Aantal berichten : 8018 Registratiedatum : 08-12-08
Onderwerp: Indonesië & voetbaltalenten uit Nederland za 11 sep 2010 - 11:00
In Nederland middenmoot, in Indonesië de top Gepubliceerd : 10 september 2010 - 2:25 pm | door Sigrid Deters
In Nederland zal hij de top niet halen, maar de Nederlands-Indonesische voetballer Irfan Bachdim beproeft nu zijn geluk aan de andere kant van de wereld. Sinds augustus staat hij onder contract bij Persema Malang op Oost-Java. Het Indonesische nationale elftal heeft ook al interesse in hem getoond. Vanaf dit seizoen draait hij op proef mee.
Irfan Bachdim leerde voetballen bij de jeugdopleiding van Ajax. Vervolgens speelde hij bij FC Utrecht en HFC Haarlem. Na het faillissement van deze eerste-divisieclub stond hij op straat. Daarom besloot hij zijn mogelijkheden in Indonesië te verkennen.
'In Nederland zal ik nooit kunnen spelen voor het nationale elftal, dat is voor mij echt een aantal niveaus te hoog. Maar ik heb ook de Indonesische nationaliteit. En daar maak ik met mijn Europese voetbalkennis wel een kans.'
Europese flair Al in januari van dit jaar bezocht Bachdim Indonesische voetbalclubs om te kijken of hij daar aan de slag kon. De reis leverde niet direct resultaat op. Maar de middelgrote club Persema Malang, met de Duitse coach Timo Scheunemann aan het roer, bleek wel geïnteresseerd in Europees voetbalbloed.
Scheunemann: 'Hij brengt een Europese flair in ons team. Hij heeft veel tactische kennis, weet waar de bal naartoe moet, dat soort dingen.'
Nationale elftal Bachdim hoefde niet lang na te denken over dit aanbod. 'Ik word er absoluut niet rijk van. Maar mijn grote droom is om uit te komen voor het Indonesische elftal. Als ik hier meedraai in de voetbalcompetitie zullen ze me eerder opmerken dan als ik in Nederland blijft.'
Al binnen een maand kreeg Bachdim hierin gelijk. Een week geleden liet het Indonesisch nationale elftal weten dat hij dit seizoen op proef kan meedraaien.
Filmpje bij RNW
ElEl
Onderwerp: Re: Indonesië & voetbaltalenten uit Nederland wo 15 sep 2010 - 16:54
Indonesië wil zich verbeteren dankzij Nederlanders 15/09/2010 14:32 0 reacties
De Indonesische bondsvoorzitter Iman Arif is in Nederland op zoek naar spelers met Indonesisch bloed. Op die manier wil Indonesië zich ooit plaatsen voor het Aziatische landenkampioenschap.
Sergio van Dijk, Jason Oost en Jhon van Beukering hoopten vroeger op die manier al in aanmerking te komen voor een internationale carrière. "Ik ben druk bezig met het herstructureren van ons team", zegt bondsvoorzitter Arif.
"In november 2011 willen we er stáán bij de Zuid-Aziatische Spelen in onze hoofdstad Jakarta. Volgende week ben ik in Nederland. Daar hopen we de nodige spelers bereid te vinden voor Indonesië uit te komen. We zijn druk bezig met het samenstellen van lijsten van spelers met Indonesische roots", zegt hij in VI.
Indonesië wil ook graag een Nederlandse coach aanstellen. Het is de bedoeling dat het land zich op die manier ooit kwalificeert voor de eindronde van het Aziatische landenkampioenschap. Indonesië stelt op voetbalvlak bitterweinig voor in Azië.
Belgiumsoccer.be
wu
Aantal berichten : 6613 Registratiedatum : 08-12-08
Onderwerp: Re: Indonesië & voetbaltalenten uit Nederland ma 20 sep 2010 - 19:51
NEC-talent hoorde nog niets van Indonesië 20-9-2010
Cayfano Latupeirissa las op internet dat hij in beeld zou zijn voor het nationale elftal van Indonesië. De speler van NEC heeft zelf echter nog niets gehoord, maar staat wel open bij een eventuele benadering.
"Ik zag het op internet, maar ben nog niet benaderd", zegt Latupeirissa in gesprek met Omroep Gelderland. "Maar gezien mijn Molukse achtergrond ligt het nogal gevoelig. Maar als ze me willen, kan er altijd gepraat worden. Dan moet ik even goed nadenken en overleggen met mijn vader. Ik zou voor Indonesië mogen spelen, ook al heb ik voor Nederland jeugdinterlands gespeeld."
De negentienjarige aanvaller maakte dit seizoen zijn debuut in de hoofdmacht van NEC. Trainer Wiljan Vloet gunde de jongeling speeltijd in de duels met VVV-Venlo, sc Heerenveen en AZ. "Ik mag niet klagen over de speeltijd die ik krijg bij NEC. Tegen AZ was het moeilijk, ze gaven geen ruimte weg."
Voetbalprimeur
wu
Onderwerp: Re: Indonesië & voetbaltalenten uit Nederland do 23 sep 2010 - 8:29
'Van Beukering opgeroepen voor Indonesië'
Jhon van Beukering was enkele weken gelden nog op zoek naar een nieuwe werkgever. In de maand oktober bestaat de kans dat de aanvaller van Go Ahead Eagles zich international mag noemen van Indonesië, meldt Omroep Gelderland.
Indien de Arnhemmer ingaat op de voornoemde uitnodiging maakt hij mogelijk op 8 oktober zijn debuut voor Indonesië. Het nationale elftal speelt dan tegen Uruguay. Vier dagen later staat de interland tegen Honduras op het programma.
In 2009 werd Van Beukering ook al opgeroepen door de voetbalbond van Indonesië. Destijds stonde de regels van de FIFA de interlandloopbaan van de Nederlander niet toe. De regels zijn nu aangepast.
VoetbalPrimeur
ElEl
Onderwerp: Re: Indonesië & voetbaltalenten uit Nederland ma 27 sep 2010 - 20:45
Van Beukering: 'Een belangrijk woord is makan, eten' 27/09/2010 20:08
In de vriendschappelijke interland tegen Uruguay gaat Jhonny van Beukering debuteren als international van Indonesië. De aanvaller verwacht een ongekende ervaring.
Op 8 oktober staat Van Beukering met zijn nieuwe ploeggenoten in Jakarta tegen de nummer vier van het WK. Het belooft een bijzonder ervaring te worden voor de spits van Go Ahead Eagles.
'We spelen tegen Uruguay voor 80.000 mensen', zegt Van Beukering tegen Omroep Gelderland. 'Toch anders dan ik gewend ben natuurlijk. Ik ben enorm trots. Ik ben er nog nooit geweest, maar ken die typische sfeer van mijn opa en oma.'
'De taal wordt wel lastig. Ik begrijp het Maleis wel een beetje, maar ga met mijn broer Dennis een cursus doen. Een belangrijk woord ken ik al. Makan, dat betekent eten', lacht Van Beukering.
VI
wu
Onderwerp: Re: Indonesië & voetbaltalenten uit Nederland wo 29 sep 2010 - 13:39
Beukie kan het nog steeds niet geloven Pim Roelofs. woensdag 29 september 2010 | 14:55 | Laatst bijgewerkt op: woensdag 29 september 2010 | 15:31
Jhon van Beukering is geselecteerd voor het Indonesisch elftal, dat op 8 oktober aantreedt tegen Uruguay. Shirtje ruilen met Suarez? ‘Nee joh, ik hou mijn eigen shirt. Het is een speciaal duel voor mij.’
In de zomer was je clubloos, nu ben je opgeroepen voor het Indonesisch elftal. Het kan raar lopen hè?
„Zo zit de voetbalwereld in elkaar. Het kan snel gaan. Op het ene moment ben je niets, een volgend moment ben je een held. Ik kijk daar niet meer van op.”
Hoe gaat dat, geselecteerd worden voor Indonesië?
„Na het bekerduel bij HSC’21 werd ik aangesproken door een delegatie van de Indonesische voetbalbond. De voorzitter en de bondscoach (Alfred Riedl red.) waren ook naar Haaksbergen gekomen. Ik dacht: ‘wat krijgen we nou?’ Maar het bleek serieus. Als het goed is, krijg ik vandaag of morgen de reisdocumenten thuis gestuurd.”
Oma Nelly (Indonesisch) zal wel trots op je zijn?
„Iedere oma is trots op haar kleinkinderen. Maar ze vindt het natuurlijk wel erg leuk dat ik ben geselecteerd voor het Indonesisch elftal. Ook voor mijn moeder is het heel speciaal. Opa Jules is er helaas niet meer. Hij overleed in het jaar dat ik doorbrak bij Vitesse. Gelukkig heeft hij het begin van mijn carrière wel meegemaakt.”
Voor het volledige interview lees de Arnhemse editie van de Gelderlander donderdag.
Gelderlander
ElEl
Onderwerp: Re: Indonesië & voetbaltalenten uit Nederland za 2 okt 2010 - 23:00
Van Beukering weg bij Go Ahead zaterdag 02 oktober 2010 | 19:45 | Laatst bijgewerkt op: zaterdag 02 oktober 2010 | 23:42
ARNHEM - Jhon van Beukering (27) is per direct weg bij Go Ahead Eagles. De spits zag weinig perspectief in Deventer. De Velpenaar en de eerste divisionist zijn 'in goed overleg' uit elkaar gegaan. "Ik kwam begin september op amateurbasis naar Go Ahead als vervanger voor tweede spits Frank van der Zwan.
Die was geblesseerd en is eerder dan verwacht weer fit. Dan heeft het voor mij geen zin tot aan de winterstop te blijven. Want dat was de bedoeling. Ik ben blij dat ik kort bij Go Ahead heb kunnen spelen, al waren het alleen maar invalbeurten. Ik ben weer in beeld."
Van Beukering, die eerder voor Vitesse, FC Zwolle, De Graafschap en NEC uitkwam, werd onlangs geselecteerd voor het nationale elftal van Indonesie. Daarmee speelt hij op 8 oktober tegen Uruguay en op 12 oktober tegen de Malediven. "Maandagochtend vertrek ik naar Jakarta, ik kom pas de 14e terug. Mijn zaaKwaarnemer gaat voor mij aan de slag, ik concentreer me nu eerst op de oefenduels met Indonesie."
Van Beukering speelde vier competitieduels voor Go Ahead Eagles waarin hij eenmaal scoorde.
De Gelderlander
wu
Onderwerp: Re: Indonesië & voetbaltalenten uit Nederland di 5 okt 2010 - 14:01
Broer Van Beukering: "Jhon is hier echt een reus"
Jhon van Beukering is dinsdag door een Indonesische tv-ploeg onthaald bij aankomst op het vliegveld, aldus zijn broer tegen Omroep Gelderland.
Door Stefan Vlieger 5 okt. 2010 14:42:00
Van Beukering maakt zich op voor zijn interlanddebuut voor Indonesië, het land waar zijn roots liggen. De 27-jarige aanvaller verbrak vorige week zijn amateurcontract bij Go Ahead Eagles, omdat hij er te weinig aan spelen toekwam. Nu hoopt hij een nieuw avontuur te starten met een interland tegen Uruguay.
"We zijn hier echt fantastisch ontvangen", reageert broer Dennis. "Hij is hier echt een reus, in alle opzichten. Hij heeft de grootste reputatie en hij is ook de grootste van de ploeg." Van Beukering speelde in Nederland voor Vitesse, NEC, De Graafschap en FC Zwolle.
Onlangs trainde de spits nog een periode mee bij FC Presikhaaf, de Arnhemse club waar broer Dennis trainer is. "Het is een heel apart sfeertje hier", vertelt hij over Indonesië. "Echt prachtig. Maar ze trainen op een complex... Nou, dan heeft Presikhaaf het beter voor elkaar."
Goal.com
wu
Onderwerp: Re: Indonesië & voetbaltalenten uit Nederland do 7 okt 2010 - 9:50
Laatste update: do 07 oktober | 11:17
Denny Landzaat weigert president te ontmoeten donderdag 07 oktober 2010 | 08:25 | Laatst bijgewerkt op: donderdag 07 oktober 2010 | 08:41
Archieffoto: Lars Smook
ENSCHEDE - Als de Indonesische president Susilo Bambang Yudhoyono toch besluit naar Nederland te komen, hoeft hij niet te rekenen op een ontmoeting met FC Twente-speler Denny Landzaat. De middenvelder van Molukse afkomst kreeg een uitnodiging, maar wees die uit solidariteit voor zijn volk af.
De president zou deze week op staatsbezoek komen, maar zegde dat dinsdag op het vliegveld in Indonesië af, omdat de Molukse regering in ballingschap een kort geding tegen hem aanspande. De Molukkers willen dat de president wordt vervolgd voor schendingen van de mensenrechten. woensdag wees de rechtbank in Den Haag het verzoek af. Yudhoyono wordt niet gearresteerd als hij alsnog besluit naar Nederland te komen.
,,Ik heb bedankt voor de uitnodiging’’, zegt Landzaat. ,,De president weet dat ik uit Maluku kom. Ik kan niet doen alsof er niets aan de hand is. Hoe kan ik met iemand aan tafel zitten die verantwoordelijk is voor de martelingen en gevangenisstraffen? Twee weken geleden is iemand overleden, vanwege het onthouden van medische zorg. Deze mensen hebben geen geweld gebruikt, slechts op een vreedzame manier hun mening geuit. Uit respect en solidariteit voor mijn mensen op de Molukken en de Molukken hier in Nederland kan ik niet opbrengen hem te ontmoeten. Misschien later, als dit alles niet meer speelt.’’
De eventuele komst van Yudhoyono houdt de gemoederen volop bezig, het is veertig jaar geleden dat een president van Indonesië naar Nederland komt voor een staatsbezoek.
TC Tubantia
wu
Onderwerp: Re: Indonesië & voetbaltalenten uit Nederland do 7 okt 2010 - 9:52
Gepubliceerd 07-10-2010 om 09:41 Waisapy hoopt op debuut tegen Suarez
Tobias Waisapy maakte afgelopen week zijn debuut in de Eredivisie, komende week volgt waarschijnlijk zijn debuut als international voor Indonesië. De linksback kijkt uit naar de nieuwe ervaring.
"Over mijn eerste wedstrijd ben ik redelijk te spreken", zegt Waisapy tegenover het Algemeen Dagblad als hij terugkijkt op zijn eredivisiedebuut tegen Roda JC. "Ik ben nogal kritisch op mijzelf, dus ik vind altijd wel dingetjes die beter hadden gekund. Het was jammer dat we drie minuten voor tijd Roda JC lieten winnen. Een punt was namelijk wel verdiend geweest."
Een dag na de nederlaag kreeg Waisapy echter positief nieuws. "Mijn oom kwam langs om te vertellen dat ik een uitnodiging had gekregen voor het Indonesisch elftal. Hij doet na het overlijden van mijn vader vorig jaar een beetje mijn zaken, Hij gaat dus ook mee naar Indonesië."
"Binnen de familie hebben we het er wel even over gehad of ik als Molukker voor Indonesië moet uitkomen", vervolgt Waisapy zijn verhaal. "Want dat ligt bij ons gevoelig. Maar ik vind dat je politiek en sport moet scheiden. Gelukkig wordt die mening door de familie gedeeld, daarom gaan er ook nog twee neven mee. Ik ben nog nooit op de Molukken of in Indonesië geweest. Ik ben in Capelle aan den IJssel geboren en getogen. Het wordt voor mij een geweldige ervaring."
Waisapy, die het op zal nemen tegen Uruguay en Malediven, hoopt vrijdag tegenover Ajacied Luis Suarez te staan. "Alleen de reis is al mooi. De twee wedstrijden vormen een toetje. In het duel met Uruguay hoop ik ook tegen Luis Suarez te spelen, want binnenkort moeten we met Excelsior tegen Ajax."
VoetbalPrimeur
wu
Onderwerp: Re: Indonesië & voetbaltalenten uit Nederland do 7 okt 2010 - 9:53
donderdag 07 oktober 2010 | 09:20 | Laatst bijgewerkt op: donderdag 07 oktober 2010 | 09:56 Toch geen debuut voor Van Beukering
JAKARTA - De Arnhemse voetballer Jhon van Beukering gaat vrijdag toch niet zijn debuut maken voor het Indonesisch elftal, dat dan tegen Uruguay oefent.
Van Beukering is al in Jakarta en heeft ook meegetraind met Indonesië, maar hij blijkt niet te beschikken over een Indonesisch paspoort.
"We hebben net bericht van de FIFA gehad. Op de een of andere manier staan ze het niet toe om te spelen voor een nationaal elftal als je geen paspoort hebt", liet zijn broer Dennis van Beukering donderdag weten.
De Van Beukerings vliegen nu zaterdag weer terug naar Nederland. Zondag wacht voor het trainersduo van de Arnhemse amateurclub FC Presikhaaf de uitwedstrijd tegen DVV in Duiven.
Omroep Gelderland
wu
Onderwerp: Re: Indonesië & voetbaltalenten uit Nederland vr 29 okt 2010 - 11:10
vrijdag 29 oktober 2010 | 06:38 | Laatst bijgewerkt op: vrijdag 29 oktober 2010 | 10:53
Van Beukering kan tekenen in Indonesië door Pim Roelofs.
ARNHEM - Jhon van Beukering uit Velp vervolgt mogelijk zijn carrière in Indonesië. De Indonesische voetbalbond heeft een contract voor drie maanden voor hem klaarliggen. Het is de bedoeling dat Beukie in Indonesië gaat wonen en met de nationale voetbalploeg voor langere tijd op trainingskamp gaat.
Volgens broer Dennis van Beukering, die Jhons zaakwaarnemer Edwin Olde Riekerink ondersteunt bij de onderhandelingen, zitten er nogal wat haken en ogen aan het contract. "Voordat Jhon een krabbel zet, zullen een aantal voorwaarden moeten veranderen. Ik begrijp dat de bond graag een Nederlandse Indonesier naar Jakarta haalt, het levert veel publiciteit op. Los daarvan, ze halen een goede, sterke spits in huis. Maar Jhon geeft voor drie maanden zijn Nederlandse nationaliteit niet op."
Om voor Indonesië te kunnen uitkomen, heeft Jhon van Beukering een Indonesisch paspoort nodig. Dat heeft hij nog niet. De bond nodigde Van Beukering, die een Indische moeder heeft, eerder deze maand uit voor twee oefenduels tegen Uruguay en de Malediven, maar de FIFA stond meespelen niet toe.
Dennis: "Om een Indonesisch paspoort te kunnen krijgen, moet Jhon zijn Nederlandse paspoort inleveren. Dat is nogal wat. We hebben echter ook gesproken over een meerjarig contract. Dan tekent hij bij de bond en wordt hij gestald bij een grote club in Indonesië of een club in Europa waar de bond nauwe banden mee onderhoudt. Dat klinkt natuurlijk een stuk beter."
Als Jhon van Beukering, die voor Vitesse, FC Zwolle, NEC en De Graafschap speelde, voor langere tijd naar Indonesië gaat, dan gaat zijn familie mee. "Ik kan niet zonder mijn vrouw en de kinderen. Mijn vader wil graag, maar ik wil natuurlijk ook dat mijn moeder meegaat", aldus Jhon van Beukering.
Om fit te blijven, traint Van Beukering sinds deze week bij eerstedivisionist AGOVV in Apeldoorn. Dennis van Beukering verwacht niet dat zijn broertje ooit in Apeldoorn speelt. "De club wil wel, maar heeft geen geld. En nu even een paar wedstrijdjes meepakken, is voor Jhonny geen optie. Hij stond dit seizoen al bij De Graafschap ingeschreven en Go Ahead Eagles. Hij mag nu nog maar een keer switchen van club. Dus het moet nu direct goed zijn."
Gelderlander
wu
Onderwerp: Re: Indonesië & voetbaltalenten uit Nederland di 2 nov 2010 - 23:30
dinsdag, 2 nov 2010 - 13:59 Speler sv TOP krijgt uitnodiging voor Indonesië
OSS - Nee, het volkslied kent hij nog niet. Even oefenen dus, want Jordy de Kat krijgt de kans om een plaats af te dwingen in de Indonesische nationale ploeg. De aanvaller van sv TOP vertrekt zondag naar Indonesië om daar tijdens twee testwedstrijden zijn kwaliteiten te laten zien.
Vorig jaar kreeg de Ossenaar al te horen dat de Indonesische voetbalbond op zoek was naar talentvolle voetballers met Indonesische roots. In dat land zijn op voetbalgebied enorme ontwikkelingen gaande met de bedoeling het niveau op te krikken. Het was een grote verrassing toen De Kat zondag werd gebeld door iemand van de bond met de vraag om naar Indonesië te komen.
Onder meer Jhon van Beukering (momenteel clubloos) en Tobias Waisapy (Excelsior) kregen al eerder een uitnodiging voor de nationale ploeg. Ze mochten echter niet debuteren, omdat de papieren nog niet kloppen. In de zoektocht naar meer potentiële internationals zijn achttien spelers uit Nederlands geselecteerd voor testwedstrijden. Daaronder Jordy de Kat, die via de jeugdopleiding van FC Oss nu bij eersteklasser sv TOP speelt.
"Ik kon het bijna niet geloven toen ik een uitnodiging kreeg. Ik dacht: 'Wat is dit dan!' Ze zijn van alles van plan in Indonesië. We mogen tijdens de testweek laten zien of we in aanmerking komen voor de nationale ploeg. Mocht het zover komen, dan kunnen ze een tweede paspoort voor me regelen."
Jordy de Kat tijdens O.S.S.'20 - TOP van afgelopen zondag (Foto: Peter Kuijpers)
Topscorer Hoe komt de Indonesische voetbalbond nou bij een eersteklasser terecht? Die vraag stelde De Kat zichzelf ook al. "Mijn oom is topscorer in Indonesië en twee jaar geleden ben ik daar geweest en heb ik met mensen gesproken. Misschien dat ik via via in beeld ben gekomen. In Indonesië gaan we een week werken met trainer Stanley Brard. Zijn zoon heeft bij TOP Oss gevoetbald, dat kan ook een reden zijn."
Nieuwe ervaring De Kat twijfelde niet toen hij de uitnodiging kreeg en vliegt zondagochtend vanaf Schiphol naar Indonesië. "Dit is prachtig, een heel nieuwe ervaring. Als ik 'nee' zeg, krijg je zo'n kans waarschijnlijk nooit meer. Alles is geregeld en ik heb er zin in. Ik doe mijn best, meer kan ik niet doen. Daarna zie ik wel wat eruit komt. Als ik het goed doe en lekker in mijn vel zit, weet je het maar nooit.."
Kliknieuws.nl
wu
Onderwerp: Re: Indonesië & voetbaltalenten uit Nederland vr 5 nov 2010 - 22:51
Brard met elftal naar Indonesië 5 november 2010
Stanley Brard zal komende week als coach van een selectie van Nederlandse spelers met een Indonesische achtergrond naar Indonesië afreizen voor een tweetal promotiewedstrijden.
Het team heeft via Giovanni van Bronckhorst een uitnodiging gekregen om deel te nemen, de opbrengst van de wedstrijden komt ten goede aan de slachtoffers van de recente vulkaanuitbarsting.
De wedstrijden in Indonesië worden gespeeld ter promotie van de nieuw opgerichte Liga Primier, de hoogste profafdeling van het Aziatische land. De ploeg met onder andere Jhon van Beukering en Dominggus Lim-Duan vertrekt komende zondag en wordt op dinsdag ontvangen door de Indonesische minister van Sport.
TV Rijnmond
wu
Onderwerp: Re: Indonesië & voetbaltalenten uit Nederland ma 8 nov 2010 - 22:51
Van Beukering op proef bij Cambuur
Jhonny van Beukering gaat vanaf woensdag meetrainen bij SC Cambuur in de hoop een contract. Door Yanick Vos 8 nov. 2010 17:22:00
Van Beukering begon dit seizoen op amateurbasis bij Go Ahead Eagles. Deze verbintenis leverde hij na een paar weken in. Vervolgens probeerde de spits het bij AGOVV, maar een enkelblessure gooide roet in het eten.
"Leeuwarden is ver weg, maar lang niet zo ver als Indonesië", zegt Van Beukering tegen Omroep Gelderland. Met die opmerking verwijst hij naar zijn mislukte interlandloopbaan bij Indonesië.
Eerder dit seizoen werd hij voor het eerst opgeroepen voor de nationale selectie van Indonesië voor een oefeninterland tegen Uruguay. Na een paar trainingen kreeg hij te horen dat hij niet mocht meespelen omdat hij niet over een Indonesisch paspoort beschikt.
goal.com
wu
Onderwerp: Re: Indonesië & voetbaltalenten uit Nederland di 9 nov 2010 - 12:32
Eerder dan verwacht naar Indonesië dinsdag 09 november 2010 | 09:33 | Laatst bijgewerkt op: dinsdag 09 november 2010 | 09:51
Dongen-speler Larry van Ommen (in het midden in het blauw) verblijft deze week in Indonesië waar hij twee wedstrijden speelt. 'Een droom die uitkomt'. foto Jean-Pierre Geusens/het fotoburo
VOETBAL - Met zijn vriendin had Larry van Ommen al bekokstoofd om in juli Indonesië aan te doen.
Het land van zijn moeder. Tot zijn grote verrassing krijgt hij deze week de kans voorzichtig al wat voorwerk te verrichten. Een droom die uitkomt.
Het creatieve brein van hoofdklasser Dongen behoort tot een 25-koppige groep - waarvan achttien spelers - die deze week twee promotieduels afwerkt in Indonesië. "We gaan spelen in stadions waar 30.000 en 50.000 toeschouwers in kunnen. Het zou gaaf zijn als het redelijk vol zit."
De opbrengst komt ten goede aan de slachtoffers die onlangs getroffen werden door de vulkaanuitbarsting op Java en van de tsunami die eilandjes voor Sumatra overspoelde. Coach van het rondreizend gezelschap is Stanley Brard, oud-speler van onder andere Feyenoord. Hij selecteerde louter Nederlandse spelers met een Indonesische achtergrond. Jongens die actief zijn in de eerste divisie, topklasse, hoofdklasse en eerste klasse. "Zo maken ook Jhon van Beukering (Go Ahead) en Lim Duan (FC Zwolle) deel uit van de groep. Zelf ben ik vorige week woensdag pas benaderd. Daarna is alles in een stroomversnelling geraakt."
Zondag was hij nog van waarde voor Dongen. Hij nam het tweede doelpunt voor zijn rekening in de met 1-3 gewonnen wedstrijd tegen Julian'31. Gisterenmorgen pakte hij het vliegtuig voor een vijftien uur durende reis naar Jakarta, de hoofdstad van Indonesië. "Woensdag spelen we de eerste wedstrijd en vrijdag volgt nog een tweede duel. Daardoor mis ik zondag wel de wedstrijd van Dongen tegen OJC Rosmalen."
Trainer Clemens Bastiaansen 'vergeeft' het zijn pupil.
Het is voor Van Ommen immers een bijzondere trip naar het land dat vlak na de Tweede Wereldoorlog onafhankelijk werd van Nederland.
"Het wordt de eerste keer dat ik het land ga bezoeken waar mijn moeder is geboren. Ik heb er ook nog familie wonen, maar die zal ik helaas niet kunnen ontmoeten."
Wel staat er vandaag een ontmoeting met de Indonesische minister van Sport op het programma. De opponenten van Van Ommen en consorten zijn twee teams uit de Liga Primier, de Indonesische eredivisie. Het verblijf hoeft voor de middenvelder overigens niet beperkt te blijven tot deze ene week. In Indonesië zijn ze drukdoende om het niveau van het nationale elftal flink op te krikken. Zo kreeg goaltjesdief Van Beukering in het verleden al een oproep om zich te melden in het Zuidoost Aziatische land. "Wie weet wat er voor mij nog meer in het vat zit. Het zou mooi zijn als er nog iets moois rolt uit deze trip, maar bovenal wil ik vooral genieten. Voetballen in het land waar mijn moeder vandaan komt is toch een soort van droom die werkelijkheid wordt."
BNdeStem
Bob Angsat
Aantal berichten : 365 Registratiedatum : 18-01-10 Leeftijd : 69 Woonplaats : Roermond / Bau Bau Sulawesi
Onderwerp: Re: Indonesië & voetbaltalenten uit Nederland do 11 nov 2010 - 2:32
..."Woensdag spelen we de eerste wedstrijd en vrijdag volgt nog een tweede duel."
En de buurten nabij het stadion waar gisteren woensdag de eerste wedstrijd werd gespeeld, hebben het geweten.
De BONEKS kwamen in massale getale vervoerd met diverse vervoermidelen aangesjeesd voorzien van wat tromgeroffel, knallende uitlaten, gejoel en de hele reutemeteut.
En zoals gebruikelijk werden eveneens de nodige sirenes en zwaailichten van begeleidend politie materieel uitvoerige ten gehore gebracht.
Knettergek, om woorden van GW te gebruiken. (In dit geval dus ja!!! Niet meteen verkeerde meningen erop na houden omdat ik de term GW gebruik.)
En voor de rest is het hier feest. Voor velen een raadsel, voor anderen een weet.
wu
Onderwerp: Re: Indonesië & voetbaltalenten uit Nederland za 13 nov 2010 - 13:00
Familie Brard op stoom voor Indo Team 12 november 2010
Het Indo Holland Team, een team van Nederlandse voetballers met een Indische achtergrond, heeft de eerste promotie-wedstrijd in Indonesie met 2-1 gewonnnen van Soerbaja, dankzij goals van de gebroeders Dane en Bryan Brard.
Het Indo Holland wordt gecoacht door hun vader Stanley Brard, hoofd jeugdopleidingen bij Feyenoord. Dane Brard speelde in het verleden voor Sparta en FC Dordrecht, Bryan is momenteel actief bij zaterdaghoofdklasser ASWH.
Het Indo Holland team speelt een tweetal wedstrijden in Indonesie ter promotie van de nieuw opgerichte Liga Primier, de hoogste profafdeling van het Aziatische land. De ploeg heeft via Giovanni van Bronckhorst een uitnodiging gekregen om deel te nemen, de opbrengst van de wedstrijden komt ten goede aan de slachtoffers van de recente vulkaanuitbarsting.
RTV Rijnmond
wu
Onderwerp: Re: Indonesië & voetbaltalenten uit Nederland wo 17 nov 2010 - 17:18
Zwollenaren met Indische roots als helden onthaald door Anton van Gerner. woensdag 17 november 2010 | 08:45 | Laatst bijgewerkt op: woensdag 17 november 2010 | 09:28
De Indonesische krant TopSkor besteedde aandacht aan de komst van de Nederlandse ploeg. foto Eigen foto
Stephan Rahantoknam weet het zeker. "Dit is een ervaring die voor altijd op je netvlies gebrand staat." Rahantoknam, tegenwoordig assistent-trainer bij HHC Hardenberg, zijn neefje Tjaka Rahantoknam (Be Quick'28), Dominggus Lim-Duan (FC Zwolle) en Jeffrey Pohowainjaan (Berkum) maakten deel uit van de selectie Nederlandse voetballers die net terug is van een bezoek aan Indonesië. Een plotseling avontuur; pas een week vantevoren hoorden de spelers dat ze alles moesten regelen op hun werk en bij hun club om de reis te kunnen meemaken. "Geen verhaal dat erg voor de hand ligt.
Ik geloofde pas dat het doorging toen we in het vliegtuig zaten", lacht Pohowainjaan.
Stephan Rahantoknam had dezelfde gevoelens. "Ik dacht bijna dagelijks: dit kan eigenlijk niet. Zelfs bij de tussenlanding in Dubai was ik er nog niet zeker van. Toen we landden in Indonesië was mijn week al geslaagd."
Team IndoHolland, onder leiding van trainer Stanley Brard, was er op uitnodiging van de nieuwe bond LPI die binnenkort met de competitie start. De Nederlanders waren ter promotie van het voetbal en de nieuwe bond, maar ter plekke werden de wedstrijden tegen Persebaya Surabaya en Persema Malang omgedoopt tot benefietwedstrijden. Voor de slachtoffers van de recentelijke natuurrampen - de uitbarsting van de vulkaan Merapi en de tsunami van eind oktober - werd 25.000 euro ingezameld.
Met name de eerste wedstrijd, tegen Persebaya, liep in positieve zin uit de hand. "Ik had geen idee wat voor publiciteit onze komst zou krijgen of wat voor effect dat zou hebben. Maar toen we een politie-escorte kregen om van het hotel naar het stadion te gaan en allerlei wegen werden afgezet, ging er een lichtje branden dat het wel eens serieus kon zijn", zegt Pohowainjaan.
In het stadion zelf vielen de Nederlanders in de volgende verbazing. De tribunes puilden uit. "Op papier waren er veertienduizend kaarten verkocht, maar ik denk dat er wel 25.000 mensen zaten", schat de verdediger van Berkum.
Rahantoknam denkt in dezelfde verhoudingen. "Maar ze maakten lawaai voor veertigduizend man." Dat kan Pohowainjaan beamen. "We konden elkaar op het veld niet verstaan, het publiek ging negentig minuten lang tekeer."
De Nederlanders kwamen met 2-0 voor en moesten na rust de tol betalen voor de zware omstandigheden: dertig graden, hoge luchtvochtigheid, slecht veld. Persebaya, een van de teams in de nieuwe competitie, kwam met tien man - nadat er een rode kaart was gevallen - terug tot 2-1. Pohowainjaan: "We hebben spontaan een ererondje gelopen langs de tribunes om het publiek te bedanken. Het was niet normaal. Zo hartstochtelijk als ze daar meeleven, heb ik het in Nederland nooit meegemaakt. Ze probeerden je shirt te krijgen, of wilden met je op de foto."
Rahantoknam had bij het verlaten van het veld alleen nog zijn boxershort aan. "De rest heb ik weggegeven. Je kunt je niet voorstellen hoe dankbaar ze zijn als je met ze op de foto gaat, of alleen een hand geeft."
Een paar dagen later ging de tweede wedstrijd in Malang met 6-1 verloren. De ambiance was minder, de pijp vlot leeg. "Maar ik ben met een grote glimlach van het veld gestapt. Zo'n verlies doet voor mij niets af aan de sfeer van de hele week."
Rahantoknam en zijn neef beleefden in dubbel opzicht onvergetelijke dingen: een ontmoetimg met familieleden die ze nog nooit hadden ontmoet. "Ik ben nog nooit op de Molukken geweest, waar onze familie vandaan komt. Dat verlangen was er al wel, maar is door deze trip alleen maar groter geworden."
Stentor
wu
Onderwerp: Re: Indonesië & voetbaltalenten uit Nederland za 20 nov 2010 - 22:18
Profcontract voor Pesulima in hoogste divisie Indonesisch voetbal vrijdag 19 november 2010 23:01
DTS Ede speler Yoram Pesulima vertelt boeiend over onvergetelijke indrukken in Indonesië
LUNTEREN - ''Deze ervaring neemt niemand mij meer af. En met een verrassende afloop. Ik heb een contract aanbieding gekregen van de Indonesische profclub Semarang United. Die zijn naar de hoogste divisie gepromoveerd. Begin januari 2011 begint daar de competitie", steekt DTS Ede verdediger Yoram Pesulima van wal.
''Dat had ik nooit verwacht. Het was niet de intentie van deze boeiende trip. Maar nu de aanbieding er ligt, moet ik goed nadenken wat te doen." Yoram Pesulima (19), die een studie Marketing, Economie en Recht volgt, weegt de keuze op een goudschaaltje. ''Nu weet ik wat ik heb. Daarnaast zijn mijn sportieve ambities hier, mijn vriendin en familie, en het afmaken van mijn studie, zaken die ik moet afzetten tegen het definitieve aanbod dat de club zal doen. Natuurlijk heb ik er met de trainer overgepraat. Hij zou het voor DTS jammer vinden. Maar gunt mij deze kans."
De Lunteraan vertrok zondag 7 november naar Indonesië. Veertien dagen later keerde hij boordevol indrukken terug. ''Ja, het was heel bijzonder. Natuurlijk was ik verrast toen ik werd benaderd. Dennis van Beukering (ex-speler van DTS Ede) belde me op. Hij vertelde dat een selectie voetballers met een Indonesische achtergrond in het geboorteland van mijn ouders twee benefietwedstrijden ging spelen. Een selectie boordevol talent met als coach Stanley Brard, hoofdopleidingen bij Feyenoord. Dat onze trainer Eric Speelziek mij toestemming gaf mee te gaan, daarvoor ben ik hem dankbaar." Eerst kort rondkijken in de plaats (Jakarta, red.) waar mijn moeder is geboren.
Fanatisme
Dan voetballen tegen FC Surabaya. Het stadion was goed gevuld met ongeveer 14.000 toeschouwers, grotendeels de meest fanatiekste supporters, de Bonekmania. De Boneks zeer bekend en ook berucht wegens soms te fanatiek steunen van hun ploeg. Ze zijn bereid honderden kilometers afstand krap zitten boven op het dak van de trein naar andere steden voor de uitwedstrijden. Later kwamen er steeds meer dolenthousiaste toeschouwers. Ik geloof dat we door zo'n dertigduizend mensen werden uitgezwaaid. Die kwamen uit de moskeeën, op korte afstand van het stadion van FC Surabaya gevestigd", hoorde Yoram later.
Daarnaast werd de wedstrijd live op de provinciale televisie uitgezonden. Voor het team spelend onder de naam Indo-Holland was het zeker geen vakantietrip. ''Eigenlijk hadden we alleen de laatste twee dagen vrij. Ik heb te weinig van het land gezien", vervolgt Pesulima. ''Het was verder trainen, reizen en voetballen. De tegenstanders speelden op een behoorlijk niveau. Er werd met 2-1 gewonnen van FC Surabaya.
Maar Persema Malang was met 6-1 een maatje te groot. Dat was niet het belangrijkste. Wel dat er bijna 25.000 euro bij elkaar werd gevoetbald. Het waren tenslotte benefietwedstrijden. Het ingezamelde geld is voor de slachtoffers van de diverse natuurrampen.
Pesulima roemt de organisatie. ''Werkelijk alles was goed geregeld. Het heeft me aan niets ontbroken. Daarnaast steek je van de ervaren Stanley Brard veel op. Iets wat ik misschien bij DTS kan gebruiken. Want los van de vraag of ik op het profaanbod inga, zal ik gewoon mijn uiterste best doen voor de club en de trainer", besluit hij.
edestad.nl
wu
Onderwerp: Re: Indonesië & voetbaltalenten uit Nederland zo 21 nov 2010 - 11:05
Landzaat buigt voor AZ, maar niet voor Yudhoyono 21/11/2010 10:10
Het was een klein berichtje in de krant, maar voor Denny Landzaat had het grote betekenis. 'Landzaat weigert Indonesische president te ontmoeten', zo werd gemeld.
Landzaat, die zaterdag met FC Twente verrassend moest buigen voor de club waar hij tussen 2003 en 2006 voor uitkwam (AZ won in Enschede met 1-2), blikt in Voetbal International terug op de gebeurtenissen van enkele weken geleden.
President Yudhoyono van Indonesië cancelde uiteindelijk zijn voor begin oktober geplande bezoek omdat in Nederland woonachtige Molukkers zijn arrestatie eisten vanwege schending van de mensenrechten en zware mishandeling. De Molukken claimen al zestig jaar onafhankelijkheid van Indonesië of in ieder geval een vorm van zelfbeschikking.
'Ik kreeg via de ambassade een uitnodiging om Yudhoyono te ontmoeten, net als Giovanni van Bronckhorst', verklaart Landzaat. 'Maar die man onderdrukt mijn volk. Als je openlijk uitkomt voor de Molukse zaak loop je gevaar. Er is geen vrijheid van meningsuiting, er worden mensen gevangen gezet en gemarteld.'
'Recent is er nog een gevangene overleden omdat hem de noodzakelijke medische zorg werd ontzegd', vervolgt Landzaat. 'Dan kan ik niet gezellig thee gaan drinken met de man die daarvoor eindverantwoordelijk is. De hoop dat je met hem over de problemen kunt praten of stelling kunt nemen door een shirt met de Molukse vlag te overhandigen, had ik niet. Die beelden zouden door de censuur sowieso Indonesië niet bereiken. Die president wilde waarschijnlijk alleen goede sier maken met twee ex-internationals van Nederland. Daarvoor laat ik me niet misbruiken.'
Landzaat werd in Amsterdam geboren en heeft zelf de Molukken nooit bezocht. 'Mijn moeder kwam op tweejarige leeftijd van de Molukken naar Nederland, samen met nog duizenden mensen. Het betrof militairen en hun gezinnen die in het Nederlandse leger tegen de Indonesische Republiek hadden gevochten.'
'Door mijn afkomst en de geschiedenis voel ik me sterk verbonden met de Molukkers. Om dat uit te dragen heb ik op mijn voetbalschoenen ook de Molukse vlag laten naaien. Ik heb toch het idee dat er in Nederland weinig oor en oog is voor onze problematiek. Ik gun iedereen het beste, maar andere buitenlanders krijgen sneller en meer aandacht dan Molukkers die nota bene hun leven hebben gewaagd voor de Nederlandse driekleur.'
In de nieuwe Voetbal International leest u een uitgebreider interview met Denny Landzaat. De middenvelder spreekt onder meer over zijn tijd onder trainer Louis van Gaal en de huidige reeks topduels met FC TWente. De nieuwe VI ligt sinds woensdag in de winkels.
Voetbal International
wu
Onderwerp: Re: Indonesië & voetbaltalenten uit Nederland di 23 nov 2010 - 22:07
Wetzel technisch directeur Al-Jazira 23 november 2010
André Wetzel is per 1 december technisch directeur van de voetbalcub Al-Jazira uit Abu Dhabi. De voormalig trainer van ASWH uit Hendrik Ido Ambacht en oud-scout van Feyenoord tekent een contract voor tweeënhalf jaar.
Wetzel werkte al eens voor de club uit het Verre Oosten, toen om een beleidsrapport te schrijven. Nu krijgt hij dus een grotere rol binnen de club. De geboren Indonesiër gaf toe dat het salaris een belangrijk punt was in zijn beslissing om richting Azië te vertrekken.
Eind 2009 werd Wetzel ontslagen als technisch directeur bij ADO Den Haag. Hij sloeg eerder een aanbod van een eredivisieclub af.
RTV Rijnmond
oké, Wetzel is geen Indisch-Nederlandse of Molukse voetballer die in Indonesië gaat voetballen, maar hij is wél 'geboren Indonesiër' >> dus ook maar hier in dit topic ondergebracht
wu
Onderwerp: Re: Indonesië & voetbaltalenten uit Nederland wo 1 dec 2010 - 23:20
Bachdim: "Alles veranderde in goud" Geschreven door Delano | maandag, 29 november 2010 13:03
Irfan Bachdim is dé spits van Indonesië. Het opmerkelijke aan de voetballer is dat hij een 22-jarige jongen is uit Mijdrecht. Na het spelen van een charity wedstrijd kreeg hij een contract aangeboden door Persema Malang. Nu een aantal maanden later is zijn grote droom uitgekomen: Hij is de spits van het nationaal elftal van het Aziatisch land.
Afgelopen zondag was de aanvaller te gast in Golazo. Irfan zit op dit moment in een trainingskamp met het Indonesisch elftal in Jakarta.
Graag wilde ik van hem weten hoe hij in Indonesië terecht is gekomen: "Ik werd uitgenodigd voor een charity wedstrijd en ik heb nog nooit zo goed gespeeld. Alles veranderde in goud, zo'n wedstrijd heb ik nog nooit meegemaakt. Dus ik heb een beetje geluk gehad. De trainer van het nationaal team was er ook. Toen hij hoorde dat ik bij mijn toenmalige amateurclub SV Argon maar drie keer trainde, dacht hij dat ik het fysiek nooit zou aankunnen om voor Indonesië uit te komen."
Nadat Irfan zijn contract had ondertekend liep hij met heel veel geld op straat: "Je tekent voor een jaar en krijgt dan te horen hoeveel je in het jaar gaat verdienen. Ik kreeg 25 procent van mijn salaris in contant geld in een rugtas mee. Doordat de bank dicht was, moest ik een dag wachten. Ik heb voor de zekerheid maar met mijn geld in bed geslapen."
Ik vroeg aan Irfan hoe hij zich voelt tijdens het volkslied: "Op dat moment staat er een Indonesische jongen, die opgegroeid is in Nederland. Die erg trots is dat hij kan uitkomen voor het Indonesisch elftal. Ik blijf natuurlijk Nederlands, maar het is toch Indisch bloed wat door je aderen stroomt en dat maakt je uiteindelijk heel erg trots."
Beluister hier het fragment uit Golazo
lees ook De spits van Indonesië te gast in Golazo (met filmpje!)
funx.nl
ElEl
Onderwerp: Nederlandse Indonesiër debuteert in Indonesisch voetbalelftal do 2 dec 2010 - 19:17
Nederlandse Indonesiër debuteert in Indonesisch voetbalelftal Gepubliceerd op 2 december 2010 - 10:46 am
HILVERSUM (RNW) - De Nederlands-Indonesische voetballer Irfan Bachdim heeft overtuigend gedebuteerd in het nationale elftal van Indonesië. Hij bekroonde zijn optreden met het laatste doelpunt in de met 5-1 gewonnen interland tegen aartsrivaal Maleisië.
De wedstrijd in het Bung Kurno stadion in Jakarta werd bijgewoond door 30.000 uitzinnige fans. Nog eens miljoenenen Indonesiërs zaten aan de buis gekluisterd.
Naar het eerste optreden van de 22-jarige voetballer, zoon van een Indonesische vader en een Nederlandse moeder, was in Indonesië vol verwachting uitgekeken. Ook op Twitter, waar het aantal volgers van Bachdim op de dag van de wedstrijd groeide van 7.000 naar ruim 30.000.
Irfan Bachdim speelt sinds augustus in Indonesië, waar hij onder contract staat bij Persema Malang op Oost-Java. Hij doorliep de jeugdopleiding bij Ajax en kwam vervolgens uit voor FC Utrecht en HFC Haarlem. Na het faillissement van de eerste-divisieclub stond Bachdim op straat en besloot hij naar Indonesië te gaan. Daar veroverde hij binnen enkele maanden een plaats in het nationale team.
RNW
wu
Onderwerp: Re: Indonesië & voetbaltalenten uit Nederland za 4 dec 2010 - 12:08
ook vroeger al, toen Indonesië nog Nederlands-Indië was, was er al sprake van uitwisseling van spelers...
De schaar was bedacht door Adam 04-12-10 08:00 Door : Marcel Vink . Bron: adofans.nl
We gaan vandaag terug naar 4 december 1932. Naar een aanvaller die de held van Nederland werd door in de uitwedstrijd in Duitsland beide goals te maken. Een opmerkelijke voetballer die in Indonesië werd geboren, international voor Zwitserland was, toen naar Oranje overstapte en ook nog eens een Engelse naam heeft.
We hebben het over Law Adam (op de foto zittend, vierde van links). Het verhaal over zijn loopbaan in het Nederlands elftal is op z’n minst curieus te noemen. Adam was geboren in Situbondo, in wat toen Nederlands-Indië heette, maar studeerde in Zwitserland voor ingenieur en voetbalde daar bij Grasshoppers.
Hij debuteerde voor Oranje op 2 november 1930, maar zijn eerste interland speelde hij al een ruim jaar eerder. Dat klinkt opmerkelijk en dat is het ook wel. Adam begon zijn interlandcarrière namelijk voor Zwitserland, tegen Oostenrijk. Het was niet eenvoudig om als buitenlander in aanmerking te komen voor de nationale ploeg, maar omdat Adam bijzonder veel kwaliteiten had en een duidelijk aantoonbare band met het land, kreeg hij toestemming.
Woede
Toen Oranje een jaar later tegen de Zwitsers speelde, werd de aanvaller - die gewoon Nederlander was - echter opgeroepen door bondscoach Bob Glendenning. Adam zegde toe, tot woede van het Alpenland. Ook dat had weer veel consternatie tot gevolg, want enkele politici wilden weten of het wenselijk en zelfs mogelijk was dat een speler die niet in Nederland woonde en zelfs niet bij een Nederlandse club speelde, zomaar kon worden opgeroepen voor Oranje.
De wraak van de Zwitsers was dan ook zoet, want het Nederlands elftal, met de 'overloper' in de gelederen, kreeg met het 6-3 verlies een pak slaag. Adam speelde daarna nog tien wedstrijden in het Nederlands elftal. Hij scoorde in totaal zes maal, en eenderde van die productie maakte hij in die ene wedstrijd in en tegen Duitsland.
In het Rhein Stadion in Düsseldorf zorgde hij in de eerste helft in zes minuten tijd - zo zagen bijna 50.000 toeschouwers - dat de Duitsers op de knieën gingen. Adam verkeerde die periode in bloedvorm, want in de interland ervoor, thuis tegen België (2-1), had hij ook al beide Hollandse treffers gemaakt.
Piet Keizer
De aanvaller stond vooral bekend om zijn schaarbeweging. In Nederland wordt vaak gedacht dat Piet Keizer de eerste was die de beweging introduceerde op de vaderlandse velden, maar dat is ten onrechte. In het boek 'Als de kraaien overvliegen' rept auteur Max Colthoff al van de opmerkelijke passeerbeweging van de speler.
De rechtsbuiten speelde zijn laatste interland in 1933, toen hij niet meer in Zwitserland maar in Nederland woonde. Vanwege hartklachten moest hij zijn loopbaan al op jonge leeftijd beëindigen. Hij was pas 25 jaar. Dat er serieus iets aan de hand was met het hart van Adam bleek acht jaar later, op tragische wijze. Op 32-jarige leeftijd overleed hij tijdens een vriendschappelijke wedstrijd in Indonesië aan een hartstilstand. Hij kon het voetballen niet laten.
In de achtste minuut na rust liep hij plotseling van het veld, nadat hij al twee goals had gemaakt. Hij liep weg met de hand op zijn hart, en lag kort daarna - helemaal blauw aangelopen - op de massagetafel. Een half uur later werd hij dood verklaard.
Opstelling Nederland: Van der Meulen, Weber, Van Run, Pellikaan, Anderiesen, Van Heel, Nagels, Adam, Van den Broek, Bonsema, Van Nellen.
In deze rubriek blikken wij terug op historische wedstrijden van het Nederlands elftal. Gespeeld op de dag van vandaag, maar dan jaren geleden. Naast de wedstrijden komt ook het verhaal achter die duels aan bod. Ook wedstrijden van andere nationale teams kunnen de revue passeren, net als portretten van voormalig internationals of andere bijzondere gebeurtenissen die op een bepaalde dag in het verleden van belang waren voor Oranje.
onsoranje.nl
Gesponsorde inhoud
Onderwerp: Re: Indonesië & voetbaltalenten uit Nederland