ingecalculeerde project winst.
's Avonds verdient Mak/Ibu een centje bij om ergens in een restaurantje als dienster te fungeren.
Ik heb deze toestanden (helaas) zelf mee mogen en moeten maken uit hoofde van mijn voormalig beroep als waterbouwkundige in de industriele gebieden van het schiereiland Malaysia. (Oost Malaysia is mijn kennis ontoereikend, doch daar zal men meer op de plantage bouw gericht zijn, uitgezonderd de olie wingebieden(Brunei).

Aan de andere kant roept de Maleisische regering al in de vorige eeuw(jaren 80 en 90), dat er geen migrant werkers aangsteld mogen.

In de plantage industrie werken veelal ook orang India/Tamil (Zuid India), waar daarentegen in de bouw deze mensen uit zuid India zelden voorkomen.

Prettige dag nog verder en ati2 jaga diri.

Gr/H
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.imexbo.nl
Gesponsorde inhoud





Maleisië verbiedt inhuren buitenlandse arbeiders Empty
BerichtOnderwerp: Re: Maleisië verbiedt inhuren buitenlandse arbeiders   Maleisië verbiedt inhuren buitenlandse arbeiders Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Maleisië verbiedt inhuren buitenlandse arbeiders
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Maleisië wil half miljoen illegale arbeiders uitzetten
» Duizenden Indonesische arbeiders de straat op
» Buitenlandse journalisten mogen weer naar Papoea
» Indonesië blaast 41 buitenlandse vissersboten op
» Ook buitenlandse aandacht voor Elfstedentocht

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Berichten :: Actueel-
Ga naar: