Commotie over Indië-stelling
Redactie - 7 september 2010
- Onze stelling van vorige week 'Herdenking Indië-slachtoffers moet stoppen' heeft behoorlijk wat beroering gebracht bij de betrokkenen. Voorzitter van de Stichting Militair Indië Monument Leiden Daan Nix verwoordde de gevoelens: 'Ik vind het plaatsen van het onderwerp van deze stelling een journalistieke misser'.
'Over de achterliggende gedachte van deze herdenking is naar mijn mening in het geheel niet nagedacht. De stelling is totaal ongepast, tactloos en respectloos overgekomen bij vele 'oud-veteranen' en zelfs bij 'jonge-veteranen', die mij benaderd hebben. Vele van deze oud-militairen zijn hierdoor tot in hun ziel gekrenkt.'
Ook de reacties op onze website logen er niet om: Meeschrijver KCT108: 'De herdenking is terecht. Deze jongens (inmiddels oude mannen) hebben met bloed zweet en tranen gevochten voor hun vaderland. Iedere inbreuk op hun offers vind ik getuigen van een ernstig tekort aan respect voor de Nederlandse militairen die hun moeilijke taken hebben uitgevoerd naar eer en geweten.'
Scheffer, een andere meeschrijver: 'De meeste jonge mannen hadden juist de oorlog meegemaakt en kort daarna werden deze jonge mensen zo maar uitgezonden om orde en rust te brengen en onze burgers daar te beschermen. Helaas kwamen ze in een koloniale oorlog terecht.'
'Foute dingen gebeuren in iedere oorlog. Het is natuurlijk verschrikkelijk, maar dat wil niet zeggen dat het hele leger zo is geweest. Wat de tegenstander heeft gedaan, wordt helaas vergeten. Wat zou er mis aan zijn om onze jongens te herdenken? Zij hebben hun jonge leven moeten geven voor het vaderland, zoals dat wordt genoemd. Weigeren was er niet bij en degenen die zijn teruggekomen werden bij thuiskomst gewoon gedumpt. Ik ben blij dat er nog steeds aandacht aan wordt besteed.'
Witte Weekblad