Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië

IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

Veiligheid in Jakarta

Ga naar beneden 
AuteurBericht
ElEl

ElEl

Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Veiligheid in Jakarta Empty
BerichtOnderwerp: Veiligheid in Jakarta   Veiligheid in Jakarta Icon_minitimeza 3 jan 2009 - 12:48

Van: Zilverzwaa1 (Oorspronkelijk bericht) Verzonden: 1-1-2009 14:00
Hallo,
Ik hoorde van verschillende mensen dat de veiligheid de laatste maanden m.n. in Jakarta sterk achteruit is gegaan.
Ik neem dan ook aan dat dit niet alleen voor Jakarta geldt, maar voor heel Indonesië.
Dit waarschijnlijk naar aanleiding van de toenemende werkloosheid.
Zelf las ik in Indonesische kranten over zo genaamde PREMANS, die je vooral s'avonds maar ook overdag aanvallen/afpersen met soms de dood als gevolg.
Mensen raden ons af om nu naar Indonesië te gaan.
Wie weet hier meer over?
Ik maak me eerlijk gezegd hier zorgen over.

Gr.
Zilverzwaan

----------------------------------------------------------------------------------------------

Eerste antwoord Vorige 2-15 van 15

Van: Ben-V- Verzonden: 1-1-2009 19:21
Hello Zilverzwaan.

How are you.
I hope everythings are right.

Voor zover mij bekend is
en volgens de "Christmas and Jaarwisseling Kabar Angin"
verblijven in de maanden december 2008, januari en februari 2009 een veel Indo's, Indiegangers, Totoks en Europeanen op Java, Bali en Lombok eiland.
Deze mensen zijn met een paar weken tot zes weken vakantie op de boven genoemde locaties
Exacte aantal is mij niet bekend,....
Over hoe de veiligheid daar in het algemeen voor iedereen
en in het bijzonder voor de boven genoemde toeristen zijn mij niet bekend,
de kabar angin heeft hierover niets vermeldt.

Misschien leden van deze site die kort geleden daar zijn geweest kunnen meer vertellen,
eventueel is er misschien meer bekenheid hier over op de MSN Groups Site Vrienden van Bali of andere MSN Groups Sites.

Als het zo doorgaat met de onzekerheid van de veiligheid in Indonesie,
zullen op den duur practisch geen toeristen uit Nederland en Eropa komen,......
het gevolg hiervan is,.......nog meer hotels in de problemen en nog meer problemen opkomst.

De Beste Wensen Voor 2009.
Adios y Hasta Lavista,
Ben.

----------------------------------------------------------------------------------------------

Bericht 3 van 15 in discussie

Van: Grijzekat1 Verzonden: 1-1-2009 19:58
De verscijnselsel Preman(s) is een oude verschijnsel die al tientallen jaren bestaat , zelf in de tijd van Nederlands Indie .
Preman is afkomstig uit de Nederlandse woord Vrijeman , een man die vrij is , lees : een man die soms buiten de wet houdt.
Je heb 2 soorten premans , de import en de plaatselijke.
Ze kunnen "vrij"opereren omdat de politie soms naar een andere kant kijkt.
Of omdat er bepaalde krachten (corrupte ambtenaren-politici) die volgens "ingewijden" de statusquo handhaven.
Vaak is het een groep "werkloze"of werkschuwe mensen die voor hun living de plaatselijke kleine handelaren bescherming bieden, tegen kleine vergoeding.
De kunst is om niet op te vallen , dus ze zullen nooit de gewone burgers , laatstaan buitenlandse toeristen lastig vallen.
Soms gebeurt weleens dat een buitenstaander betrokken raakt , portemoinne gerold . Dat is niet uitgesloten.

De premans komt in de laatste maanden in het nieuws is omdat denieuwe KaPolRi ( Politie baas) een schoonveeg acties gelaste om de premans te verdrijven .
Ik denk dat het moeilijk is , en weet ook niet om de nieuwe bezem ook goed kan vegen.

Het is natuurlijk indianenverhalen (kwade kabar angin) als men zo maar zegt dat Jakarta of andere steden onveiliger is geworden .
Daar heb je ook No Go area , precies zoals in Amsterdam.
Ik ,als oud bewoner van Jakarta maar nu bewoner van Big City Amsterdam vind zelf dat het gevaarlijker kan zijn om in Amsterdan Centrum te lopen dan in de uitgaanscentrum van Jakarta.

Pech kan je overal krijgen .

Bericht 4 van 15 in discussie

Van: Zilverzwaa1 Verzonden: 2-1-2009 8:49
Bedankt voor jullie snelle reactie's Ben en Grijzekat.
Dat preman een verschijnsel is uit de Ned. tijd, is mij wel bekend.
Het neemt niet weg dat ze er nog steeds zijn, en met de toename van werkloosheid zijn zij in aantal ook toe genomen en agressiever geworden.
Ik las in een van de Ind. kranten dat de super malls s'avonds praktisch leeg zijn omdat het publiek s'avonds de straat niet op durft te gaan i.v.m. deze preman's.
Bij razia's in verschillende steden zijn er ca 5000 van deze heren op gepakt, waarna wlliswaar ca 4500 weer vrij gelaten werden.
Dat is toch nog steeds 500 die de bak in gaan.
"Pech kan je overal krijgen"maar dat Amsterdam onveiliger is dan Jakarta, die mening deel ik niet met je.
Ik geloof dat de No Go area in Amsterdam (voor zo vèr die er al zijn) lang niet zo gevaarlijk zijn als de NO GO area van de Big Durian.
Ik stel deze discusie omdat familie in Jakarta ons sterk afraden om nu naar Jakarta te gaan.
Zij voorzien zelfs dat de situatie op korte termijn erger zal worden.
Hiermee wilde ik af checken of anderen ook degelijke ervaring hebben.

Ook de beste wensen voor 2009
Zilverzwaan

Bericht 5 van 15 in discussie

Van: Grijzekat1 Verzonden: 2-1-2009 12:13
Naast vrienden heb ik ook familie in Jakarta , ze wonen in Jakarta Pusat .
Als orang turist ga je ook niet met en angkot , of bajaj , en als je taxi neemt moet je ook uitkijken welke taxi je neemt .Je weet wel de bekende adviezen .
Van de premans staan ook bekend waar ze zitten , de meeste Jakarttanen kan het vertellen , of beter kan je het vragen aan de taxichauffeurs .
De beruchte plaatsen zijn een tijdje geleden Tanah Abang , Blok M in de buurt van Pasar Raya , Pasar Senen bij de viersprong en in de buurt van Mangga 2 Mall .
Ik dacht ook in de buurt van Pasar Baru en in mijn oude tijd ook de lapangan Banteng , waar de Hotel Borobudur staat.

Ik heb ook nooit last gehad toen ik met mijn gezin daar rondslenterde , zelfs vlak na de rellen in 1998 .
Loop ik ook rond in Glodok en Mangga2 tussen de geblakkerde winkels .
Wij lopen zelfs rond met 2 bewapende Brimob (M.E) die ons overal volgden . Waarschijnlijk om ons te begeiden of beschermen.
Ook tijdens de rellen met al die demo's , zie je ook al die panserwagens en agressieve massa op buitenlandse tv , terwijl wij die middag langsgeweest waren .
En met de taxichauffeur zit je ook goed , die wordt elke minuut door collega's bijgepraat waar ze moeten rijden.. Anders zitten ze macet total in de file , tussen de "woedende" demonstranten.

De meeste wijken hebben ook een eigen veiligheidsgroepen , de zgn SisKamLing .
Die zal zorgen dat de premans buiten hun wijk opereren.
In principe zie je hun bij de bus of angkot terminals , bij de traditionele pasars .
En dat zijn dan plaatsen waar een doorsnee toerist (bule) niet komt.

Over 3 weken ga ik ook naar mijn kampung in Jakarta .

Bericht 6 van 15 in discussie

Van: Zilverzwaa1 Verzonden: 2-1-2009 12:49
Wij zijn afgelopen juni/juli ook in die omgeving geweest, maar hadden nergens last van. Wij hebben familie in de buurt van o.a. Radja Wali maar deze mensen zijn het juist die ons af raden.
Ik moet wel vermelden dat wij van plan zijn "voorgoed " daar te vestigen.
Zelf kom in uit Mester( voor kampung Melayu). zijn daar ook nog geweest maar niets van dat alles hebben we gemerkt.
Ben in de omgeving van pasar baru, lapangan banteng goed bekend, heb op Budi Utomo op school gezeten.
Daarom vind ik het zo vreemd dat zij ons nadrukkelijk waarschuwen niet te komen.
Op de vraag wat zij er precies mee bedoelen, heb ik tot nu toe nog geen duidelijk antwoord gekregen.
Ze hebben het alleen maar over rampok, preman en de slechte economische toestand.
Persoonlijk ben ik er niet echt bang voor, maar je weet het maar nooit, je wordt een dagje ouder dus wat zwakker, terwijl de jongetjes wat sterker worden.

Leuk te horen dat je over 3 weken er weer naar toe gaat.

Gr.
Zilverzwaan

Bericht 7 van 15 in discussie

Van: Ben-V- Verzonden: 2-1-2009 15:04
Hello Semuanya.!!!!

Meermalen op diverse pasar-pasar(markten), straten en winkelcntra in Jakarta
(= Djakarta = het voormalige Batavia) geselenterd,..meestal in een groep van 4 tot 16 personen: Indo's, Indiegangers en Totoks.
Nooit last gehad van wie maar ook.
Alléén enkele bedelaars die eten, drinken of geld vragen; en ook de taxi chauffeurs die ons aanroepen met:
"Madame, Mister, Neer,....transport,..transport to everywhere....!!!!"
Soms ook souveniers verkopers/sters die ons aanroepen.
Van deze verkopers/sters hebben wij meer last van
bij:
Kebun Raya(Botanische Tuin) in Bogor,
in Cianyur(TjeAnjoer) in West-Java,
Candi(Tjandie) Borobudur en Prambanan bij Yogyakarta.
Ook bij winkelstraten op Bali en langs de EVENAAR op Bonjol(Bondjol) op Sumatra.
Op Malang en Surabaya in Oost-Java,
op Mataram, Singgigi Beach etcetera op het Lombok eiland,
op Medan, Bukittinggi, Samosir(eiland in het Toba Meer) en Padang op Sumatra
hebben wij geen last van opdringerige souveniers verkopers/sters.
Wel soms van studenten en leerlingen van Middelbare Scholen die met ons in het Engels willen communiceren zodat zij hun vaardigheden in de Engelse taal in de praktijk willen brengen.Soms belanden wij in diverse grappige situaties, omdat ik en diverse Indo's vloeiend in de Bahasa Indonesia met hun praten, terwijl zij gingen met moeite op hun Engelse toer doorgaan.hierdoor gingen veel omstanders(mede reizigers, taxi chauffeurs, becak, dokar bestuurders, straatverkopers/sters) erom lachen.
Overal op Sumatra, Java, Bali en Lombok hebben wij nooit het onveilig gevoel gehad,....misschien doordat wij nooit alléén zijn, maar altijd met 4 tot 16 personen, een keer waren wij met 23 personen overal naar toe geweest.
Met plezier zouden wij elk jaar:
2 tot 4 maanden in Indonesia willen wonen, dat is wat zeker is.
Maar om daar permanent(voorgoed) wonen, zullen wij nooit doen.
Wij zijn in februari 2009 precies 51 jaar in Nederland,.....
Hierdoor zijn onze gedachtengang en instelling Nederlands geworden.
In Indonesia zullen wij nooit meer zo kunnen voelen
zoals toen wij nog op de:
Kleuterschool, Lagere School,
Middelbare School,
Academie en Universiteit in Indonesia zaten(waren)
Toen waren wij Indo's met Nederlands-Indie gedachtengang en instelling.
Na 51 jaar in Nederland wonend
zijn wij Indo's met Europese gedachtengang, instelling, levensvisie etcetera,...
Voor ons is het nu heel erg moeilijk
om aan het Indonesia levens standaard,
Indonesia gedachtengang, levensvisie etcetera aan te passen.
Voor ons is Indonesia:
onze geboorteland,
onze moederland,
onze lievelingsland,
onze favoriete vakantieland.
2 tot 4 maanden per jaar in Indonesia tussen de plaatselijke bevolking daadwerkelijk wonen is oké,.....
Maar om altijd en voorgoed in Indonesia wonen
worden wij op den duur toch niet senang en gelukkig van
denken wij.
Uiteraard is deze mening subjectief die voor ons geldt.
Inderdaad hebben de vele Indo's en Indiegangers andere meningen hierover,.....
Middels dit schrijven verzoek ik aan alle Indo's en Indiegangers om hun meningen hierover uitgebreid op deze http://groups.msn.com/Indonesie te willen schrijven, a.u.b.
Want nu kan het nog steeds op deze gemakkelijke en vertrouwde MSN Groups Site,.....
Na 21 februari 2009 is er geen MSN Groups Site meer.

Ik hoop dat er heel veel leden van Indonesie MSN Groups Site
die hun meningen over het voor altijd in Indonesia wonen
kenbaar willen maken.

Selamat Tahun Baru.
De beste wensen voor 2009.
Salam Hangat dan Sampai Lain Kali
= Hartelijke Groeten en Tot De Volgende Keer,
Adios y Hasta Lavista,
Ben.

---------------------------------------------------------------------------------------------

Bericht 8 van 15 in discussie

Van: Grijzekat1 Verzonden: 2-1-2009 16:24
Ik moet wel vermelden dat wij van plan zijn "voorgoed " daar te vestigen.

Dan moet je echt goed gaan orienteren, ik denk niet dat je in Kemayoran , of Kampung Melayu leuk zal vinden .
En zeker als je te lang in Ollanda heb gewoond .

Ik zou toch naar Bintaro gaan of ergens in Jakarta Selatan (Zuid) .
Voor 1 M of iets meer kan je nog een redelijke huisje met tuintje kopen , in zo'n gesloten area.

Zo , je zat dus of bij de STM of bij de SMA 1 .
Ik zat vroeger bij SMP V , Jln Dr Soetomo . Mijn moeder was docente bij de SGKP en SKKA beiden bij Jln Dr Soetomo. Tegenover Gedung Kesenian .
Toen ik naar SMA 1 kon gaan , heb ik dat niet gedaan , ben naar SMA 7 Gambir gegaan . Die oude HBS van CAS .

---------------------------------------------------------------------------------------------

Bericht 9 van 15 in discussie

Van: Ben-V- Verzonden: 2-1-2009 17:50
Waaoooo.......!!!!

Hebat dong met jou Grijzekat....!!!!

Van Jakarta naar de Pucak.......Waaooo....!!!!
Elke dag jalan-jalan zonder jas, zonder jekker.
Gewoon met een hemd met korte mouwen of T-shirt en een celana jengki(tjelana djenkie) en dan open schoenen of sandalen,.......
Gado-Gado, Nasi Tumpeng en Rendang eten,.......daarna ès pasrah(schaaf ijs) eten..
Waduuuh,....amat sangat ènak deze allemaal,...dong....!

Ik heb in 2008 twee Eindjaars staatslotterij gekocht, en zeide aan mijn vrouw:
"Als ik de jackpot van 25 miljoen euro's krijg,....dan kopen wij op elk provincie van Java één huis, en dan ook eentje op Bali en eentje op Lombok eiland.
Dan gaan wij om de twee maanden op deze woningen wonen
en dan alléén in de maanden juli en augustus in Holland wonen.
Helaas,.....ik heb de Jacpot van 25 miljoen niet gewonnen,....
niet eens één miljoen,...
niet eens honderd duizend,...
niet eens duizend,...
en niet eens honderd euro's.
Eentje in Den Haag en eentje in Maastricht hebben deze prijzen gewonnen.
Het zullen weer Totoks zijn.
Indo's hebben bijna nooit geluk in gigantische geld prijzen,...
De winaars zijn altijd Totoks of rijke Totoks.
De rijke Totoks worden steeds rijker door de staatloterij.

Grijzekat,....hoe is het nu met de Pasar Glodok en de Batavia Club in Jakarta.
De naam van de Batavia Club is die er nog of veranderd in Klub Jakarta..?
Zijn de Snelle Nacht Treinen van Jakarta naar Surabaya nog steeds
of weg geconcureerd door de vliegtuigen.??
Vanuit Jakarta naar Bandung is er een rechtstreekse trein of moet je altijd in Bogor overstappen.???
Kunnen de toeristen op excursies naar de:
Duizend Eilanden,
Anak Rakata,
Pangandaran....????

Maäf Grijzekat,....ik vraag veel te veel zie ik,...dus ik stop.

Salam hangat = Hartelijke groeten,
Ben.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
ElEl

ElEl

Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Veiligheid in Jakarta Empty
BerichtOnderwerp: Re: Veiligheid in Jakarta   Veiligheid in Jakarta Icon_minitimeza 3 jan 2009 - 12:52

Antwoord
Bericht 10 van 15 in discussie

Van: Zilverzwaa1 Verzonden: 2-1-2009 19:43
Zo , je zat dus of bij de STM of bij de SMA 1.
Ja ik zat op de STM.
Ons besluit om terug te gaan is definitief. De gedachten om teug te gaan is reeds lang bij mij ontsataan (meer dan 10 jaar geleden).
Wij hebbeb dan ook eind 1999 op Bali (een huis gekocht. Als wij naar Indonesië gaan, dan zal het ook Bali worden in eerste instantie.
Vandaar uit was de bedoeling naar Jakarta te verhuizen, vandaar al mijn vragen over de situatie aldaar.Mocht het door omstandigheden niet lukken dan overwegen wij naar (zuid) Maleisië te gaan dicht bij Singapore, of blijven misschien toch op Bali.
Als het lukt om naar Jakarta te gaan dan denken wij op Pondok Indah, Lippo Carawaci, BSD, of misschien wel buiten Jakarta Bukit Sentul te gaan wonen dat willen we op ons gemak uitzoeken als we al op Bali wonen. yang engga banjir deh.
Ik zit dit jaar mei ook 51 jaar hier in Olanda, maar toch verruil ik dit land voor Indonesië.
Een ieder mag uiteraard voor zich zelf weten, hierover discuseren heeft naar mijn gevoel weinig zin, wij zijn niet het zelfde.
Maar ondanks alles zal ik toch met Nederland verbonden blijven al is het maar van wege de verzekering en pensioenen, dat vind ik ook verder niet erg.
Trouwens mooie foto's Ben.

Gr.
Zilverzwaan

Antwoord
Bericht 11 van 15 in discussie

Van: Ben-V- Verzonden: 2-1-2009 21:02
Zilverzwaan.

Ik waardeer jouw mening, oprechtheid en standpunt ten zeerste.
Jij hebt 100 % gelijk dat jij hierover niet kan discussiëren,....het is hetzelfde als bij het beoordelen van smaken.

Voor zover ik weet wonen menige Indo's, Indiëgangers en Totoks uit Nederland
op Bali, Lombok eiland, Malang, Surabaya en omgeving, Yogyakarta en omgeving, Bogor en Lembang(West-Java) en heel erg weinig op Sumatra.

Op de landen: Kalimantan(Borneo), Sulawesi(Celebes), Molukken, Irian-Papua en de overige eilanden weet ik niet.
Ook weet ik niet of er Indo's, Indiëgangers en Totoks uit Holland in Jakarta wonen; wel mensen die daar werken(academisch en universitaire nivue) en ook daar wonen.
Gezien de enorm drukte op Jakarta is het raadzaam dat ouderen toch niet daar gaan wonen vind ik.
De buitenwijken van Bogor, Bandung en Lembang in West-Java; Malang(Oost-Java) en omgeving en uiteraard de eilanden Bali en Lombok zijn mijns insziens de beste locaties om te wonen voor de ouderen uit Holland.

Zilverzwaan.
Indonesia van Sabang tot Merauke is voor bijna alle Indo's en Indiëgangers
een onvergetelijke locatie op aarde. Deze locaties zitten heel diep ingeworteld in bijna alle harten van de Indo's, Indiëgangers en sommige oudere Totoks.
Elk jaar ga ik naar enkele kumpulan, reunië's en selamatan van Indo's, Indiëgangers en Totoks die vroeger in het Nederlands-Indië langdurig woonden.
Hun verhalen zijn allemaal over de tempo dulu(tempo doeloe) in het voormalige Nederlands-Indië.
Wegens hun gezondheids redenen kunnen velen van deze ouderen niet meer in Indonesia wonen of naar Indonesia op vakantie gaan, anders waren de meesten voorgoed in Indonesia wonen of langdurig in Indonesia op vakantie.
Indonesia is eenmaal uniek,....daarom houden heel veel mensen van Indonesia.

Zilverzwaan,....
Ik weet niet hoe jong jij bent,...maar toch ga ik de volgende vragen aan jou stellen en hopen dat jij deze wil beantwoorden:
1.--
Heb jij president Soekarno ooit gesproken of live gezien.?
2.--
Heb jij vice-president Mohamed Hatta ooit gesproken of live gezien.??
3.--
Heb jij de Jakartaanse filmster Nurnaningsih ooit gesproken of live gezien of op de film gezien.???
4.--
Heb jij het paleis(woning) van Mohammed Hatta in Bukittingi(Sumatra) ooit gezien.????

Heel goed van jou, Zilverzwaan, dat jij altijd verbonden wil blijven met Nederland betrekking hebben met de Nederlandse Pensioenen Wetgeving en de Nederlandse Verzekeringen Wetgeving.
Het beste is uiteraard dat jij altijd de Nederlandse paspoort hebt.
Om de halfjaar even naar Singapore vliegen en daar een nachtje slapen om jouw verblijfs vergunning van halfjaar te verlengen.
Ik ken een rasechte Totoksvrouw,.....haar vader is ook een rasechte Totok,....
deze Totok is een oud-Marineman, hij heeft vroeger onder andere bij de Koninklijke Marine te Surabaya gewerkt.
Deze Totok woont nou met zijn Javaanse vriendin in Sidoarjo(Sidoardjo) in hun eigen huis(een kasteel van een woning)
Zij gaan niet trouwen, zodat het huis kan op de naam van haar vriendin blijven staan.
Buitenlanders mogen geen huis bezit hebben,...
Als zij gaan trouwen, dan wordt zijn vrouw Nederlander en dan mag zij geen huis in Indonesia bezitten.
Deze Totok gaat naar Singapore om de verblijfsvergunning te verlengen of soms gaat hij voor enkele weken of een maand naar haar dochter voor familie bezoek en tegelijk zijn Indonesia langdurig visum te verlengen bij de Ambasade van Indonesia te Den Haag,......zijn dochter woont met haar gezin bij Den Haag.
Vele Indo's gaan één of twee maanden in Indonesia op vakantie,
maar deze Rasechte Totok gaan enkele weken of één maand in Nederland op vakantie. Circa elf maanden per jaar woont deze Totok in Indonesia.
Als een rasechte Totok zoiets doet, dan begrijp je wel, dat er heel veel mensen op de aarde die heel erg veel van Indonesia houden.
Ik ken een geslaagde Indo met behoorlijk goede inkomen en woont jarenlang in the USA. Om de halfjaar gaat hij voor enkele weken tot één maand naar Indonesia op vakantie en blijft ten minste één week op Jakarta-city waar hij vroeger woonde.

Indonesia,....van Sabang tot Merauke blijft diep ingeworteld in de harten van vele Indo's, Indiëgangers en sommige Totoks.

Voor de Joden in heel de wereld is het Israel.
Voor de Indo's, Indiëgangers en sommige Totoks in de hele wereld
is het Indonesia.

Ten slotte hoop ik voor jou, Zilverzwaan en ook voor ons allemaal in Nederland en waar ter wereld,.....als jij later voorgoed in Indonesia woont,.....toch steeds contacten onderhoud met de Indo's in Nederland en buiten Nederland doormiddel van jouw schrijven op diverse Indo's groepen te publiceren zoals wat jij nou doet.

Salam Hangat = Hartelijke Groeten
Ben Vink.

Antwoord
Bericht 12 van 15 in discussie

Van: Grijzekat1 Verzonden: 2-1-2009 21:58
Ja ik zat op de STM.
Na itu dia.
Ik ben niet naar SMA 1 gegaan omdat toen 1963 vaak vechtpartijen zijn tussen anak STM en anak SMA 1 .(allemaal tukang kayu zeggen we dan = he he he he )
Toen was SMA 1 een "elite"school van Staatscholen (Particulier was het Cannisius in Menteng Raya) .Daarom ben ik naar SMA 7 Gambir gegaan , met mooie sportzaal annex overdekte basketbal veld.
God , ik dacht dat ik door mijn 41 jarige verblijf in Ollanda 1 van de diehard ben .
Je weet het , 1 maal melayu , melayu for ever.
Dat idee van Zuid oosten Malaysia is ook mijn 2de keus als ik niet in Indonesia wil wonen.. De vestigingseisen is ook soepeler dan op Bali.
Probleem is dat ik toch dicht bij mijn familie en vrienden wil zitten . En dat is Jakarta e.o , met Bandung als 2de keus omdat mijn moeder een Sundanese was .
Als Indonesier (paspoort) kan ik overal vestigen .
Wat je kan overwegen is ook Tanjung Pinang (Pulau Bintan) .De gronden zijn nog goedkoop .
Ben je binnen 1 uur vliegen al in Jakarta .En binnen 1 uur in Singapura .Met de ferry. Pondok Indah is redelijk duur , moet je een paar M hebben om een redelijke huis te kunnen kopen.
Lipo Karawaci is ook mooi maar daerah macet (file) , zeker als je naar Centrum wil . I.p.v Bukit Sentul , kan je in Bukit Bogor Raya zoeken , gelijk aan het einde van de Tol Jago Rawi . Is een goed afgeschermde real estate . Pondok Indah is niet alleen duur maar ook file gebied .
Ik zelf heb nog een halve huis in Tanah Abang II , Jak-Pus.
Op Bali ben ik niet happig . Heb ooit overwogen om daar te wonen .

Antwoord
Bericht 13 van 15 in discussie

Van: Grijzekat1 Verzonden: 2-1-2009 22:02
Aanvulling :
Bukit Bogor Raya is de complex grenzend aan de Novotel Bogor en aan de Golfclub .
Kan je daar kleine witte ballen gaan meppen.

Antwoord
Bericht 14 van 15 in discussie

Van: Zilverzwaa1 Verzonden: 3-1-2009 0:08
Hallo Ben,
Dat ik niet kan of wil discussiëren over wel of niet terug gaan naar Ind. heeft te maken met het feit dat je een degelijke vraag je zelf eigenlijk niet hoeft te stellen.
Jij zelf weet van binnen uit of je wel of niet terug wil, het zit in of het zit niet in je. Als je , je gaat afvragen zal ik wel of zal ik niet terug gaan dan ben je volgens mij niet goed bezig.
Zoals ik al eerder schreef a.s. mei woon ik 51 jaar hier, ik heb altijd al het gevoel gehad dat alles wat ik hier bezit ,ik dat "geleend" heb. Het is misschien een beetje overdreven maar zo was en is het wel.
Ik ben nu gepensioeneerd en dat is dan ook de reden waarom ik (we) niet eerder weg konden gaan.
Je moet van het land houden, anders heb je een zeer groot probleem.
Ik blijf uiteraard mijn Nederlandse paspoort houden en ik zal zeker èèn of twee keer per jaar terug komen.
Een Kitas (verblijfs vergunning) is tegenwoordig 1 jaar geldig, je hoeft ook het land niet uit om te verlengen.

Ik ken Pak Karno wel, maar nooit zelf gesproken, een van mijn oudere broers (is inmiddels overleden) was zijn prive fotograaf , overal waar die naar toe ging moest hij (mijn broer) mee.
Sukarno had hem ooit gevraagd in Indonesië te blijven, het land helpen opbouwen, maar dat had die niet gedaan.
Hij was toen al eerder naar Nederland vertrokken.

Pak Hatta heb ik ook wel gekend en gezien maar nooit gesproken, zijn paleis op Sumatra heb ik nooit mogen zien.
De film ster Nurnaningsih kende ik niet.

STM.
Ya itu anak STM memang bandel2 semua.
Jago berantem2.
Er werd veel gevochten in die tijd. Als de tegen-stander een bus in rent, dan werd de bus bekogeld, ja die tijd weet ik nog heel goed. Ik ben in 95 nog eens terug geweest naar die school alles was nog het zelfde wel erg verouderd.
Ze zijn inmiddels verhuisd naar Tanjung Priok.Dus het is nu aman daar.
Zuid Malesië dachten wij aan Johor Baru, je hebt dan de luxe van Singapore aan de ene kant en het goedkope leven van Malesië aan de andere kant.
Tanjung Pinang/pulau Bintan zijn ook mooie eilanden, maar ja je kan allen op èèn plek tegelijk zijn.
Verder is wat het wonen op Bali betreft best wel aangenaam, wij hebben een huis in Nusa Dua, erg rustig, mooie stand, Kuta ligt niet vèr, wat wil je nog meer.
Pondok Indah is zeker erg duur.
Bukit Bogor Raya kennen we eerlijk gezegd niet, maar daar zullen we vast wel naar toe gaan als we daar zijn.

Wah het wordt zo wel gezellig zo langzamerhand.

Gr.
Zilverzwaan

Antwoord
Bericht 15 van 15 in discussie

Van: Ben-V- Verzonden: 3-1-2009 2:26
Beste Zilverzwaan.

Bedankt voor je uitvoerig schrijven en antwoord op mijn vragen.

Jij hebt gelijk,....je moet van het land houden, dat is heel erg belangrijk.
Toen ik na zoveel lange jaren voor het eerst naar Indonesia op vakantie ben geweest, voelde ik net alsof ik weer terug ben in Indonesia van een Europese vakantie,....ik kon toen meteen in de Bahasa Indonesia met iedereen communiceren.
In Singapore en Malaysia spreken de mensen Engels en Malasia(Maleis), als ik in de Bahasa Indonesia met hun spreek kunnen zij mij wel verstaan en ik ken hun Malaysia(Maleis) ook verstaan, er is geen taal probleem.
Maar ik denk dat ik in Singapore en Malaysia toch niet thuis voel zoals in Indonesia.
Enkelen van mijn Indo's kennissen gaan overal naar toe zoals: Malaysia, Thailand, China, Japan, India, Pakistan, Sri Langka, Zuid-Afrika etcetera, etcetera.
Zij vroegen mij regelmatig waarom ik altijd naar Indonesia ga en nooit naar de andere landen in Azië.
Ik heb hun verteld dat ik in Indonesia thuis voel, terwijl op de andere landen in Azië zou ik niet thuis kunnen voelen.
Landen zoals Egypte, Zuid-Amerika, USA, Canada, Noorwegen, Zweden, Denemarken vind ik allemaal prachtige landen om op vakantie te gaan,....maar daar zou ik toch niet zo thuis voelen als in Indonesia.
Duitsland, Frankrijk, Griekenland, Italië, Monaco, Oostenrijk, Portugal, Spanje, Kroatië etcetera zijn allemaal prachtige landen om op vakantie te gaan,...maar niet om thuis te voelen.
Spanje doet mij altijd aan Indonesia denken, dit is misschien door de bergen, temperaturen en de levenswijze van de plaatselijke bevolking in de bergdorpen in Spanje, ook zo met de bergdorpen in Griekenland.

Zilverzwaan,..jij schreef: "Wah het wordt zo wel gezellig zo langzaamerhand"
Jij weet wel,.....als Indo's bijelkaar komen om met elkaar samen makan dan minum en ngobrol over van tempo dulu(doeloe) en over van alles en nog wat van nu,....dan wordt het altijd gezellig, dong.
Ik merk dit altijd tijdens een kumpulan, reunie of selamatan bijvoorbeeld in Bronbeek te Arnhem.
Ik denk, als Indonesia niet 16 uur vliegen is,
maar 4 of 5 uur vliegen is
net als de Marokanen en Turken als zij naar hun vaderland op vakantie gaan,.....
dan loopt Nederland leeg,....
Alle Indo's zullen elk jaar voor enkele weken tot een paar maanden naar Indonesia op vakantie.
De Marokanen en Turken hebben geluk
dat hun vaderland niet zo ver weg is vanuit Nederland.
Door financiële of gezondheid redenen kunnen menige Indo's en Indiegangers niet naar Indonesia op vakantie gaan,.....anders zullen elk jaar practisch alle Indo's en Indiëgangers van twee weken tot twee maanden naar Indonesia op vakantie gaan, denk ik.
Veel Indo's en Indiëgangers die in Indonesië op vakantie zijn geweest vinden daarna vakantie in Europa en diverse andere landen niets meer aan.
Voor de Indo's, Indiëgangers en menige Totoks die vroeger jarenlang in Indonesië woonden....is Indonesia vakantieland nummer satu(=één)

Indonesia,....
dari Sabang sampai Merauke blijft diep ingeworteld in alle harten
van de Indo's, Indiëgangers en sommige Totoks.

Salam,
Ben.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl

Veiligheid in Jakarta
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» NIEUWE TAXIDIENSTEN VOOR VROUWEN IN JAKARTA BELOVEN VEILIGHEID
» Hennis naar Indonesië voor maritieme veiligheid
» BREAKING NEWS: Suicide bomber, policeman killed in Kampung Melayu attackJakarta Post, Jakarta, Wed, May 24, 2017 At least five people have fallen victim to a bomb blast near a Transjakarta bus station in Kampung Melayu in East Jakarta
» Jakarta
» Tekort aan luchtverkeersleiders in Jakarta

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Berichten :: Algemeen-
Ga naar: