Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië

IndexRegistrerenInloggen

Eeuw lang kunnen doen wat ze wilde

Ga naar beneden 
AuteurBericht
ElEl

ElEl

Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Eeuw lang kunnen doen wat ze wilde Empty
BerichtOnderwerp: Eeuw lang kunnen doen wat ze wilde   Eeuw lang kunnen doen wat ze wilde Icon_minitimeza 7 feb 2009 - 14:00

door onze correspondent Geert van Elten. zaterdag 07 februari 2009 | 02:48 | Laatst bijgewerkt op: zaterdag 07 februari 2009 | 10:48

EINDHOVEN - Een leven als uit een verhaal van Multatuli of Louis Couperus. En dat honderd jaar lang. Mieke Zomer-Keuter zal er vandaag veel over vertellen, als ze haar eeuwfeest viert, thuis in zorgcentrum Kortonjo.

Mevrouw Zomer kwam op de wereld op 7 februari 1909 in Tisara op Sumatra. Drie jaar later overleed moeder na een aanval van een dolle hond. Vader had het met zaken te druk voor zo'n handenbinder en bracht haar onder bij zijn ouders in Amsterdam. Die bleken echter veel te oud om een kind op te voeden en de kleine Mieke verhuisde opnieuw, deze keer naar een weduwe met twee dochters in de hoofdstad, waar ze 'een enige tijd' beleefde. Vader hertrouwde met een Duitse en kwam soms vanuit Indië op verlof.

"Dan huurde hij een etage in een hotel in Amsterdam, voor ons allemaal" , vertelt ze trots. "Want ik had ook een halfbroer en halfzus." Na de lagere school toog Mieke naar de meisjestuinbouwschool in Rijswijk.

Die heeft ze afgemaakt zonder diploma. "Ik kon alles met mijn handen, maar leren ging nooit goed." Ze heeft nooit hoeven werken: vader had geld genoeg, dus was er volop tijd voor sport. Ze bracht het tot Amsterdams kampioen tennissen en zwemmen. 24 jaar oud trouwde ze met een legerofficier, die ze op een KLM-feest had leren kennen. Veel later kwam ze er achter dat niet hij, maar vader de auto's, de werkster en de twee dienstbodes betaalde. Haar man verruilde het uniform voor een zakenkostuum, maar dat paste hem niet. Hij werd wiskundeleraar en vond een baan bij het Gemeentelijk Lyceum Eindhoven.

Vanaf 1967 heeft het gezin, met een dochter en twee zoons, gewoond in de Sporkenhoutlaan in de wijk Schuttersbosch. Een geweldige tijd, meent haar dochter. "Er waren altijd dieren, kippen, fazanten, een haan, honden en katten." Haar man overleed op 61-jarige leeftijd en zo'n 25 jaar geleden vonden vooral de kinderen dat ze in Kortonjo de nodige bescherming zou krijgen. "Dat is het erge van oud worden", zegt moeder, nu serieus. "Dat je betutteld wordt." De eerste twee jaar woonde ze op de elfde verdieping, toen kon ze naar beneden, waar ze zelf het ontwerp van het tuintje aan de Aalsterweg heeft gemaakt.

"Ik heb ups en downs gehad in mijn leven, maar heb alles kunnen doen wat ik wilde", kijkt ze terug. Op haar slechte ogen en het moeilijke lopen na is ze nog redelijk fit. Aanvankelijk vond ze een feestje niet zo nodig, nu kijkt ze uit naar de receptie in de recreatiezaal van Kortonjo. Die begint vanmiddag om 13.45 uur.

ED
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl

Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Een kwart eeuw sateetjes verkopen
» Zwaarste scheepsrampen in deze eeuw
» Welkom in de Gouden Eeuw! De VOC
» Bronbeek bestaat anderhalve eeuw