Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Wanneer wordt 4 mei de dag van herdenking én verzoening?

Ga naar beneden 
2 plaatsers
AuteurBericht
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Wanneer wordt 4 mei de dag van herdenking én verzoening? Empty
BerichtOnderwerp: Wanneer wordt 4 mei de dag van herdenking én verzoening?   Wanneer wordt 4 mei de dag van herdenking én verzoening? Icon_minitimedi 4 mei 2010 - 17:29

dinsdag 04 mei 2010, 11:15

Wanneer wordt 4 mei de dag van herdenking én verzoening?
Grimbert Rost van Tonningen



Een zoon van een landverrader, en nog wel een van de beruchtste, heeft zo op het oog weinig reden een pleidooi te schrijven voor het uitnodigen van de Duitse ambassadeur op onze dodenherdenking. Dat zou mijns inziens symbolisch aangeven dat Nederland de voormalige vijanden heeft vergeven, het zou tevens het echte begin zijn dan een Memorial Day waarop alle doden die voor onze vrijheid zijn gevallen worden herdacht.
Maar dat gebeurt nog steeds niet. Mijn aangetrouwde nicht Pauline Kruseman was enkele jaren voorzitter van het Nationaal Comité 4 en 5 mei - zo klein is Nederland - en telkens als ik haar zag wandelen naast de koningin om een krans te leggen, dacht ik over de gemiste kans om iedereen rond onze doden te verzoenen. Dat verhult niet, dat ook ik denk, dat de Holocaust een verschrikking is geweest die zich met niets laat vergelijken. Respect voor het Joodse leed en in het verlengde daarvan het Verzet staat dus buiten kijf. Maar door daaraan altijd voorrang te geven kan het nooit het feest van vergeving en verzoening worden.

Duitsland is inmiddels onze favoriete bondgenoot als het gaat om het oplossen van onze Europese problemen. Ik zou geen volk ter wereld kunnen opnoemen dat zoveel aan zelfonderzoek heeft gedaan als de Duitsers en toch mogen ze niet bij ‘onze dag’ vandaag zijn om respect te tonen. Duitsland is een solide democratie geworden.

In het verlengde van de Duitse problematiek ligt het NSB-verleden van Nederlanders. In de ‘hoogtij dagen’ van die partij vóór de oorlog stemde 8% van onze landgenoten op die partij. Er is daarna - ook in de oorlog - wat ‘omloop’ geweest dus het is veilig om aan te nemen dat 10% van onze allochtone landgenoten of 1,5 mln mensen direct te maken hebben met een NSB-verleden. Mensen, die zich schuldig voelen aan iets waaraan zij part nog deel hadden. Maar waarover door de meesten liefst met schaamte zwijgen.

Er is in Nederland na de oorlog veel mis gegaan. De NSBers werden zeer slecht behandeld, onschuldige mannen die door Duitsers tijdens de oorlog in dat land waren te werk gesteld kregen bij thuiskomst niet bepaald een warm onthaal. Wij hebben weinig gedaan aan Nederlanders die in Jappenkampen hebben gezeten, wij bezetten onmiddellijk ‘Indië’ alsof wij niet zelf net bezet waren geweest. Wij verwelkomden de Indische Nederlanders, die werden uitgezet nadat wij onder internationale druk die bezetting moesten opgeven, ook allerminst hartelijk. Enig grondig zelfonderzoek zou ook ons zelf niet misstaan.

Maar al die gebeurtenissen nemen het leed van de Holocaust niet weg. De Joden en het Verzet hebben het recht dat te herdenken op de wijze die hen goeddunkt, als ze dan maar niet verwachten dat die dodenherdenking dan ooit van ons allen zal worden. Wie zich ooit heeft verzoend met een (voormalig) tegenstander of wie ooit een barmhartige Samaritaan is geweest zal weten dat verzoenen ‘warmte’ betekent en alleen herdenken ‘kou’.

Beste Nederlanders zet die stap: nodig de Duitse ambassadeur uit dan zijn we door die symbolische daad allemaal aan boord om óók de holocaust te blijven gedenken. Doe dat niet voor mij, ik kan wel het de huidige situatie leven, maar voor uzelf.

Pluspost
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
Boeroeng

Boeroeng


Aantal berichten : 931
Registratiedatum : 03-01-09

Wanneer wordt 4 mei de dag van herdenking én verzoening? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wanneer wordt 4 mei de dag van herdenking én verzoening?   Wanneer wordt 4 mei de dag van herdenking én verzoening? Icon_minitimedi 4 mei 2010 - 17:56

Citaat:
Er is daarna - ook in de oorlog - wat ‘omloop’ geweest dus het is veilig om aan te nemen dat 10% van onze allochtone landgenoten of 1,5 mln mensen direct te maken hebben met een NSB-verleden

dat snap ik niet... cyclops
Hij zegt dat er 15 miljoen allochtone landgenoten zijn
en 10% van hen heeft een verleden gerelateerd aan de NSB
Bedoelde hij soms "autochtone" ?
Dan maakt het meer sense.... Idea

ps... als ik me hier toch al verdacht ophoud....
Zijn vader.. de foute Rost ....was geen indo...
Al sinds de oorlog gaat dat gerucht -- ooit begonnen binnen de NSB- maar in dit digitale tijdperk is het niet moeilijk zijn kwartierstaat te achterhalen.
Wat ik kon doen dus...
Zijn moeder, haar vader, haar grootvader waren in Indië geboren en minstens deels opgegroeid en meerendeels gewoond daar, neem ik aan.
Ze heetten allemaal van den Bosch.. naar hun stamvader Johannes van den Bosch... gouverneur-generaal te Indië in 1830 en oprichter van de kolonies te Veenhuizen.
Terug naar boven Ga naar beneden
 
Wanneer wordt 4 mei de dag van herdenking én verzoening?
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Moluks verleden wordt jaarlijkse herdenking
» Het wordt tijd dat de slavernij in Azië wordt afgeschaft!
» Verzoening en hoop bij Indiëherdenking
» Lonny's Samasaya;wanneer?
» Timorezen willen verzoening door recht

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Berichten :: Algemeen-
Ga naar: