Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Redactiechef Playboy krijgt in Indonesië twee jaar cel

Ga naar beneden 
AuteurBericht
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Redactiechef Playboy krijgt in Indonesië twee jaar cel Empty
BerichtOnderwerp: Redactiechef Playboy krijgt in Indonesië twee jaar cel   Redactiechef Playboy krijgt in Indonesië twee jaar cel Icon_minitimema 30 aug 2010 - 8:07

Redactiechef Playboy krijgt in Indonesië twee jaar cel
Van onze correspondent Michel Maas op 30 augustus '10, 07:50, bijgewerkt 30 augustus 2010 07:54

JAKARTA - De oud-hoofdredacteur van de Indonesische Playboy moet zich vandaag melden bij Justitie om een gevangenisstraf van twee jaar uit te zitten. Erwin Arnada is tot die straf veroordeeld door het Hooggerechtshof, dat hem schuldig acht aan ‘onzedelijk gedrag’.

Arnada is ondergedoken. Het ‘Front van de Verdedigers van de Islam’ (FPI), een radicale islamitische knokploeg heeft gezworen hem op te sporen. De onverwachte uitspraak van het Hof wordt beschouwd als een bedreiging van de persvrijheid in Indonesië.

Het verschijnen van de Indonesische versie van de Amerikaanse Playboy leidde in 2006 tot heftige rellen in Indonesië. Het blad was al ‘aangepast’ aan de Indonesische omstandigheden en bevatte nog minder bloot dan een lingeriefolder. Tegenstanders van het blad, waaronder de notoire FPI, liepen desondanks te hoop en vielen het kantoor van de uitgever aan. De redactie vluchtte naar het overwegend hindoeïstische Bali. Na negen nummers hield Playboy het voor gezien.

Erwin Arnada werd aangeklaagd wegens ‘onzedelijk gedrag’, maar werd tot twee keer toe vrijgesproken. ‘Ik dacht dat daarmee de kwestie was afgehandeld’, zegt Arnada vanuit zijn schuilplaats. ‘Ik had niet eens meer een advocaat. Ik wist niet eens dat de zaak bij het Hooggerechtshof aanhangig was gemaakt. En dan krijg je, na drie jaar, ineens een uitspraak. Die heb ik niet eens zelf te horen gekregen. Ik hoorde het van de tv. Dit is allemaal erg vreemd.’ Sinds vorige week durft hij nauwelijks de telefoon meer op te nemen. Hij zegt dat zijn huis, zijn kantoor en een appartement dat hij bezit allemaal door leden van de FPI in de gaten worden gehouden.

Lagere rechtbanken hadden geoordeeld dat klachten tegen uitgevers en journalisten niet thuishoren in het strafrecht, maar onder de nieuwe Perswet zouden moeten worden afgehandeld. Maar het Hof heeft volgens de critici nu opnieuw de deur geopend voor willekeurige klachten tegen journalisten op grond van vage artikelen in het Wetboek van Strafrecht.

De uitspraak van het Hof is op een ongewone manier naar buiten gekomen. Zij schijnt al te dateren van 2009. Normaal gesproken worden de vonnissen aan alle betrokkenen verstrekt, inclusief aan de lagere rechtbanken waar de zaak heeft gediend. Maar in dit geval is dat niet gebeurd. Donderdag dook het vonnis op bij het Openbaar Ministerie, en dat nieuws werd naar buiten gebracht door de radicale FPI, die er lucht van had gekregen.

Volkskrant
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
 
Redactiechef Playboy krijgt in Indonesië twee jaar cel
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Corrupte politicus Indonesië krijgt 16 jaar
» Indonesische moslimextremist krijgt achttien jaar
» Chauffeur van terrorist krijgt acht jaar cel
» Moslimextremist krijgt 18 jaar cel
» Indonesische oud-topbankier krijgt 5,5 jaar cel

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Berichten :: Actueel-
Ga naar: