Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Een dansverhaal: Bunga Melati is trots na ieder optreden

Ga naar beneden 
3 plaatsers
AuteurBericht
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

Een dansverhaal: Bunga Melati is trots na ieder optreden Empty
BerichtOnderwerp: Een dansverhaal: Bunga Melati is trots na ieder optreden   Een dansverhaal: Bunga Melati is trots na ieder optreden Icon_minitimedo 29 apr 2010 - 16:48

Een dansverhaal: Bunga Melati is trots na ieder optreden
De Nieuwsbode Zeist - 28 apr 2010

ZEIST - ''We werken heel hard en aan het eind van een optreden zijn we vaak heel moe. Maar als we het publiek dan horen klappen zijn we heel blij en trots.'' Jeffrey Meijboom, danser en oprichter van Stiching Bunga Melati, geniet van elk optreden.

Een dansverhaal: Bunga Melati is trots na ieder optreden 2_17nb10De Indische dansgroep Stichting Bunga Melati treedt in mei op tijdens de Pasar Malam in Zeist. Foto: Landa Meijboom

Meijboom richtte 32 jaar geleden de dansgroep Bunga Melati op om een stukje Indische cultuur te behouden. De Indische dansgroep begon met af en toe is een optreden en zonder een vaste samenstelling. Nu bestaat de groep uit zeven vaste danseressen en reist de groep door heel Nederland. ''We treden ongeveer drie á vier keer per week op. Dit is veel. Zeker als je bedenkt dat alle danseressen dit uit liefde doen, en ernaast nog gewoon een baan en gezin hebben.''

Bunga Melati onderscheidt zich volgens Meijboom van andere dansgroepen. ''De choreografie bedenk ik allemaal zelf. Ik zoek op muziek uit Indonesië en daarop probeer ik zelf dansbewegingen bij bedenken.'' Maar Meijboom maakt niet zomaar een dans. ''Elke dans vertelt een verhaal. Zo heb je bijvoorbeeld de 'rijstdans'. Hierbij gebruik ik bewegingen die de arbeiders op de rijstvelden maken voor mijn dans.''

Omdat Meijboom zelf geboren is in de hoofdstad van Indonesië, Jakarta, heeft hij nog veel familie en kennissen daar. Deze contacten gebruikt hij ook om zijn dansgroep te professionaliseren. ''Een keer in het half jaar ga ik naar mijn geboorteland. Daar ga ik dan opzoek naar bijpassende kleding voor de dansgroep. We laten namelijk alle kledingstukken op maat maken daar. Dit is geweldig'', vertelt de stralende danser.

Door de populariteit van de dansgroep is de belasting erg groot.
''We moeten nu gewoon soms optredens afzeggen. Wat extra danseressen kunnen we wel gebruiken.'' In mei treedt Bunga Melati op en zijn er dansworkshops te volgen tijdens de Pasar Malam in Zeist.

de weekkrant


Pasar Istimewa Zeist, 7-8-9 mei
Sporthal Dijnselburg
Badmr. Schenkpad 2
Zeist
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Een dansverhaal: Bunga Melati is trots na ieder optreden Empty
BerichtOnderwerp: Re: Een dansverhaal: Bunga Melati is trots na ieder optreden   Een dansverhaal: Bunga Melati is trots na ieder optreden Icon_minitimevr 5 aug 2011 - 9:26

Bunga Melati brengt Indonesië dichtbij

vrijdag 05 augustus 2011 | 07:00


STEENWIJK - De Tanimbar, Atjeh en Tanah Toraja. Maak op de Markt in Steenwijk kennis met de drie nieuwe dansen van dansgroep Bunga Melati.
Op het vierdaagse pasar malamfeest, dat vandaag eindigt, liet Bunga Melati gisteren deze dans op authentieke Indonesische muziek zien. Kleding en haardracht zijn in de dansen van Bunga Melati net zo belangrijk als de beweging van het lichaam. Vooral bij de Atjeh wordt de nadruk gelegd op traditionele kostuums voor vrouwen. De dansgroep wil met de optredens vertellen over Indonesië. Nog belangrijker dan het uitvoeren van de dans vindt Bunga Melati het overbrengen van emotie op mensen met en zonder band met Indonesië.

Een dansverhaal: Bunga Melati is trots na ieder optreden 49905640


foto Sieb van der Laan
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
Maggyjalan

Maggyjalan


Aantal berichten : 77
Registratiedatum : 06-01-09

Een dansverhaal: Bunga Melati is trots na ieder optreden Empty
BerichtOnderwerp: Re: Een dansverhaal: Bunga Melati is trots na ieder optreden   Een dansverhaal: Bunga Melati is trots na ieder optreden Icon_minitimewo 10 aug 2011 - 18:06


Jeffrey, heb ik persoonlijk gekend, ik heb hem al een poos niet meer gezien, op de Pasar Malam in Zeist
stond ik voor zijn neus.....mijn eerste gedachte was....wat gaan de jaren wel erg snel voorbij.....
Bewondering en respect dat hij nog steeds tot op heden zijn dansgroep Bunga Melatti begeleid én niet te vergeten
de trainingsavonden voor bepaalde tradionele dansen te oefenen...( Vroeger al een paar keren aan mij gevraagd of
ik mee wilde doen...1x op zo'n trainingsavond geweest..... ik ben dol op dansen, maar dit vergt teveel tijd van mij....)
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Een dansverhaal: Bunga Melati is trots na ieder optreden Empty
BerichtOnderwerp: Re: Een dansverhaal: Bunga Melati is trots na ieder optreden   Een dansverhaal: Bunga Melati is trots na ieder optreden Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Een dansverhaal: Bunga Melati is trots na ieder optreden
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» ‘Dochter van Indië’, de biografie van Melati van Java (1853-1927) Melati-van-Java
» Herdenkingssymbool Melati
» N.E.R.D. schrapt optreden in Indonesië
» Opening Salon Melati
» optreden James Intveld op 3 en 4 december a.s.

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Diversen :: Praatcafé/Ngobrol-
Ga naar: