wo 28 sep 2011, 06:00
Erica Terpstra wil winnen
door Mariët Oosterwijk
AMSTERDAM - Nog twee zenuwslopende nachtjes slapen en Erica Terpstra (68) weet of ze grote kans maakt op de Televizier Talent Award.
De sympathieke zestiger mag dan van de 21 genomineerden de oudste zijn, ze is misschien ook wel de meest fanatieke. Enthousiast vertelt ze over haar zeer persoonlijke programma Erica op reis waaraan ze de nominatie te danken heeft. Met het MAX-programma is er letterlijk een nieuwe wereld voor haar open gegaan. „Binnen een half jaar heb ik een aantal grote reizen gemaakt. Naar Indonesië, Bhutan, Guatemala, Mali, Jordanië, Swaziland en India. Ik ben er onbevangen in gaan staan. Wat betreft de uitzendingen heb ik een veto, maar daarvan heb ik tot nu toe geen gebruik gemaakt.”
Ze schatert: „Op Bali werd mij voorspeld dat ik nog een keer ga trouwen. In Jordanië werd ik inderdaad ten huwelijk gevraagd. Maar ik kon de beste man niet verstaan. Hij had een mooie kop, maar aangezien ik communicatie in een relatie heel belangrijk vind, heb ik zijn aanzoek toch afgeslagen.”
Mócht Erica één van de gelukkigen zijn die op 21 oktober aanwezig mag zijn in Carré, dan gaat ze gekleed in kleding van Paul Schulten. Viel ze in 2008 nog veertig kilo af, inmiddels is er weer een aantal kilo bijgekomen. „Dat is ook niet zo gek met ’s morgens rijstpap waarin de lepel rechtop blijft staan en ’s avonds in vette olie gebakken bollen. Na iedere reis was het dan ook even van ’oeps’. Maar als ik naar het gala mag, dan zal ik zorgen dat ik er helemaal klaar voor ben.”
Telegraaf