ma 08 nov 2010, 17:28
Tijd dringt voor ter dood veroordeelde Tangerang
Een ter dood veroordeelde Franse drugshandelaar hoopt dat justitie in Indonesië de uitspraak tegen hem en zijn Nederlandse kompaan nog één keer kritisch tegen het licht houdt. Serge Areski Atlaoui realiseert zich dat bijna alle juridische middelen zijn uitgeput, maar wil zich naar eigen zeggen "nog tenminste één keer" verzetten tegen de doodstraf.
Vijf jaar geleden veroordeelde het Indonesische hooggerechtshof de Nederlander Dick Nicolaas en zijn Franse kompaan Serge Areski Atlaoui tot executie door het vuurpeleton. Het duo zit sinds 2006 gevangen voor de betrokkenheid bij het opzetten van een grote xtc-fabriek in de Javaanse industriestad Tangerang.
In eerste instantie kreeg het tweetal levenslang, maar in cassatie legde het Indonesische hooggerechtshof alsnog de doodstraf op.
"Ik ben bereid te vechten voor mijn laatste kans", zegt Serge Atlaoui in le Figaro. "Ik wil bewijzen dat ik de dood niet verdien."
Atlaoui houdt zich dagelijks "enkele uren" bezig met het bestuderen van zijn zaak. "Ik heb er de tijd voor", grapt de Fransman. "Als ik niet met mijn zaak bezig ben, dan lees ik de Koran."
Het is niet bekend voor wanneer de voltrekking van het doodsvonnis gepland staat.
Telegraaf